رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

ثبات مدیریت و قوانین، ضروریات توسعه مناطق آزاد کشور

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی بیان داشت: عدم ثبات مدیریتی در کشور وجود دارد و فعالین اقتصادی از دولتمردان توقع ایجاد ثبات در مدیریت و قوانین را دارند؛ چراکه توسعه از مسیر ثبات می‌گذرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، معصومه پاشایی‌بهرام در نشست با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از فعالین اقتصادی جزیره گفت: با تغییرات مدیریتی پی‌درپی، برنامه توسعه هر منطقه از مسیر ریل‌گذاری شده خارج و برای مدتی به تعویق می‌افتد؛ از همین روی درخواست اکثر فعالین اقتصادی کشور به‌ویژه مناطق آزاد، ایجاد ثبات مدیریتی می‌باشد.

وی افزود: تبلیغات منفی و نادرست زیادی در مورد مناطق آزاد صورت گرفته و ذهن مردم، مسئولین و نمایندگان مجلس را در مورد این مناطق دچار تصورات اشتباهی ساخته و برای از بین بردن این اثرات منفی به همدلی و هم‌افزایی نیاز است.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مناطق آزاد باید مبتنی‌بر فرهنگ، خواست و توان مردم بومی هر منطقه توسعه پیدا کند و مسیر توسعه از ثبات مدیریتی و همدلی با مردم می‌گذرد.

پاشایی‌بهرام با تاکید بر لزوم بازبینی قوانین مناطق آزاد اظهار کرد: شخص رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اصلاح قوانین مناطق آزاد پیگیر هستند و در صورت اصلاح قانون، بسیاری از مسائل همچون مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان مناطق و واردات خودرو مرتفع خواهد شد.

وی، بزرگترین مانع پیش‌روی توسعه مناطق آزاد را عدم اجرای دقیق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد برشمرد و اذعان نمود: طبق ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، حکمرانی واحد مناطق آزاد باید در اختیار مدیرعامل سازمان منطقه قرار گیرد و همه دستگاه‌های اجرایی می‌بایست اختیارات خود را به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تفویض نمایند.

این نماینده مجلس ادامه داد: در دولت قبل دستوری درخصوص اجرای این ماده صادر نشده بود، اما در این دولت رئیس‌جمهور دستور اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را صادر کرده و حکمرانی در مناطق آزاد باید یکپارچه گردد.

پاشایی‌بهرام همچنین درخصوص واردات خودرو به مناطق آزاد بیان نمود: ورود خودرو به کشور باید به شرط ارائه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری باشد و با توجه به اینکه ناوگان خودرویی در کیش و قشم به شدت فرسوده است، در تلاش هستیم تا واردات خودرو به این مناطق مطابق با قانون از سر گرفته شود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی در پایان مردم قشم را ثروت اول جزیره برشمرد و خاطرنشان کرد: صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال جامعه عمل کنند؛ چراکه بدون مردم صبور و نجیب، این جزیره ثروتی نخواهد داشت.