انعقاد پروتکل همکاری میان سازمان‌های مناطق آزاد انزلی، چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه و فدراسیون انجمن‌های حمل‌و‌نقل هند

همزمان با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در ایران، اسناد پروتکل همکاری میان سازمان‌های مناطق آزاد انزلی و چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و فدراسیون انجمن‌های حمل و نقل هند که در سفر ماه گذشته به هند تصویب شده بود، به امضاء طرفین رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، پروتکل همکاری فی مابین مناطق آزاد انزلی، چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان و فدراسیون انجمن‌های حمل و نقل هند که پیش از این در سفر تیرماه گذشته دکتر رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان انزلی و دکتر عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به کشور هند مصوب شده بود، در سفر الکساندر میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان به ایران به امضاء طرفین رسید.

این پروتکل که به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری از طریق کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (نستراک) در ۱۶بند میان طرفین به امضاء رسید، بر لزوم ایجاد مدیریت واحد (اپراتور) در این مسیر تجاری تاکید داشته و بر ضرورت توسعه یک سیاست بازاریابی یکپارچه و استراتژی توسعه در کریدور تصریح می‌کند.

از سوی دیگر، در این پروتکل بر لزوم ایجاد یک کنسرسیوم بین‌المللی برای سازماندهی حمل و نقل از طریق کریدور نستراک که شامل نمایندگان دولت، شرکت‌های تدارکات، حمل و نقل، صادرکنندگان، مناطق آزاد (ویژه) اقتصادی و سازمان‌های بندری روسیه، ایران و هند، تاکید شده است.

در این پروتکل با اشاره به آمادگی نمایندگان روسیه، ایران و هند برای شروع حمل و نقل محموله‌های آزمایشی کانتینرها از طریق کریدور، بر لزوم اتخاذ یک سند حمل و نقل واحد-بارنامه، که در آن بندر کشور مبدا و بندر کشوری مقصد ذکر شود؛ تاکید شده است.

از سوی دیگر، طرفین در این پروتکل نسبت به اهمیت ایجاد گروه کاری برای اجرای اقدامات تعیین شده در میزگرد با هدف توسعه کریدور نستراک و همچنین ایجاد تعامل فوری و تبادل اطلاعات میان شرکت‌کنندگان، توصیه کرده‌اند.

گفتنی است، پروتکل تصویب شده در راستای اجرای توافقنامه همکاری میان مناطق آزاد انزلی، چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در جهت فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب، در حاشیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، به امضاء طرفین رسید.