مشاور خلاقیت و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

حمایت قاطع از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس

مشاور خلاقیت و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این استان که به میزبانی منطقه آزاد ارس برگزار شد، اظهار داشت: استان در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از منطقه آزاد ارس حمایت می‌کند. این منطقه یک پتانسیل عظیم و بی‌نظیر است که عملکرد استانی و جایگاه ملی دارد و همچنین به لحاظ موقعیت ژئواستراتژی، نقش بین‌المللی نیز ایفا می‌کند و موفقیت این منطقه می‌تواند نقش چشمگیری در رشد اقتصادی استان و کشور داشته باشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، عبدالرضا فلاح افزود: استان تمام‌قد از منطقه آزاد ارس حمایت می‌کند و از این‌رو درصدد هستیم یک برنامه مشترک در حوزه دانش‌بنیان با ارس داشته باشیم تا شاهد تحول اساسی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در سطح استان و کشور شویم.

وی با اشاره به امکان ایفای نقش منطقه آزاد ارس به‌عنوان پیشرو و پایلوت سایر مناطق آزاد کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان متذکر شد: باید مزیت‌هایی ازجمله ارائه تسهیلات تعریف و شرکت‌های دانش‌بنیان را از نقاط مختلف کشور به این منطقه جذب کنیم. برای رسیدن به نتایج ملموس، علاوه‌بر وضع قوانین و چارچوب‌ها و سیاست‌های حمایتی، باید اکوسیستم دقیقی ایجاد کرد.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی توضیح داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به‌شمار می‌روند و با توجه به شرایط و زیرساخت‌های مناسب ارس مانند نیروی کار و وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، بستر خوبی برای فعالیت این شرکت‌ها فراهم شده است.

فلاح با اعلام اینکه لازم است فعالان تجاری مناطق آزاد کشور و کشورهای همسایه با ظرفیت‌های فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی آشنا شوند، تصریح کرد: در راستای بین‌المللی کردن فعالیت‌ها و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان باید اقداماتی انجام داد که در این زمینه منطقه آزاد ارس می‌تواند رویدادها و نمایشگاه‌هایی را برنامه‌ریزی و برگزار نماید.

مشاور خلاقیت و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی در پایان، یکی از بزرگترین چالش‌های کشور در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را عملکرد جزیره‌ای و عدم همکاری بین سازمانی دانست و خاطرنشان کرد: برنامه‌های پیش‌بینی شده باید در امتداد هم باشند تا منتج به توسعه و جلوگیری از هدر‌رفت ظرفیت‌ها گردد. رویکردمان در استان تعامل بوده و در این راستا ستاد «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» در استان طراحی شده که متشکل از کمیته‌های تخصصی است.