مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد:

اهتمام دبیرخانه شورایعالی برای احیاء مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، از آمادگی منطقه آزاد کیش برای میزبانی از اردوی تیم‌های ملی فوتبال خبر داد و گفت: برای برپایی اردوی تیم‌ملی فوتبال نیازی به سفر به دیگر کشورها نیست.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی و عمرانی جزیره کیش، ضمن بازدید از پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش اظهار داشت: در دوره مدیریتی جدید، این هفتمین سفر بنده به مناطق آزاد است و خبر مسرت‌بخش برای مردم اینکه گردشگری حرفه‌ای و تخصصی کیش با پیشرفت چشمگیر درحال تکمیل است‌.

وی عنوان کرد: در حوزه دو‌ومیدانی، پرش سه‌گام، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک و دو صدمتر و دیگر رشته‌ها نیز کیش آماده برگزاری اردو‌های تیم‌های ملی است‌.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش‌های دیگر گردشگری تخصصی و حرفه‌ای نیز در کیش درحال توسعه است، اظهار کرد: زیرساخت‌های گردشگری که مهم‌ترین آنها پایانه جدید فرودگاه کیش است، به سرعت درحال پیشرفت  است و امید دارم تا ماه‌های آینده راه‌اندازی شود. پس از بهره‌برداری از این پایانه، شاهد افزایش دوبرابری ظرفیت تردد مسافر به این جزیره خواهیم بود‌.

عبدالملکی، در ارتباط با بحث ساخت مسکن ملی در جزیره کیش اذعان نمود: به همه مدیران مناطق آزاد اعلام کردیم که این امر مهم یکی از اولویت‌های جدی ما است و در اختصاص زمین نیز نگاهمان حداقل انتفاع است، معتقدیم زمین برای ساخت و ساز و مسکن موردنیاز باید از سوی مدیران عامل سازمان‌ها تامین شود و در همین راستا برنامه‌ای برای ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی را پیگیری می‌کنیم‌‌.

وی تصریح کرد: یکسری مسائل مناطق آزاد نیز در ملی سطح پیگیری می‌شود که ازجمله آنها می‌توان معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی را نام برد که از سوی قانونگذار تعیین شده است؛ متاسفانه در قانون مالیات بر ارزش افزوده اشکالاتی وجود دارد و کیمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به این امر واقف هستند و برای اصلاح آن تلاش می‌کنند‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه افزود: در یکی از جلسات ستاد اقتصاد دولت با حضور رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و همه اعضای تیم اقتصادی دولت، موضوعات مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد و همه واقف هستیم که نظام مالیات بر ارزش افزوده باید بازنگری و اصلاح شود‌.

عبدالملکی، یکی از دلایل عدم واردات خودرو به مناطق آزاد را ناشی از تصمیم‌گیری‌های ملی در ارتباط با مصارف ارزی کشور برشمرد و گفت: در سنوات گذشته و دولت قبل، محدودیت‌هایی برای واردات خودرو اعمال شد و با این عنوان که واردات موجب فشار بر بازار ارز و افزایش نرخ آن می‌شود محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال گردید؛ بنابراین مدیریت ارزی کشور در سطح کلان یکی از برنامه‌های جدی دولت است‌.

وی با تاکید بر اینکه بر‌اساس قوانین مادر در مناطق آزاد، واردات کالاهای مورد‌نیاز ازجمله خودرو باید آزاد باشد، بیان کرد: درحال پیگیری از طریق مراجع ذی‌ربط از جمله ستاد اقتصادی، دولت و وزارت اقتصاد هستیم و امیدوارم هفته آینده خبرهای خوبی برای ساکنان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد داشته باشیم‌.

مشاور رئیس‌جمهور، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از نیازمندی‌های همه مناطق برشمرد و اظهار کرد: ما در دبیرخانه شورایعالی هیچ منعی برای واردات خودرو نداریم، اما سیاست ارزی کشور باید در نظر گرفته شود؛ برای کیش نیز نیازها برآورد شده و ما در حد نیاز از کانال‌های مربوطه ازجمله معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت صمت موضوع را پیگیری می‌کنیم‌.

عبدالملکی، درخصوص رفع موانع صادرات از مناطق آزاد نیز گفت: برخی از شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد گرفتار ناهماهنگی‌ها بین دستگاه‌های متولی شده‌اند، بر‌اساس ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، به صراحت قید شده که بالاترین مقام از طرف دولت در مناطق آزاد مدیرعامل سازمان آن منطقه است و مابقی دستگاه‌ها باید اختیارات خود را تفویض کنند؛ متاسفانه بخشی از موانع صادرات در شرکت همانندساز بافت که محصولات زیست‌فناور تولید می‌کند، مربوط به این ناهماهنگی‌ها است‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور محترم بر این موضوع تاکید دارند که ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی باید به صورت کامل در مناطق آزاد اجرا شود و تمام دستگاه‌ها اختیارات را به طور کامل به مدیران عامل سازمان‌ها تفویض کنند؛ بنابراین در صورتی که هماهنگی‌ها طبق ماده‌۶۵ اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی صبح امروز سه‌شنبه (۱۵آذرماه) در سفری دو روزه به منطقه آزاد کیش، از روند پیشرفت پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش، بندر مسافری جزیره، شرکت همانندساز بافت، شرکت تولید مبلمان صادرات‌محور کیش چوب و نخستین زمین چمن هیبریدی که برای نخستین‌بار در کشور با ترکیبی از چمن مصنوعی و طبیعی در جزیره کیش اجرا شده است، بازدید کرد.