مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دیدار با معاون وزیر کار بیان کرد:

افزایش سرانه درآمدی مردم با توسعه مشاغل تعاونی‌محور روستایی در جزیره قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توسعه مشاغل تعاونی‌محور روستایی، به توزیع عادلانه مشاغل و افزایش سرانه درآمدی مردم قشم کمک می‌کند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نشست با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به لزوم راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی مبتنی‌بر بسترهای شغلی پیشینیان جزیره قشم اظهار داشت: تشکیل تعاونی‌های روستایی با مشارکت دادن ۱۰۰درصدی مردم، بیکاری را ریشه‌کن کرده و به درآمدزایی مردم منطقه منجر می‌شود.

وی، از آمادگی سازمان منطقه آزاد قشم جهت پشتیبانی تسهیلاتی از طرح‌های تعاونی خبر داد و افزود: مشکلات حال حاضر در جزیره، زیبنده مردم ولایتمدار و نجیب قشم نیست و ما با محقق کردن این خواسته، می‌توانیم نیاز به حمایت‌های دولتی در قالب کمیته امداد و بهزیستی را به صفر برسانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در جزیره اظهار کرد: قشم با ۱۵۰۰کیلومتر وسعت و داشتن سواحل گسترده در کنار مردمی متین و پایبند به ‌نظام و کشور، پتانسیل بزرگی در حوزه صنایعی چون بانکرینگ، نفت و گاز و انرژی و به‌ویژه صنایع شیلاتی دارد.

فتح‌الهی از عدم اعطای مجوز به مزارع پرورش میگو به شیوه سنتی در دولت مردمی خبر داد و گفت: اجرای طرح پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم برای نخستین بار در کشور در جزیره قشم، به ‌عنوان الگویی موفق، ضمن بهره‌وری بالا در تولید و اشتغال، طرحی سازگار با محیط‌‌زیست است که می‌تواند با ورود به طرح مشاغل خانگی، برای خانوارهای روستایی اشتغال و درآمدی پایدار به همراه داشته باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خواستار تدبیر ویژه برای موضوع اتباع خارجی در جزیره قشم شد ‌که ضمن اشغال فرصت‌های شغلی جوانان بومی و استفاده از تسهیلات کشور، پایبندی کاملی نسبت به موازین دولت از خود نشان نداده‌اند.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

استان هرمزگان نیازمند مهارت‌افزایی در حوزه مشاغل تخصصی است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه بر کمبود نیروی متخصص و ماهر در استان هرمزگان تاکید کرد و بیان داشت: باتوجه به احداث صنایع بزرگ و سنگین در این استان، نیروهای جوان و جویای کار، نیازمند مهارت‌افزایی و دانش‌اندوزی هستند.

علی‌حسین رعیتی‌فرد، راه‌اندازی آموزشگاه‌های جوار کارگاهی را با هدف تامین نیروی متخصص و مهارتی، یک راهکار مناسب برای حل این بحران دانست و افزود: باید در حوزه پرورش نیرو برای آینده استان سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته وی؛ برقراری تعادل بین کارفرما و کارگر به‌ عنوان شرکای اجتماعی، یکی از عمده‌ترین عملکردهای این وزارتخانه بوده و توسعه تعاونی‌ها نیز در دستورکار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه منعقد شده با دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای آموزش افراد و کمک به بازرسان کار مستقر در مناطق آزاد اعلام آمادگی کرد و تاکید نمود: استفاده از نیروهای کار غیرمجاز می‌تواند به پرداخت جریمه‌های نقدی سنگین و در نهایت، پلمب کارگاه‌های تولیدی منجر شود.

همچنین در ادامه این جلسه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از تعاونی‌های قشم به‌ عنوان فعال‌ترین تعاونی‌های استان یاد کرد و افزود: برای توسعه تعاونی‌های روستایی، مکاتبات با دهیاری‌ها انجام ‌شده و برنامه‌های آموزشی طراحی ‌شده به‌ مرور اجرا خواهد شد.

مجتبی معین‌وزیری با تاکید بر مطالبه مردم هرمزگان مبنی‌بر استفاده از نیروهای متخصص استانی در ترکیب هیات مدیره و مدیران صنایع استان، خواستار محقق‌سازی این وعده به کمک آموزش‌های لازم از سوی وزارتخانه شد.

 

امام‌جمعه شهرستان قشم:

لزوم ساماندهی اتباع خارجی در جزیره قشم

امام‌جمعه شهرستان قشم نیز در ادامه جلسه، خواستار ساماندهی اتباع خارجی جزیره قشم شد و گفت: مسائل اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال در قشم تحت‌تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی از سیاستگذاری ایجاد اشتغال به ‌عنوان راهکاری برای حل مشکل بیکاری یاد کرد و افزود: رفع بیکاری با کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت مستقیم دارد و در این موضوع باید به شایسته‌سالاری توجه کرد؛ زیرا عدالت اصلی، پرورش و به‌کارگیری نیروهای شایسته است.

در ادامه، شیخ عبدالرحیم خطیبی امام‌جمعه اهل سنت قشم نیز دو مقوله امنیت پایدار و وجود کار در کشور را عاملی برای استقبال اتباع خارجی برای حضور در ایران دانست و اذعان نمود: آموزش و مهارت اشتغال نیاز جوانان ما برای حل مشکل بیکاری و معیشتی است و مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در منابع مالی، می‌تواند به ریشه‌کنی مشکلات اقتصادی جامعه کمک کند.

همچنین، فرماندار شهرستان قشم در این جلسه بر لزوم اجرای طرح جامع ساماندهی اتباع تاکید کرد و گفت: این طرح باید با محوریت وزارت کشور و سایر نهادهای بالادستی برنامه‌ریزی ‌شده و اجرایی گردد.

محمدحسین حسینی افزود: بعد از سال‌ها به لطف حضور دکتر فتح‌الهی و تیم شایسته‌شان، سازمان منطقه آزاد قشم چهره مردمی به خود گرفته و اکنون نیازمند ساماندهی زیرساخت‌های قانونی به مدد برنامه هفتم توسعه است.

فرماندار شهرستان قشم همچنین از امضای تفاهم‌نامه توانمندسازی تعاونی دهیاری‌ها خبر داد و اظهار داشت: اجرای طرح توانمندسازی تعاونی‌ها می‌تواند به تغییر روش‌های شغلی و به‌روزرسانی مشاغل کمک کند.

گفتنی است، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات همراه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.