سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت:

توسعه دیپلماسی اقتصادی، زمینه‌ساز تحقق اهداف سازمان منطقه آزاد قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم، برنامه‌محوری را در رأس امور سازمان متبوع خود برشمرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نشست خبری که در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، با تاکید بر اینکه جزیره قشم به نسبت ظرفیت‌های موجود در آن توسعه نیافته و این توسعه نامتوازن به یک توسعه کاریکاتوری در جزیره منجر شده است، افزود: به همین منظور لزوم برنامه‌ریزی منسجم با گروه‌های متخصص وجود داشت که برای جبران این کمبودها، مطالعات اسنادی و بالادستی برای توسعه قشم انجام شد که در دو ماهه اخیر این مطالعات به صورت میدانی نیز نهایی شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی انجام شده نقشه راهی با افق سال‌۱۴۰۸ است تا با مشخص بودن مسیر، تغییر مدیریت خللی در اجرا ایجاد نکند، اظهار داشت: کسب جایگاه نخست صادراتی کشور به‌ویژه در زمینه محصولات پتروشیمی، افزایش جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اتصال اقتصاد ملی به جهانی، ایجاد امکانات برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه حوزه گردشگری قشم و جلب گردشگران از اقصی نقاط دنیا به جزیره، ارتقای کیفیت زندگی مردم و هوشمندسازی جزیره ازجمله اهداف اصلی برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم اذعان نمود: تکمیل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند پل خلیج‌فارس، احداث آب شیرین‌کن، توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و ایجاد پایانه‌های صادراتی از مهم‌ترین این برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود.

فتح‌الهی تصریح کرد: جزیره قشم در آینده نزدیک به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌شود و جهت تحقق این امر نیازمند توسعه دیپلماسی اقتصادی هستیم، چنانچه ریاست محترم جمهوری بارها بر توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه تاکید نمودند تا صادرات افزایش پیدا کند و به اهداف پیش‌بینی شده در این زمینه دست یابیم.

 

تکمیل پل خلیج‌فارس به ۳۰۰میلیون یورو سرمایه نیاز دارد

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از برنامه‌ریزی برای تبدیل جزیره قشم به هاب بانکرینگ منطقه خبر داد و افزود: برای اتمام پل خلیج‌فارس حدود ۳۰۰میلیون یورو سرمایه نیاز است که اگر بخشی از آن در قالب بودجه سال آینده تامین گردد، می‌توانیم کار را شروع کنیم؛ مذاکرات اولیه با پیمانکار این پروژه یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) صورت گرفته که امیدواریم با کمک‌های دولتی از طریق اختصاص ردیف بودجه، ساخت پل خلیج‌فارس در زمان مورد‌نظر به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: پل خلیج‌فارس می‌تواند نقش تعیین کننده در منطقه داشته باشد و ساخت این پروژه مطالبه جدی مردم جزیره قشم است. پل خلیج‌فارس یک فرآیند لجستیکی است که هم از مسیر جاده‌ای و هم مسیر ریلی برخوردار می‌باشد و بی‌شک با تکمیل این پل، تحولات شگرفی در منطقه رقم خواهد خورد.

فتح‌الهی‌، در ادامه به حذف برخی معافیت‌ها و مشوق‌ها از مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: حذف معافیت‌های مالیاتی سبب شده است تا مزایای مناطق آزاد از بین برود. بی‌تردید وقتی محدودیت‌هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد در مناطق آزاد نیز به اجرا در‌آید، دیگر صرفه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد وجود نخواهد داشت.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: نباید ورود کالا به مناطق آزاد محدود شود، فلسفه وجودی مناطق آزاد، تجارت و حوزه‌های ‌صنعتی و تولیدی است و کالا باید به راحتی در آن گردش کند. تسری تصمیم‌هایی که برای اعمال محدودیت‌ ورود کالا به سرزمین اصلی اتخاذ می‌شود، به مناطق آزاد اشتباه است.

وی یادآور شد: پیش از این انجام امور خدمات شهری قشم به طور کامل در اختیار سازمان منطقه آزاد بود و شهرداری نمی‌توانست اقداماتی انجام دهد؛ اما طی دو‌ماه اخیر با شهرداری قشم و شورای شهر این جزیره تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که برخی کارها به شهرداری واگذار گردد.

 

جزییات اجرای طرح جدید بنزین در منطقه آزاد قشم

فتح‌الهی‌ در ادامه به جزییات اجرای طرح جدید بنزینی در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و اظهار نمود: ابتدا قرار است طرح «بنزین برای همه» در کیش آغاز می‌شود و با یک فاصله ۲ تا ۳هفته‌ای این روند در قشم عملیاتی گردد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: اقشار ضعیف جامعه همیشه کمترین بهره را در حوزه انرژی از یارانه‌ها برده‌اند. طرح دولت در کیش و‌ قشم رساندن یارانه به دست اقشار ضعیف است. بنابر‌این به جای پرداخت یارانه به خودرو، به هر فرد ۱۵لیتر بنزین تخصیص داده می‌شود و هیچ تغییری در نرخ بنزین رخ نمی‌دهد و فقط یارانه به صورت مستقیم به افراد داده می‌شود.

گفتنی است، درخصوص شایعات مطرح شده درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به صراحت اعلام کرد که هیچ قصدی برای افزایش نرخ بنزین در کشور وجود نداشته و نخواهد داشت و بنای دولت رساندن منابع و ثروت ملی به صورت عادلانه به دست مردم کشور است.