مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد:

آب شیرین‌کن جدید ۲۵۰۰مترمکعبی قشم وارد مدار خدمت‌رسانی شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: آب شیرین‌کن جدید شهر قشم با ظرفیت 2هزار و 500مترمکعب و اعتباری بالغ‌بر 250میلیارد ریال، در مدار آبرسانی به ساکنان این شهر، روستاهای پیرامونی و گردشگران قرار گرفت.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی با اعلام این خبر گفت: با بهره‌برداری از این آب شیرین‌کن، افزون‌بر ۱۰هزار نفر از ساکنین شهر قشم، روستای طولا و مسکن مهر همجوار با این روستا، از امکان بهره‌مندی از نعمت آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و باکیفیت برخوردار می‌شوند‌.

وی ادامه داد: تا پیش از این، ۲۰هزار مترمکعب آب شیرین طی ۲۴ساعت شبانه‌روز در مجموعه صنعتی آب، برق و تاسیسات قشم تولید می‌شد که با بهره‌برداری از این آب شیرین‌کن جدید، ظرفیت تولید آب شیرین از دریا به ظرفیت ۲۲هزار و ۵۰۰مترمکعب آب در روز خواهد رسید و بیش از ۱۲درصد رشد ظرفیت تولید آب را شاهد خواهیم بود‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اقدامات جهادی و تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان و کارکنان شرکت آب، برق و تاسیسات قشم در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی‌بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تصریح کرد: طراحی و ساخت این آب شیرین‌کن، توسط نیروهای متخصص و بومی شرکت آب، برق و تاسیسات قشم به انجام رسیده و قطعات تولیدی دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی نیز برای ساخت به‌کار گرفته شده است.

فتح‌الهی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به تامین آب شرب مورد‌نیاز شهروندان قشم و افزایش ظرفیت تولید آب و برق، یکی از چالش‌های دیرینه منطقه آزاد قشم بوده است که دولت سیزدهم در بزرگترین جزیره خلیج‌فارس نهایت تلاش خود را برای به حداقل رساندن تنش آبی در هنگامه اوج گردشگری جزیره به‌کار گرفته است.

وی همچنین انعقاد قرارداد مشارکت با بحث خصوصی به روش BOT جهت تامین آب شهر قشم به ظرفیت ۱۰هزار مترمکعب در روز با سرمایه‌گذاری معادل ۲۵۵میلیارد تومانی شرکت فراب را از اقدامات مهم انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای رفع چالش تامین آب جزیره برشمرد و افزود: در ماه پایانی فصل تابستان سال‌۱۴۰۱، عملیات اجرایی این واحد آب شیرین‌کن آغاز و کلنگ طراحی و ساخت آن، در مجتمع آب شیرین‌کن شهر قشم به زمین زده شد.

به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم؛ اقدام مهم دیگر برای توسعه زیرساخت‌های تولید آب شرب از خلیج‌فارس و کاهش تنش آبی، تخصیص زمین جهت ساخت تاسیسات آب‏ شیرین‌کن در اراضی پیش‌بینی شده در روستاهای سلخ، تورگان و باسعیدو با روش اسمز معکوس با ظرفیت مجموعا ۱۲هزار مترمکعب (هر واحد به ظرفیت ۴هزار مترمکعب) محسوب می‌شود که با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان در دستورکار قرار گرفته است.

فتح‌الهی اظهار کرد: همچنین با پیگیری و مذاکره صورت گرفته بین سازمان منطقه آزاد قشم و وزارت نیرو، مجوز موردنیاز برای تخصیص ۵هزار مترمکعب آب در روز در قالب خرید تضمیمی برای شهر درگهان اخذ شده است.

وی عنوان کرد: مشکل آب از مهم‌ترین مطالبات مردمی است که در یک‌سال اخبر تمام انرژی خود را برای حل این مشکل به هر روش ممکن را به‌کار گرفته‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: کار بزرگی که امروز در شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم به دستان توانمند جوانان متخصص انجام شده، به دو جهت ارزشمند است که نخستین آن پاسخگویی به نیاز مردم است.

فتح‌الهی گفت: قطعی شبانه آب در برخی محلات شهر قشم وجود داشت که با بهره‌برداری امروز می‌توان گفت این مشکل تقریبا برطرف شده و جز در مواردی که حادثه و اتفاقی روی دهد، قطعی آب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد:  جنبه دیگر اهمیت این رویداد، انجام آن به دست جوانان و متخصصان بومی منطقه است که توانمندی خود را نشان دادند و سازمان منطقه آزاد قشم نیز با اعتماد به آنها، اعتبارات لازم را تخصیص داد‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در ۶ماهه اخیر اتفاق افتاده و ۴هزار مترمکعب آب در روز را به ظرفیت تولید آب قشم اضافه کرده است، به اذعان متخصصان این بخش توسط پیمانکاران وزارت نیرو حداقل در دوره زمانی ۳ساله اجرایی می‌شود.