حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی؛ محور فعالیت های مناطق آزاد در سال ۹۷

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اجرای برنامه های مرتبط با حمایت از تولید و کالای ایرانی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد. به گزارش مناطق آزاد، مرتضی بانک امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مناطق آزاد کشور از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی […]

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر اجرای برنامه های مرتبط با حمایت از تولید و کالای ایرانی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد.

به گزارش مناطق آزاد، مرتضی بانک امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مناطق آزاد کشور از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی عملکردی مطلوب داشته اند و بر اساس نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی» ساختارها و برنامه های جدید برای افزایش و توسعه تولید و صادرات در این مناطق اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه بکارگیری روش های نوین موجب درآمدزایی پایدار در مناطق آزاد می شود گفت: تامین زیرساخت های اصلی و ضروری مناطق آزاد کشور که در دولت یازدهم اتفاق افتاد باعث جهش این مناطق و عبور از این مرحله و فرصت پرداختن به برنامه های مهم تر از جمله تجارت بین الملل، توسعه صادرات و ورود فناوری های نوین را مهیا کرد. باید برای تامین منابع مالی به دنبال روش های جدید باشیم فاصله گرفتن از فروش زمین و چشم پوشی از دریافت عوارض با جایگزینی روش های نوین باعث امنیت فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خواهد شد.

مشاور رییس جمهور هم چنین بر لزوم تدوین بسته ها و مشوق های ویژه سرمایه گذاری در مناطق آزاد که مطابق با نیاز هر منطقه و بر اساس استانداردها و چارچوب های تعریف شده در مناطق آزاد باشد تاکید کرد و گفت: کمک به بخش خصوصی و اعتماد به توانمندی به سرمایه گذاران در این بخش در مناطق آزاد یکی از اولویت های این مناطق برای رسیدن به شاخص مطلوب در تولید کالای ایرانی و صادرات آن از طریق مناطق آزاد است.

مرتضی بانک ادامه داد: راه اندازی پنجره واحد خدمات رسانی، ایجاد بورس بین الملل، تاسیس بانک های خارجی، افزایش تعاملات بین الملل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای رونق تولید و صادرات از برنامه های اولویت دار مناطق آزاد در سال جاری است که با هدف توسعه اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین از مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد خواست تا با پاسخگویی به موقع به رسانه ها، اطلاع رسانی دقیق از فعالیت ها و نیز حمایت از ایجاد پنجره واحد اطلاع رسانی در مناطق آزاد، به شفافیت روزافزون اقدامات و فعالیت های این مناطق کمک نمایند تا شاهد تحولات جدید در این مناطق باشیم.

وی هم چنین از استقرار سامانه خدمات یکپارچه گمرکی در تمامی مناطق آزاد تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری خبر داد و گفت: این سامانه هم اکنون در دو منطقه آزاد اروند و ارس از اواخر سال گذشته آغاز به کار کرده و تا تاریخ اعلام شده مابقی مناطق آزاد کشور نیز به این سامانه متصل شده و تمامی روند ورود و خروج کالاها در این سیستم ثبت و شائبه های احتمالی در این راستا رفع خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره اجرای پروژه های عمرانی در مناطق آزاد نیز گفت: رعایت نسبت اعتبارات عمرانی و جاری یکی از موفقیت های مناطق آزاد بوده به طوریکه ۷۰ درصد اعتبارات صرف پروژه های عمرانی و ۳۰ درصد صرف هزینه های جاری شده که یکی از آرزوهای اقتصاد کشور رعایت این مسئله است که در مناطق آزاد محقق شده است.

وی ادامه داد: مرتضی بانک هم چنین از حمایت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای معرفی پروژه ها و طرح های اشتغال زا در روستاهای مناطق آزاد خبر داد تا امکان بهره مندی از تسهیلات ویژه این معاونت فراهم شود.