با امضای تفاهم‌نامه میان سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه صنعتی شیراز محقق می‌شود:

تحقق شهر علم و دانش با احداث نخستین دانشگاه مشترک خارجی در کیش

تفاهم‌نامه رسمی میان سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه صنعتی شیراز با موافقت کتبی دانشگاه عمان، برای احداث نخستین دانشگاه مشترک خارجی در جزیره به امضاء رسید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست با رئیس دانشگاه صنعتی شیراز و هیات همراه، دلایل عقب ماندن در برخی مسائل را کمبود یا عدم توجه به اجرای کار علمی عنوان کرد.

مهدی کشاورز همچنین تفاوت بین کار کردن عادی و کار علمی و مطلوب را زمان‌بندی و چارچوب  مشخص برای به سر‌انجام رساندن برشمرد و افزود: ساخت شهرک دانشگاهی سال‌ها پیش در کیش کلید خورده است، اما در رکود مانده؛ چراکه هدفگذاری صحیح نبوده، موفقیت برخی دانشگاه‌ها نیز با کمک سازمان منطقه آزادکیش میسر شده است.

وی با ابراز گلایه از برخی دانشگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه کیش محلی برای گرفتن مدرک دکترا توسط یکسری افراد و مسئولان از منبع بیت‌المال شده و به همین دلیل از اهداف اصلی فاصله گرفته و خروجی مطلوبی نداشته‌اند؛ بنابراین پس از انعقاد تفاهم‌نامه باید تلاش کنیم سنگ بنای این دانشگاه به عنوان نخستین دانشگاه مشترک بین‌المللی ایران در کیش به درستی گذاشته شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نتیجه رفتار و قوانین سختگیرانه در زمان انجام کار را عاملی برای اثرات مثبت در سال‌های آینده خواند که به خوبی مشهود خواهد بود.

کشاورز بر راه‌اندازی توریسم آموزشی برای حضور دانشجویان خارجی و به مرحله عمل رساندن هدف‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: این‌گونه مسائل نباید تنها در حد حرف باقی بماند؛ چراکه دانشجویان خارجی می‌توانند سفیر ما در کشورهای دیگر باشند و از این طریق می‌توان کیش را به محلی برای برپایی کنفرانس‌های بین‌المللی، همچنین برند شدن ایران از طریق جزیره کیش و دانشگاها تبدیل کرد.

وی بیان داشت: درحال حاضر با برخی تخلفات احتمالی یا کم‌کاری‌های دانشگاه‌های کیش به سختی برخورد می‌شود و درخصوص این تفاهم‌نامه نیز تا جایی که قوانین و شرایط به ما اجازه دهد کمک می‌کنیم تا عملیاتی شود و به نتایج خوبی دست یابیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: درحال حاضر به حوزه هوشمندسازی ورود کردیم و ظرف ۶ماه آینده کیش رتبه اول واقعی شهر هوشمند ایران را به خود اختصاص خواهد داد و در این زمینه از طرح‌ها و برنامه‌های دانشگاه صنعتی شیراز به‌ویژه در بخش بیمارستان که بستر‌سازی‌هایی هم برای هوشمندسازی در آن انجام شده، استقبال می‌کنیم.

براساس این گزارش، فعالیت در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت خودرو و موتورهای برقی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف پزشکی، درمان و سلامت به عنوان طرح‌های مستقل، از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای همکاری با دانشگاه صنعتی شیراز همچنین حمایت مالی و تخصیص فضا در چارچوب قانون اعلام آمادگی کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد دهکده آموزشی در حوزه علمی نیز باید مانند دیگر طرح‌های مستقل جزیره کیش ازجمله ورزش و گردشگری پیگیری و عملیاتی شود.

همچنین، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این نشست گفت: ایجاد یک واحد بین‌المللی مشترک بین ایران و عمان با هماهنگی با سازمان منطقه آزاد کیش حدود ۴ماه درحال انجام بود و جلسات متعددی به صورت حضوری و تصویری برای بررسی این موضوع برگزار کردیم که مدل همکاری‌ها در بحث دیپلماسی علمی استفاده از ظرفیت ماده‌۶۴ قانون برنامه ششم تشریح شده است.

محمد‌مهدی علویان‌مهر افزود: این ماده به دولت اجازه می دهد تا دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی با همکاری دانشگاه‌های داخل کشور به‌ویژه در مناطق آزاد شعبه مشترک ایجاد کنند؛ بنابراین مذاکراتی با رئیس دانشگاه ملی عمان «دکتر علی الایمانی» انجام دادیم که ایمانی از سفر به کیش و بررسی ظرفیت‌ها استقبال و طی نامه‌ای نسبت به ایجاد این دانشگاه مشترک اعلام موافقت کرد.

وی تصریح کرد: پس از مذاکرات، مقرر شد تیمی مشترک بین دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه ملی عمان و سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل شود تا در اسرع‌وقت کارگروهی در این خصوص ایجاد و اعضا آن مشخص شود تا وارد فاز عملیاتی شویم و این مهم تنها درسطح  تفاهم‌نامه باقی نماند.

علویان‌مهر ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه، اظهار کرد: پس از امضا تفاهم‌نامه، علاوه‌بر برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، همکاری‌های لازم در حوزه فناوری را نیز انجام می‌دهیم تا جزیره کیش به هدف و چشم‌انداز چند ساله خود که تبدیل به شهر علم و دانش بوده، جامه عمل بپوشاند.

رئیس دانشگاه صنعتی شیراز در پایان تاکید کرد: دانشگاه صنعتی شیراز می‌تواند فعالیت‌های خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و زمینه‌هایی ازجمله جلوگیری از خوردگی صنایع و ساختمان‌ها، انتقال آب خلیج‌فارس، تولید خودروهای برقی، هوشمند‌سازی بیمارستانی داشته باشد و به عنوان بازوی علمی سازمان منطقه آزادکیش عمل کند.