با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت پذیرفت:

آغاز به‌کار نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد در قشم

نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عصر دوشنبه (سوم بهمن‌ماه‌1401) با حضور حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در جزیره قشم گشایش یافت.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری که در تالار وحدت شهر قشم برگزار شد، اظهار کرد: سیاست اقتصادی در جمهوری اسلامی از سال‌۹۲ به بعد، به صورت رسمی اقتصاد مقاومتی است که در تاریخ ۲۹بهمن‌ماه سال‌۱۳۹۲ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی آن را ابلاغ فرموده‌اند. اقتصاد مقاومتی ذاتا و به لحاظ فلسفی برآمده از اقتصاد اسلامی و نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلام است.

وی افزود: این اقتصاد پنج اصل اساسی مردمی بودن، دانش‌بنیان، عدالت‌پایه، درونزا و برونگرا بودن دارد و بندهای سوم، یازدهم و پانزدهم اقتصاد مقاومتی راهگشای توسعه اقتصادی مناطق آزاد محسوب می‌شود.

به گفته مشاور رئیس‌جمهور؛ مزیت‌های مناطق آزاد ازجمله فرصت‌های قانونی که قانونگذار ایجاد کرده همچون معافیت‌های مالیاتی و تسهیل‌گری‌های اداری و قانون‌مداری (بروکراتیک)، زمینه را برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران نفت، گاز و پتروشیمی در سطوح مختلف در این مناطق ایجاد کرده است.

عبدالملکی اظهار داشت: تکمیل زنجیره ارزش به‌ویژه حوزه انرژی و فولاد، جزو یکی از مهم‌ترین رویکردهایی است که در توسعه اقتصادی مناطق آزاد در دستورکار قرار دارد تا از خام‌فروشی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: از همه سرمایه‌گذاران و فعالان در حوزه‌های فناوری و انرژی دعوت می‌کنم تا با ظرفیت‌های مناطق آزاد بیشتر آشنا شوند و این نمایشگاه فرصت مهم و کوتاه برای شناسایی این فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در مناطق آزاد ۲۳۲طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری که با ارزش بیش از ۱۰‌و‌نیم میلیارد دلار احداث شده، درحال فعالیت یا تکمیل شدن است که بیش از ۲۰هزار فرصت شغلی در این مناطق ایجاد کرده است.

عبدالملکی اذعان نمود: همکاران ما در مناطق آزاد، ۱۲۰طرح دیگر را در این مناطق مطالعه کرده‌اند که سرمایه‌ای نزدیک به ۲۵میلیارد دلار برای احداث نیاز دارد و برای ۲۶هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد.

وی افزود: در جزیره قشم باتوجه به وجود میدان‌های نفتی و گازی، موقعیت جغرافیایی راهبردی برای تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و خدمات دیگر ازجمله بانکرینگ فرصت ویژه‌تری برای سرمایه‌گذاری فراهم است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب و براساس سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی، راهکارهای دستیابی به قله‌های پیشرفت مطلوب ترسیم شده و به امید خدا با همکاری تمامی دستگاه‌ها و مردم، این قله‌ها را فتح خواهیم کرد.

گفتنی است، نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از تاریخ سوم تا پنجم بهمن‌ماه‌۱۴۰۱ در جزیره قشم با حضور و مشارکت همه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، شرکت‌های فعال بخش دولتی و بخش خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت حوزه تامین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه دایر می‌باشد.

شایان ذکر است، در آیین افتتاح این نمایشگاه و همایش، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور، عبدالعلی رحیمی‌مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و  شماری از مدیران حوزه نفت و انرژی از سراسر کشور و جزیره قشم حضور داشتند.