با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی و دانشگاه تهران محقق شد:

جذب توریسم علمی با تاسیس پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در مناطق آزاد

در راستای اجرای سیاست‌های دبیرخانه شورایعالی و تحقق برنامه راهبری (منشور) امور فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد تجاری-‌‌صنعتی و ویژه اقتصادی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دانشگاه تهران امضاء شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این تفاهم‌نامه همکاری امروز دوشنبه (۳۱مردادماه) با هدف توسعه همکاری‌ها و بهره‌مندی از توانایی‌های مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی و ایجاد واحدهای دانشگاهی الگو و نمونه ایران‌۱۴۰۴، میان «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران منعقد گردید.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم با اشاره به اینکه مناطق آزاد کشور از اولویت‌ها و ظرفیت‌های علمی-‌پژوهشی خوبی برخوردار هستند، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین اقدامات دبیرخانه شورایعالی در دوره جدید، به‌کارگیری تیم‌های مطالعاتی به منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد قدیم و جدید است.

سعید محمد بررسی و رفع مسائل اجتماعی در مناطق آزاد را از اهداف دبیرخانه عنوان کرد و افزود:  یکی از اهداف دیگر ما در دبیرخانه شورایعالی به جز مسائل تجاری و اقتصادی، بررسی و آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی موجود در مناطق آزاد است که این مهم با همکاری و تعامل دانشگاه و مناطق با به‌کارگیری مباحث علمی و پژوهشی قابل حل و فصل است.

وی ادامه داد: در کنار رویکرد علمی که با امضای این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک وجود دارد، فعالیت‌های صنعت و تجارت است و زمانی که این دو در کنار هم قرار گیرند، «واحد ارتباط با صنعت» در مناطق آزاد کشور شکل خواهد گرفت‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرد: ماموریت ما در مناطق آزاد کشور سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری هم بدون پشتوانه علمی به نتیجه نخواهد رسید.

سعید محمد اذعان داشت: توجه به توسعه فعالیت‌های آموزشی، تحصیلات تکمیلی و علمی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ورود تکنولوژی‌های نوین به کشور، از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: تاسیس پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران در مناطق آزاد به منظور انجام تحصیلات تکمیلی، جذب توریسم علمی از کشورهای همجوار را به همراه دارد که توجه به این مهم از دیگر رویکردهای مدنظر در این تفاهم‌نامه است.

 

رئیس دانشگاه تهران:

مناطق آزاد، پل ارتباطی بین دانشگاه‌های داخلی و خارجی

همچنین، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم گفت: مناطق آزاد می‌تواند پل ارتباطی میان دانشگاه‌های داخل کشور با دانشگاه‌های خارج از کشور‌‌ باشد.

سیدمحمد مقیمی با اشاره به اینکه نگاه دانشگاه به دبیرخانه شورایعالی و مناطق آزاد، یک نگاه تعاملی است، افزود: پرداختن به مباحث اقتصادی و فرهنگی در قالب علم و از طریق تریبون‌های دانشگاه‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و همایش‌های ملی و بین‌المللی اثرگذارتر هستند و اتفاقات مثبتی برای این مناطق به همراه دارد‌‌.

لازم به ذکر است، این تفاهم نامه در ۸ماده تنظیم شده است که می‌توان به همکاری در جهت ارتقای کمی‌ و کیفی واحدهای موجود دانشگاه تهران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مشارکت در راه‌اندازی پردیس‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه تهران با تمرکز بر توسعه علمی و روزآمدکردن صنایع بومی، همکاری در توسعه علمی، آموزشی، پژوهشی و مهارتی براساس نیازهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همچنین بهره‌مندی از مزیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه دانشگاه‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی و تطبیق هرچه بیشتر رشته‌های تحصیلی با نیازهای توسعه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد.

گفتنی است، این تفاهم‌نامه همکاری امروز دوشنبه (۳۱مردادماه) در محل ساختمان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضای طرفین رسید.