معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

تهیه و تدوین سند راهبردی گردشگری منطقه آزاد کیش

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با اصحاب رسانه، عملکرد 9‌ماهه سال جاری معاونت متبوع خود را تشریح کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مرتضی رمضانی‌گالشی در گفت‌وگو با اصحاب رسانه با بیان این‌که در گذشته تسهیلات بانکی به پروژه‌های گردشگری درحال تکمیل کیش اختصاص نیافته است، اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد کردیم، مقرر شد تا پروژه‌های بالای ۶۰درصد پیشرفت کاری را برای اخذ تسهیلات ۱۳درصد با سه‌سال تنفس به بانک‌های عامل معرفی کنیم که این مهم، تکمیل و اتمام پروژهای درحال ساخت را تسریع می‌بخشد.

وی تاکید کرد: برای تکمیل و اتمام ۱۵پروژه درحال ساخت که متقاضی تسهیلات در آینده هستند، ۱۵هزار میلیارد تومان تسهیلات برآورد شده است که بهره‌برداری از آنها، تعدیل و کاهش قیمت‌ها و رضایتمندی گردشگران را به همراه خواهد داشت.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: درصدد هستیم طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برای پروژهای خرد و متوسط تسهیلات با نرخ بهره کم لحاظ کنیم.

رمضانی‌گالشی اظهار کرد: ۶۸پروژه در جزیره کیش درحال ساخت است که در قالب کاربری‌های مختلف، هتل و تاسیسات گردشگری ۱۷گانه تعریف می‌شود که بوم‌گردی، دهکده‌های گردشگری و تک‌برندها را نیز در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به عزم سازمان منطقه آزاد کیش در فسخ پروژهای گردشگری که ۱۰ یا ۱۵سال مسکوت و فاقد پیشرفت فیزیکی بوده و یا کمتر از ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، گفت: در کمیسیون اقتصادی و ارزشیابی زمین سازمان، این پروژه‌ها از حیث استحکام بنا و مباحث دیگر مورد بررسی قرار گرفته و فسخ می‌شود تا در درازمدت بتوانیم با تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، از طریق تشریفات قانونی، به سرمایه‌گذار واقعی واگذار کنیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: جهت ثبت ۸اثر کیش در حوزه میراث فرهنگی و ۸اثر در حوزه میراث ناملموس (آیین، باور و اعتقاد) تشکیل پرونده داده‌ایم و مراحل قانونی آن از طریق وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درحال انجام است.

رمضانی‌گالشی از ایجاد بازارچه موقت فروش صنایع‌دستی و سوغات در حوزه گردشگری تا یک‌ماه آینده در کیش خبر داد و اذعان نمود: صنایع‌دستی از بین رفته یا فراموش شده در جزیره زیبای کیش به همراه سایر صنایع‌دستی کشورمان در قالب بازارچه‌های صنایع‌دستی در جزیره زیبای کیش بر پا خواهد شد.

وی با اشاره به تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت گفت: پیش‌بینی بودجه جهت تهیه و تدوین بسته و تقویم آموزشی از سال‌های گذشته انجام شده، ولی مبلغ آن مکفی نبوده است؛ اما با همین بودجه فعلی، تورهای آموزشی را برای گروه‌های هدف گردشگری تعریف کردیم تا در ارتقا کیفیت ارائه خدمات به گردشگران، مثمرثمر واقع شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز آموزش‌ شاغلان حوزه گردشگری از ۲۰روز آینده با همکاری موسسه آموزشی علوم و فنون کیش خبر داد و افزود: برای گروه هدف گردشگری اعم از هتل‌ها، مراکز پذیرایی، تک‌برندها، کلوپ ها و افرادی که در ارائه قیمت‌ها و خدمات تاثیر‌گذار هستند؛ آموزش‌های لازم را در راستای ستاد سفرهای نوروزی تدارک دیده‌ایم.

رمضانی‌گالشی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با همکاری جوامع صنفی در دستورکار برنامه سال آینده معاونت گردشگری سازمان است و سعی کردیم با تخصیص اعتبار، بحث آموزش را پررنگ‌تر از امسال لحاظ و بستری را فراهم کنیم که آموزش‌ها، کاربردی‌تر و موثرتر باشد.

وی با اشاره به مرمت ابنیه تاریخی و با ارزش در کیش ازجمله کاخ مرجان، از واگذاری این ابنیه به علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در خانه‌ها و بناهای تاریخی با رعایت تشریفات قانونی خبر داد و اظهار کرد: درحال حاضر افرادی متقاضی سرمایه‌گذاری در محل قلعه «پاسگاه قدیمی» به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی هستند که بسته ویژه سرمایه‌گذاری این قلعه تهیه شده است که تا در یک‌ماه آینده از طریق تشریفات قانونی و با رویکرد گردشگری و میراث فرهنگی به سرمایه‌گذار واجد شرایط واگذار شود.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این‌که کاوش، محوطه تاریخی شهر حریره طی تفاهم‌نامه‌ای با حوزه پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اواسط دی‌ماه‌۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود، افزود: احصاء و آثاری که از این کاوش به دست می‌آید، می‌تواند ضمن مشخص کردن نوع فعالیت و کسب و کارهایی که در قرون‌۴ و ۵ یا سده اسلامی در جزیره کیش بوده؛ به معرفی کیش به ایران و جهان از دیدگاه میراث فرهنگی کمک کند و این دستاورد بزرگی است که بعد از ۱۶سال محقق می‌شود و ما شاهد حضور بازدید‌کننده‌ها و گردشگران در قالب تورهای میراث فرهنگی از این محوطه تاریخی خواهیم بود.

وی از درجه‌بندی، استانداردسازی، هتل‌ها و مراکز ارائه خدمات گردشگری تا یک‌ماه آینده خبر داد و بیان داشت: استاندارد‌سازی مراکز خدمات‌دهی به گردشگران و متناسب کردن قیمت دریافتی از گردشگر با خدمات ارائه شده، از مهم‌ترین اهداف اجرای این مهم است و به جد بحث قیمت تمام‌شده خدمات را دنبال می‌کنیم تا واقعی باشد. درحال حاضر ۴۰ تا ۵۰درصد قیمت تمام‌شده به کمیسیون‌ها و دلالان اختصاص می‌یابد که این در هیچ جای جهان یا کشور معقول نیست.

رمضانی‌گالشی رونق گردشگری را مستلزم همکاری تمام نهادهی دولتی و بخش خصوصی و سهیم کردن آنان در این مهم دانست و تاکید کرد: درحال برنامه‌ریزی، جهت تهیه و تدوین سند راهبردی گردشگری هستیم تا در اواسط سال آینده آن را نهایی کنیم، سند راهبردی همان نقش دستگاه‌های همکار در قبال صنعت گردشگری است که نقش و وظیفه هر ذینفع در صنعت گردشگری را مشخص می‌کند.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تسریع فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار و جلوگیری از بروکراسی اداری در این خصوص گفت: تا آخر دی‌ماه‌۱۴۰۱، پنجره واحد خدمات گردشگری ایجاد شده و با توجه به زمان‌بر بودن این فرآیند به صورت فیزیکی، آن را به صورت برنامه و الکترونیکی و با رویکرد حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که در گذشته تشکیل پرونده متقاضیان به صورت فیزیکی به جوامع  واگذار شده بود؛ از طریق واگذاری الکترونیکی به مدیران عامل جوامع نیز، درصدد هستیم تا در یک بازه‌زمانی معقول و استاندارد، مجوز کسب و کار متقاضیان را صادر کنیم.

رمضانی‌گالشی با بیان این‌که در حوزه پایش هویت بصری مراکز ارائه خدمات گردشگری در حوزه معاونت عمرانی، جلسات تخصصی را با موضوعات سیما و منظر برگزار کردیم، عنوان کرد: از بهره‌برداران خواستیم که طرح‌های تکمیلی خود را جهت زیبا‌سازی سیما و منظر شهری در میادین و جاهایی که به نوعی گردشگران با آن مکان‌ها درگیر هستند؛ ارائه کنند و این موضوع اجرایی شده و هفته‌های آتی نتیجه این موضوعات، خبررسانی خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از ایجاد سامانه‌های فروش خدمات و محصولات گردشگری خبر داد و عنوان کرد: تمام چک‌لیست‌های نظارتی ما به صورت الکترونیکی شده و نظارت‌ها و بازدیدهای میدانی عالیه خواهد بود و درحال حاضر سامانه آماری، نظارتی، بایگانی به صورت الکترونیکی است و این خارج از موضوع ایجاد پنجره واحد است که تمام دستگاه‌ها ملزم هستند در یک بازه زمانی نسبت به استعلام های تخصصی خود اعلام کنند و تا پایان دی‌ماه‌۱۴۰۱ این مورد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه رویدادهای منطقه آزاد کیش به نشانی http://events.kish.ir گفت: تمام همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و رویدادها در قالب تقویم گردشگری کیش در این سامانه قرار می‌گیرد و درحال حاضر ۱۰پیشنهاد از سوی بخش خصوصی وارد سامانه شده که درحال بررسی هستیم تا بتوانیم برنامه مدونی را برای سال آینده انجام دهیم.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تعداد هتل ۵ستاره در کیش را ۱۵هتل، چهار و سه ستاره را به ترتیب ۸ و ۱۹هتل، ۲ستاره را ۵ و یک ستاره را ۳هتل با مجموع پنج هزار و پانصد و بیست و شش اتاق عنوان کرد و خاطرنشان نمود: دو هتل در کیش با ۸۰۰تخت حداکثر تا اردیبهشت‌ماه سال‌۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد و روند ساخت و ساز هتل در کیش به صورتی است که در چهار سال آینده ۲۰هزار تخت به مجموع ۱۶۱۵۸تخت فعلی کیش اضافه می‌شود.