از ۶۴منطقه ویژه اقتصادی تنها ۲۴منطقه فعال هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: از ۶۴منطقه ویژه اقتصادی تنها ۲۴منطقه فعال هستند علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارسال مجدد لایحه ایجاد ۱۲منطقه ویژه اقتصادی و ۸منطقه آزاد تجاری به مجلس از سوی دولت با بیان اینکه هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس این لایحه را بررسی نکرده‌ایم، اظهار […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

از ۶۴منطقه ویژه اقتصادی تنها ۲۴منطقه فعال هستند

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارسال مجدد لایحه ایجاد ۱۲منطقه ویژه اقتصادی و ۸منطقه آزاد تجاری به مجلس از سوی دولت با بیان اینکه هنوز در کمیسیون اقتصادی مجلس این لایحه را بررسی نکرده‌ایم، اظهار داشت: قطعا مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه در دهه‌های گذشته برای اقتصاد ملی مزیت‌هایی داشته است.

وی تاکید کرد: در عین حال این مناطق با آسیب‌ها و مشکلات بسیاری در گذشته مواجه بوده‌اند و ما نیز انتقادات جدی به عملکرد آنها داریم.

کریمی با اشاره به مشکلات مناطق ویزه اقتصادی در گذشته، تصریح کرد: از ۶۴منطقه ویژه اقتصادی تنها ۲۴منطقه فعال هستند آن هم به نحوی که کمرگ در آنجا مستقر است. ۱۸منطقه ویژه اقتصادی دارای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی و اقتصادی هستند و در مابقی آنها می‌شود گفت هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: به همین دلیل در پیشنهاد دولت برای ایجاد ۱۲منطقه جدید ویژه اقتصادی باید این سوال را پرسید که با ۶۴منطقه اقتصادی قبل چه کردید؟ چرا تاکنون نتوانستید پس از گذشت سال‌ها از تصویب این مناطق آنها را فعال کنید و یا آیا قرار است این مناطق جدید به سرنوشت قبلی‌ها دچار شوند؟

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه مناطق آزاد تجاری، کمبود زیرساخت و عدم اعتبارات و منابع لازم از سوی دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های این مناطق است. این در حالی است که تامین مالی مورد نیاز برای زیرساخت‌های مناطق آزاد از محل عوارض واردات کالا و فروش زمین و اراضی در این مناطق انجام می‌شود که این موضوع نه تنها به بهبود شرایط مناطق آزاد کمکی نمی‌کند، که مشکلاتی را در این روند ایجاد می‌کند.

کریمی بیان داشت: به همین دلیل باید قبل از اینکه مناطق آزاد جدید را تصویب کنیم مشکلات مناطق آزاد فعلی را بررسی کرده و با توجه به آنها تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ کنیم.

نماینده مردم اراک با اشاره به مساحت بالای مناطق آزاد، این موضوع را یکی از مشکلات این مناطق برشمرد و گفت: به طور مثال یک منطقه آزاد بیش از ۵۰۰هزار هکتار زمین دارد که قطعا هیچ توان مالی برای اینکه بتواند این منطقه را محصور کند، ندارد، چه برسد به اینکه بتوان زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ایجاد فرودگاه، آماده‌سازی اراضی، ساختمان‌ها و تسهیلات مورد نیاز را در آن احداث کرد.

وی با تاکید بر اینکه مساحت بسیار زیاد مناطق آزاد آفت‌های زیادی را برای آنها به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: بر همین اساس یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که در مناطق آزاد باید مساحت‌ها قدری محدود باشد که توان کنترل و نظارت و توان تامین زیرساخت‌ها و آماده‌سازی آنها وجود داشته باشد.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای آینده این لایحه را در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به صحن علنی ارائه خواهیم کرد.