مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد:

ثبت جهانی ژئوپارک ارس تایید شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بنابر اعلام مشاور ژئوپارک ارس، چهاردهم شهریورماه جلسه شورای‌عالی شبکه جهانی یونسکو به پایان رسید و طی این جلسه، ژئوپارک ارس با دریافت رای اکثریت اعضای شورا، به عنوان ژئوپارک جدید جهانی ایران پذیرفته شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مجید کیانی با تاکید بر اینکه اخذ تاییدیه اعضای شورای‌عالی شبکه جهانی یونسکو مهم‌ترین مرحله پذیرش در ژئوپارک‌های جهان است، افزود: اوایل زمستان امسال ژئوپارک ارس توسط شورای اجرایی یونسکو بررسی می‌شود و پس از تایید توسط این شورا، اردیبهشت‌ماه سال‌۱۴۰۲ حکم رسمی جهانی شدن ژئوپارک جهانی ارس توسط دبیرکل یونسکو تنفیذ خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تشکر از تمامی افرادی که در رشد، توسعه و تمکیل ژئوپارک ارس همکاری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ژئوپارک ارس ساماندهی و جامعه محلی را با آموزش‌ و تکمیل زنجیره توانمندسازی، درگیر کرده و ضروری است طی چندماه باقی مانده نیز با ارائه بهترین عملکرد و فعالیت‌ها، اطمینان و نظر مساعد شورای اجرایی یونسکو را به‌دست آورد.

بنا بر این گزارش، ارزیابان رسمی شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو خردادماه سال جاری طی چند روز حضور در ارس و بازدید میدانی و انجام بررسی‌های مورد نیاز، گزارش‌های لازم جهت بررسی این ژئوپارک در نشست شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را تهیه نمودند.

ثبت ژئوپارک‌ها و حفظ ژئوپارک در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی و نیازمند مدیریتی قدرتمند است، اما یک ژئوپارک در صورت موفقیت، می‌تواند باعث فقرزدایی منطقه‌ای، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

پدیده «پرمین-‌تریاس» که گذر ۲۵۰میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد، مهم‌ترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم‌نظیر در جهان است.

گفتنی است، قلمرو ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰کیلومتر مربع، دارای ۳۱سایت متنوع و اصلی است که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و قلمرو آن در محدوده شهرستان جلفا است. ژئوپارک ارس تنوع عظیمی از چشم‌اندازهای زمین‌شناسی و تنوع ساختارهای تکتونیکی و پدیده‌های زمین شناختی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه‌بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان‌شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

شایان ذکر است، ارس دومین ژئوپارک خاورمیانه می‌شود که به ثبت جهانی خواهد رسید‌.