با حضور مشاور رئیس‌جمهور صورت گرفت:

افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شمال جزیره کیش

با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شمال جزیره کیش با سرمایه‌گذاری750میلیارد ریال صبح شنبه (12شهریورماه) به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در این مراسم با بیان این‌که پس از سال‌ها متوقف شدن کار، با تلاش مضاعف مسئولان و پیمانکاران، امروز شاهد بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شمال جزیره کیش هستیم، گفت: با توجه به این‌که در گذشته با توزیع آب تصفیه نشده در اراضی که سبب شور شدن زمین و آسیب رساندن به گیاهان می‌شد، خوشبختانه در بازه‌زمانی کوتاه با مدیریت صحیح، این طرح به اتمام رسید.

رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه، از آزمایشگاه‌های تخصصی تصفیه‌خانه فاضلاب که به عنوان تصفیه‌خانه مرجع فاضلاب در جزیره کیش است. بازدید کرد‌‌.

همچنین، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم گفت: با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شمال جزیره کیش، ظرفیت فاضلاب جزیره به ۱۷۵۰۰مترمکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

سعید پورزادی با اعلام این‌که تا پایان امسال، ۲۵۰۰مترمکعب دیگر به عنوان حوضچه رزرو نیز به ظرفیت تصفیه‌خانه اضافه خواهد شد، افزود: در گذشته تصفیه آب به طور کامل انجام نمی‌شد.

وی با اشاره بر اهمیت شاخص‌های مدیریت آب شیرین و حفظ محیط زیست این منطقه، اظهار داشت: با کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه جنوب جزیره که در سفر بعدی مشاور رئیس‌جمهور عملیاتی خواهد شد، تا سال آینده صد در صد به عنوان نخستین شهر در سطح کشور، فاضلاب این منطقه تصفیه می‌شود.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: این مهم به عنوان یکی از شاخص‌های شهر اکولوژیک محسوب می‌شود که در این شاخص رشد خوبی را خواهیم داشت.

پورزادی اذعان نمود: آزمایشگاه‌های تخصصی تصفیه‌خانه فاضلاب کیش در سه‌ماه گذشته با سرمایه‌گذاری مستقیم سازمان منطقه آزاد کیش تجهیز شد و کلیه آزمایشات «بی‌او‌دی‌فایو؛ بی‌او‌دی؛ تی‌دی‌اس؛ ای‌سی» و سایر آزمایشات میکروبی به صورت روزانه در چند مرحله با انجام نمونه‌گیری توسط کارشناسان مجرب آزمایشگاهی انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: استانداردهای خروجی توسط این آزمایشگاه نظارت و کنترل می‌شود و پسابی که از استاندارد‌های بالا برخوردار نباشد، از تخلیه به محیط زیست خودداری می‌شود و مجدد این پساب به داخل تصفیه‌خانه هدایت می‌شود و پیش‌تصفیه انجام خواهد شد.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی و تجهیز این آزمایشگاه، در آینده ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی و بحث‌های کنترل آلودگی را در سطح جزیره خواهیم داشت.

لازم به ذکر است، با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شمال جزیره کیش، فرصت‌های جدید شغلی به صورت مستقیم برای ۵۰نفر و غیرمستقیم برای ۵۵نفر فراهم می‌شود.