مدیرعامل منطقه آزاد قشم در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط استان هرمزگان مطرح کرد:

حفاظت از محیط‌زیست توسط جامعه محلی، فرصتی برای توسعه پایدار جزیره قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: وجود دغدغه حفظ محیط‌زیست نزد جامعه محلی، فرصت بی‌نظیری برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای حوزه‌های مخلتف در جزیره قشم است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه در جزیره قشم، نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای ملاحظات زیست محیطی فراتر از سرزمین اصلی هستیم.

وی افزود: طرح جامع جزیره قشم در آینده نزدیک به تصویب خواهد رسید و امیدواریم با برنامه‌ریزی خوب صورت گرفته در این طرح، در آینده نزدیک شاید تبدیل قشم به جزیره‌ای پاک و بدون آلودگی زیست محیطی باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حفظ پهنه‌های طبیعی و محیط‌زیست یکی از اولویت‌های این سازمان است، اظهار کرد: خوشبختانه جامعه محلی قشم به خوبی با اهمیت محیط زیست آشنا هستند و دغدغه حفظ محیط‌زیست را دارند.

به گفته فتح‌الهی؛ وجود دغدغه حفظ محیط‌زیست در میان جامعه محلی جزیره قشم فرصت بی‌نظیری برای اجرای برنامه توسعه‌ای در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و… را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: استفاده از شیوه‌های مدرن با کمترین آسیب به محیط‌زیست، رعایت استانداردها و ارائه پیوست‌های محیط زیستی، یکی از شروط اصلی اجرای طرح‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه‌های صنعت، نفت و انرژی و شیلات است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تصویب شورای‌عالی مناطق آزاد کشور جهت تبدیل تمامی جزیره قشم به منطقه آزاد، اذعان نمود: این اتفاق می‌تواند با جلوگیری از آشفتگی تصمیم‌گیری، موجب نظم‌دهی و اجرای یک رویه واحد در حوزه‌های مختلف به‌ویژه محیط‌زیست شود.

فتح الهی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته در راستای مدیریت پسماند در جزیره قشم اظهار داشت: با اجرای طرح جامع جزیره قشم و برنامه‌ریزی صورت گرفته، در آینده نزدیک تمامی نقاط آلوده قشم در حوزه پسماند برچیده خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تهیه یک برنامه جامع و هدفمند ضمن رعایت استانداردها و ملاحظات محیط زیستی، به سمت توسعه و بهبود کیفیت زندگی جزیره‌نشینان حرکت کنیم.

همچنین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان نیز در این جلسه گفت: نگاه توسعه‌ای در دوره جدید مدیریت منطقه آزاد قشم به مقوله محیط‌زیست، موجب شده تا شرایط مناسبی را در این منطقه از نظر رعایت استانداردهای محیط زیستی شاهد باشیم.

حبیب مسیحی‌تازیانی افزود: در حوزه محیط‌زیست نیازمند هماهنگی و همکاری میان بخش‌های مختلف و جلوگیری از آشفتگی در ارائه خدمات هستیم.

وی تصریح کرد: حوزه‌های مدیریت پسماند و ساماندهی صنوف مزاحم، بخش‌هایی هستند که نیازمند نگاهی جامع و برنامه‌ریزی دقیق بوده تا از آسیب‌های احتمالی به محیط‌زیست جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: برای حفظ محیط‌زیست علاوه‌بر هماهنگی میان بخش‌های مختلف دولتی، نیازمند مشارکت فعال جامعه محلی نیز هستیم که برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

گفتنی است، در جلسه افشار فتح الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با حبیب مسیحی‌تازیانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان؛ میثم قاسمی معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی، صادق رستمی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان قشم و سید‌محمد‌هاشم داخته مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند.