دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد:

بهره‌برداری از ۶۰طرح تولیدی-‌صنعتی در مناطق آزاد و ویژه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از بهره‌برداری 60طرح تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از فرینا، مرتضی بانک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این طرح‌ها فردا (پنجشنبه ۲۵دی‌ماه) و با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور در مناطق آزاد قشم و انزلی و مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس، سهلان، کاوه و سلفچگان با سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیارد ریالی و ۲۶۰میلیون دلار و ۱۳میلیون یورویی و ایجاد اشتغال برای ۳۲۲۳نفر افتتاح خواهد شد.

وی به طرح‌های منطقه آزاد قشم اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و تولید روزانه ۳۵هزار بشکه قیر در این پالایشگاه و ۲۷طرح اقتصادی و زیربنایی دیگر با سرمایه‌گذاری ۱۶۰میلیارد تومانی از منابع داخلی سازمان منطقه، فردا به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاور رئیس‌جمهور، همچنین به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۶۰۰میلیارد تومانی به همراه ۲۴۰میلیون دلار بخش خصوصی در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح‌ها در قشم، برای حدود ۲۲۴۰نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مرتضی بانک با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های منطقه آزاد انزلی نیز افزود: از طریق بهره‌برداری از ۴پروژه ساخت اسکله شماره‌۱۳ مجتمع بندری کاسپین به همراه زیرساخت‌های پسکرانه و ۱۴طرح صنعتی و تجاری با سرمایه‌گذاری ۸۱۸میلیارد تومانی، برای حدود ۴۷۰نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

وی به طرح‌های در شرف بهره‌برداری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اشاره کرد و افزود: تولید کمپرسور‌های مربوط به پالایشگاه‌ها، یکی از طرح‌های مهم این منطقه است که فردا به بهره‌برداری می‌رسد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: طرح‌های منطقه ویژه انرژی پارس با سرمایه‌گذاری ۵میلیون یورو و ۳۰میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی داخلی انجام می‌شود.

مرتضی بانک همچنین از افتتاح پترو دوار کیش و ۲طرح صنعتی و خدماتی با اشتغال‌زایی ۱۳۳نفری است در این منطقه خبر داد.

وی، طرح‌های منطقه ویژه اقتصادی کاوه را از دیگر طرح‌های مورد افتتاح فردا با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور ذکر کرد و افزود: با افتتاح ۳طرح زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه با سرمایه‌گذاری ۳۸۰میلیارد تومانی، برای ۲۰۰نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: در منطقه ویژه اقتصادی سهلان نیز ۴طرح صنعتی و تولیدی با سرمایه‌گذاری ۶۲میلیارد تومان و ۵٫۵میلیون یورو، در مجموع برای بیش از ۱۳۰نفر شغل ایجاد می‌شود.

مرتضی بانک همچنین به پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اشاره کرد و افزود: در این منطقه با سرمایه‌گذاری ۲۲میلیارد تومانی و دو و نیم میلیون یورویی بخش خصوصی، ۳پروژه تولیدی و صنعتی آماده بهره‌برداری است که برای بیش از ۵۰نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مجموع طرح‌هایی که در مناطق ویژه اقتصادی به بهره‌برداری می‌رسد ۱۵طرح است، اظهار داشت: ۲۷طرح نیز در منطقه آزاد قشم و ۱۸طرح نیز در منطقه آزاد انزلی افتتاح خواهد شد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان یادآور شد: در دور اول این افتتاح‌ها در ۲۰شهریورماه امسال، ۵۸طرح بزرگ سرمایه گذاری را با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۸۰۰میلیارد تومان و ۴۳۸میلیون یورو با اشتغال‌زایی ۴۴۰۰نفر به بهره‌برداری رسید.