در نشست صمیمی گروسی با خبرنگاران و فعالین فضای مجازی مطرح شد:

از تدوین طرح جامع تا راه‌اندازی نظام ایده‌ها در منطقه آزاد ماکو

در نخستین جلسه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اصحاب رسانه و فعالین شبکه‌های مجازی منطقه، تدوین طرح جامع،‌ آمایش سرزمینی و ترسیم راهبردها و چشم‌انداز توسعه منطقه به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدام برای ریل‌گذاری توسعه منطقه آزاد ماکو مطرح شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حسین گروسی در این نشست صمیمی به سوالات و پیشنهادات خبرنگاران و فعالین رسانه منطقه آزاد ماکو پاسخ گفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این جلسه گفت: نخستین گام برای اجرای هرگونه پروژه‌ای، تدوین طرح جامع،‌ آمایش سرزمینی و برنامه راهبردی و استراتژیک درواقع ریل‌گذاری برای قطار توسعه منطقه با بهره‌گیری از دانش،‌ تجربه و نظرات تمامی آحاد شهروندان می‌باشد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو می‌تواند به‌واسطه سرمایه انسانی بالقوه و توانمند به اهداف خود برسد، افزود: این منطقه با توانمندی و بهره‌وری منابع انسانی خود می‌تواند شاهد تحولات مهم در تمامی عرصه‌ها باشد، به شرط آن‌که بتوان از این نیروی انسانی در راستای تولید و اشتغال‌زایی بهره جست.

گروسی ادامه داد: تدوین طرح جامع همانند یک نقشه‌راه برای دوره‌های مختلف مدیریتی است و موجب خارج نشدن مدیران از ریل اصلی می‌شود که مناطق آزاد به آن نیاز دارند.

 

توزیع متوازن امکانات و مزایای منطقه آزاد بین سه شهرستان

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر توزیع متوازن امکانات و منابع برای بهره‌مندی هر سه شهرستان ماکو، ‌شوط و پلدشت، اظهار کرد: ایجاد تعادل بین خدمات و امکانات و اولویت‌بندی برای اجرای پروژه‌ها، از سیاست‌های راهبردی سازمان منطقه آزاد ماکو است.

گروسی ادامه داد: هریک از شهرستان‌های منطقه قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی دارند، به‌طور مثال شهرستان پلدشت مستعد برای کشت و صنعت و شهر بازرگان در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل قابلیت‌هایی دارد؛ لذا با در نظر گرفتن این اولویت‌ها، برای این سه شهرستان سیاستگذاری اتخاذ خواهد شد.

 

اجرای قانون ماده‌۶۵ احکام دائمی توسعه، الگویی برای مدیریت واحد در کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور درخصوص مدیریت یکپارچه در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: این یک الگوسازی برای مدیریت واحد بدون تداخل دستگاه‌های اجرایی و کاهش بروکراسی‌ها است‌.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در مناطق آزاد به حکم قانون باید در همه اقدامات‌شان تحت مدیریت سازمان منطقه آزاد به‌عنوان نماینده دولت باشند، ابراز امیدواری کرد:‌ با هم‌افزایی و تلاش مضاعف، نه صرفا برای مجموعه منطقه آزاد بلکه در راستای یک نگاه ملی و فراملی برای کمک به اقتصاد کشور از حیث قانون و فلسفه وجودی منطقه آزاد ماکو بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

 

ماکو مزیت‌ها و پتانسیل های سایر مناطق آزاد را یکجا دارد

گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو مزیت‌ها و پتانسیل‌های سایر مناطق آزاد را یکجا در خود دارد، گفت: این منطقه قابلیت‌های بسیاری در حوزه‌های لجستیک و حمل‌ونقل، صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و… دارد که به ندرت شاهد چنین کسب و کارهای توسعه‌ای در دیگر مناطق آزاد به‌صورت یکجا هستیم.

وی به وسعت منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد جهان اشاره کرد و اذعان نمود: ایجاد زیرساخت برای چنین منطقه‌ای تنها با درآمدهای سازمان امکان‌پذیر نیست و باید از منابع ملی برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری نیز استفاده کرد.

 

پس از اتمام فنس‌کشی منطقه، شهروندان مزیت منطقه آزاد را لمس خواهند کرد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه صحبت‌های خود به اجرای عملیات فنس‌کشی منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: فنس‌کشی منطقه آزاد ماکو خوشبختانه آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال عملیات احداث ساختمان‌های گمرک در گیت ورودی منطقه آغاز شود.

گروسی اضافه کرد: این فنس‌کشی بر اساس قانون انجام می‌شود؛ درحالی که در کشورهای توسعه یافته دیگر نیازی به حفاظ فیزیکی نیست و تمامی حفاظ‌های مناطق، الکتریکی می‌باشند.

وی بیان داشت: ‌به دلیل عدم محصور بودن منطقه، یک‌پنجم سهمیه کالای مسافر از ۲۵میلیون دلار محقق شده است که امیدواریم بعد از اتمام این طرح شاهد تحقق کامل سهمیه اختصاصی به این منطقه باشیم.

 

مناطق آزاد ذاتا نمی‌توانند مبادی قاچاق کالا باشند

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو با انتقاد از برخی سخنان درخصوص مبادی قاچاق بودن مناطق آزاد نیز اظهار داشت:‌ این مناطق با استقرار ۲گمرک ازجمله گمرک جمهوری اسلامی و گمرک منطقه آزاد به هیچ عنوان نمی‌تواند مبادی قاچاق باشند و درواقع این مناطق نمونه‌ای در اجرای اصل‌۴۴ قانون اساسی است.

گروسی گفت: آمار ورود کالا به مناطق آزاد کاملا مشخص است که عمده این واردات به بخش مواد اولیه و تجهیزات تولید اختصاص دارد و این در مقایسه با واردات از مبادی گمرک دیگر ناچیز است.

وی عنوان کرد: در مناطق آزاد براساس ماده‌۴۵ و تبصره‌۲ ماده‌۳۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه عوارض خروج از منطقه آزاد به حساب سازمان‌های مناطق واریز می‌شود، ولی از سال‌۹۷ عوارض به خزانه واریز ملی و در منطقه هزینه نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد:‌ طی دیدار‌های جداگانه با وزاری ذی‌رربط، پیگیر عودت این هزینه‌ها شده‌ایم؛ هرچند ارزش پول نسبت به چهارسال قبل یک‌چهارم شده است و در آن تاریخ  پروژه‌های زیادی را می‌توانستند اجرا کنند.

 

خدمات کارت ماکووندی فعال می‌شود

گروسی در ادامه با بیان این‌که دستور لازم برای صدور و فعالیت کارت ماکووندی برای شهروندان را صادر کرده‌ایم، اظهار داشت:‌ صدور کارت ماکووندی همچون دیگر مناطق آزاد ازجمله کیش، یکی از اقدامات مهم برای ساکنان این منطقه خواهد بود که امیدواریم با طبقه‌بندی، مدیریت و برنامه‌ریزی براساس اطلاعات گردآمده در بخش ماکووندی، مشارکت واقعی شهروندان این منطقه در ساخت و احیای فرهنگ و توسعه ماکو افزایش یابد.

وی همچنین از پیگیری برای احداث راه‌آهن تبریز، مرند، یولاگلدی، ماکو و چشمه‌ثریا از معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو، ایجاد بندر خشک و حمل‌ونقل ترکیبی را تا زمان احداث راه‌آهن مطرح کرد و اذعان داشت: ‌این منطقه میزبان بخش مهمی از کریدور اصلی تجارت ایران و اروپا است؛ لذا بهبود و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در این منطقه با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

 

لزوم ایجاد ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه

گروسی تاکید کرد: هر تولیدی در کشور انجام می‌شود می‌بایست بر مبنای استفاده از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان باشد.

وی با اشاره به اهمیت گسترش صنایع دانش‌بنیان در منطقه آزاد ماکو، تصریح نمود: هر زمان ارتباط ارگانیک بین کسب و کارها و دانشگاه همچون پزشکی بوده، موفق بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: ‌هرچقدر صنایع دانش‌بنیان گسترش یابد و تولید محصولات دانش‌بنیان زیاد شود، روزبه‌روز بر تجربه و اطلاعات ما افزوده می‌شود.

 

همدلی و هماهنگی خوبی بین مذاهب و قومیت‌های منطقه آزاد ماکو حاکم است

گروسی از تعامل خوب مردم و همدلی و هماهنگی بین قومیت‌ها و مذاهب در منطقه آزاد ماکو تقدیر کرد و گفت:‌ منطقه آزاد ماکو نمونه همدلی در کشور است و هیچ‌گاه شاهد دعوای قومی نبوده‌ایم و این نشان از انسجام و اتحاد میان اقوام و قومیت‌های مختلف در این منطقه است.

 

راه‌اندازی نظام ایده‌ها در منطقه آزاد ماکو

وی همچنین از راه‌اندازی بانک پیشنهادات و نظام ایده‌ها در منطقه آزاد ماکو خبر داد و اظهار داشت:‌ دستورات لازم برای فراهم کردن بستر یکپارچه جمع‌آوری نظرات، ‌ایده‌ها و پیشنهادات برای توسعه منطقه را صادر کرده‌ام. برای این منظور کمیته‌های مختلف می‌توانند ارتباط خود را با نخبگان، ‌دانشگاهیان و تمام اقشار مختلف ایجاد و نسبت به تکمیل بانک ایده‌ها اقدام نمایند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان بر لزوم محرومیت‌زدایی برای زیست‌پذیری و ماندگاری در منطقه آزاد ماکو تاکید کرد.

گفتنی است، در این نشست خبرنگاران و فعالین شبکه‌های مجازی به بیان دیده گاه‌ها و سوالات خود پرداختند.