آقای وزیر اقتصاد؛ این حکم بود یا یک طنز رسمی؟

شنبه شب، 14آبان‌ماه جاری، پس از نزدیک به یک‌ماه بلاتکلیفی دبیرخانه شورایعالی که البته بر همگان روشن است که در این بیست و چند روز چه اتفاقات و اهتمام‌هایی، در چه راستایی که مصروف نشد؛ اما با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای «حجت‌اله عبدالملکی» به سمت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب گردید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، شنبه شب، ۱۴آبان‌ماه جاری، پس از نزدیک به یک‌ماه بلاتکلیفی دبیرخانه شورایعالی که البته بر همگان روشن است که در این بیست و چند روز چه اتفاقات و اهتمام‌هایی، در چه راستایی که مصروف نشد؛ اما با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای «حجت‌اله عبدالملکی» به سمت دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب گردید.

این انتصاب به دلایل متعدد، جای بسی خوشحالی و امیدواری برای اهالی مناطق آزاد دارد؛ چراکه با شناخت نسبی که از روحیه و رویه کاری حجت‌اله عبدالملکی طی چندماه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسب شده است، این امید می‌رود‌ که ایشان بتواند در شرایط بغرنج کنونی، یاری‌گر مناطق آزاد باشند و این توانایی دیده می‌شود که قادر به جلوگیری از تعدی‌های غیرقانونی که از سوی برخی اشخاص و جناح‌ها بر قوانین مترتب بر مناطق آزاد صورت می‌گیرد، باشند.

اما موضوع حائز اهمیت که نگارنده را بر آن داشت تا این متن را به رشته تحریر درآورد، موارد و موضوعات مورد‌انتظار آقای وزیر اقتصاد از دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بود که با مطالعه حکم جناب عبدالملکی، ضمن تعجب بی‌حد و اندازه، دقایقی خنده، همراه با تاسف را برای مخاطبین به ارمغان آورد.

وزیر اقتصاد در متن این حکم آورده است:

با توجه به اهداف تحول‌گرایی اقتصادی و محوریت تولید ملی و برون‌گرایی، از جنابعالی انتظار می‌رود هماهنگ با این وزارتخانه، درخصوص راهبردهای زیر تمام توان خود را مصروف فرمایید.

– تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی.

– ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد.

– استقرار گمرک در درب‌های خروجی مناطق آزاد و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی.

– تمر‌کز بر کیفیت (نه گسترش کمی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند‌(۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در خصوص مناطق آزاد جدید.

– رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه‌گذاری خارجی و مشترک.

– نظارت بر عملکرد مدیران مناطق و شفافیت عملکردی و مالی برای سازمان منطقه.

– اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی.

– تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده‌(۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌‌های توسعه.

– کوچک‌سازی و چابک‌سازی دبیرخانه.

– نقش‌آفرینی و توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت.

جناب آقای خاندوزی؛ بینی و بین‌الله هنگام نگارش این متن و بیان موضوعات مورد‌انتظارتان از دبیر جدید، خودتان مسرور و مشعوف نشدید؟! واقعا در خلوت خودتان قهقهه نزدید؟! لحظه‌ای فکر نکردید متن این حکم قرار است رسانه‌ای شود و مخاطبین جنابعالی در مناطق آزاد ممکن از شدت خنده، قالب تهی کنند؟!

برادر بزرگوار، وزیر محترم اقتصاد، جناب آقای سیداحسان خاندوزی، سرتیم اقتصادی دولت سیزدهم؛

آیا واقعا این شما هستید که بر «تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌ویژه تسهیل کامل کسب و کار و برخورداری از معافیت مالیاتی و گمرکی» تاکید دارید؟! شما که تمام تلاش خود را طی بیش از ۶سال گذشته به‌کار بستید تا دیگر خبری از معافیت‌های قانونی مالیاتی و گمرکی در مناطق آزاد نباشد! شمایی که پس از حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق، هم‌اکنون به دنبال تقلیل معافیت ۲۰ساله مالیات بر درآمد به ۵سال هستید؟!

آیا به‌واقع جناب آقای دکتر خاندوزی از دبیر جدید توقع دارد که «تمر‌کز بر کیفیت مناطق آزاد با هدف تحقق بند‌(۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در خصوص مناطق آزاد جدید» داشته‌ باشد؟! کدام بند۱۱ برادر ارزشی؟ همان توسعه حوزه عمل مناطق آزاد؟ کدام مناطق آزاد جدید؟ همان‌هایی که شما و یارانتان در مجلس حتی ریالی برای ایجاد زیرساخت‌های آن بودجه درنظر نگرفتید و بیش از یک‌سال‌و‌نیم است که مردم این ۷منطقه سرگردان باقی مانده‌اند که بالاخره آزاد شدند یا در بند هستند؟!

حقیقتا بفرمایید «تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده‌(۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌‌های توسعه» آیا خواسته شماست؟! شمایی که اهتمام حداکثری خود را برای ایجاد ناهماهنگی‌ها و عدم تقویت مدیریت متمرکز در مناطق آزاد به خرج دادید و با پیگیری‌های چندین ساله، دبیرخانه شورایعالی را تصاحب کردید و به دنبال پهن کردن چتر مدیریت و هدایت خود و دوستانتان در سازمان‌های مناطق آزاد بودید؟

آقای خاندوزی؛ تصور شما از ظرفیت حافظه مخاطبین‌تان در مناطق آزاد چقدر است؟ باور بفرمایید که ما ماهی گلی نیستیم و به خوبی به‌خاطر داریم که یکی از نزدیک‌ترین نمایندگان مجلس به شما، چه چالش‌ها و مصیبت‌هایی را برای مهره‌چینی در یکی از مناطق آزاد به راه انداخت و کارش با سعید محمد به مشاجره لفظی کشید!

نخیر جناب وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی؛ سخت در اشتباه هستید؛ مطلوب است که ابتدا از دالان خود بیرون آمده و به‌درستی دریابید که شما و سایر مسئولین در کشور هر چقدر هم که سعی کنید در پشت پرده برنامه‌ریزی نمایید، مردم شریف ایران به قدری باهوش و ذکاوت هستند که حرف حق را از ناحق تشخیص دهند و حتی اگر جایی دچار تردید و تشکیک شوند، بی‌تردید ما اهالی رسانه با تمام قوا و توان چراغی پرنور بر عملکرد مسئولین می‌اندازیم و برای همگان شفاف و روشن، سره از ناسره را نمایان می‌کنیم.

امیدواریم از امروز فصل جدیدی در دبیرخانه شورایعالی و مناطق آزاد کشور آغاز شود؛ حتم بدانید صاحبان قلم و اصحاب رسانه، همسو با اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، در جهت روشنگری و بهبود شرایط اسفناکی که ایجاد شده است، برای اجرای دقیق قانون و تحقق اصولی و واقعی اهداف مدنظر قانونگذار در مناطق آزاد تلاش خواهند کرد و یقین بدانید طبق آیه‌(یک) سوره شریفه القلم «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»، در این راه موفق خواهیم شد.

در پایان، برای جناب آقای حجت‌اله عبدالملکی دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و مشاور آتی رئیس‌جمهور، آرزوی توفیق روزافزون در مسیر خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داریم.