در راستای انتشار آمارهای مختلف در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور:

امضاء تفاهم نامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با حضور رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه تفاهمنامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عصر امروز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امضا شد. تفاهم نامه همکاری مرکز آمار ایران و مناطق آزاد امضا […]

امضاء تفاهم نامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با حضور رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه

تفاهمنامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور عصر امروز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امضا شد.

تفاهم نامه همکاری مرکز آمار ایران و مناطق آزاد امضا شدبه گزارش مناطق آزاد در مراسم امضای این تفاهمنامه که با حضور امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران و مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه به امضا رسید مقرر شد از این پس مرکز آمار ایران بر اساس قانون ششم توسعه، متولی اصلی و رسمی برای انتشار آمارهای مختلف در مناطق آزاد سراسر کشور باشد.

در مراسم امضای این تفاهم نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی کشور گفت: این مناطق با داشتن بیش از ۱۳ میلیون گردشگر نقش مهمی در صادرات غیرنفتی داشتند و بیش از ۲۲ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته از این مناطق به دیگر کشورها انجام شده است.

محمدباقر نوبخت افزود: پیش از این مرکز آمار در گزارش‌های آماری خود نسبت به انتشار آمار و عملکرد مناطق ویژه اقتصادی در خصوص اشتغال، تورم و رشد اقتصادی آمار مجزایی منتشر نمی کرد اما با توجه به اینکه مرکز آمار ایران مرجع رسمی انتشار آمار در کشور است با همکاری متقابل دو دستگاه، همه رخدادهای مالی و اقتصادی این مناطق در جهت توسعه اقتصادی در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد و مرکز آمار برای به روز رسانی اطلاعات مناطق آزاد کشور اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم و حیاتی است چراکه آنها نیاز به اطلاعات به صورت مستند و رسمی دارند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تولید حجم انبوهی از این آمار و اطلاعات در مناطق آزاد گفت: با توجه به سیاست های کلان اقتصادی کشور و از جمله قانون اقتصاد مقاومتی، خود را مکلف به سهیم بودن در این امر می دانیم و امیدواریم با این تفاهم نامه همکاری خوبی بین الملل مراکز آزاد بین مناطق آزاد و مرکز آمار ایران صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۲۸۰ هزار نفر به عنوان شاغل در مناطق آزاد فعالیت داشتند که در مقایسه با سال ۹۵، حدود ۶ درصد افزایش جمعیت شاغلان را نشان می دهد.

وی افزود: این امر در حالی است که جمعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از یک میلیون نفر است.

بانک خاطرنشان کرد: در مناطق ویژه اقتصادی هم، ۱۷۶ هزار نفر به کار مشغول اند که این نشان می‌دهد که در این مناطق ۴۵۰ هزار نفر مشغول کار هستند که نقش مهمی در اقتصاد و ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری دارند.

در این مراسم همچنین امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران نیز در سخنانی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور باید برنامه ملی آماری در کشور تهیه شود و نظام آماری ایران از نظام قدیم قدیمی و سنتی به نظام جدید تغییر کند.

وی افزود: نظام جدید آماری کشور باید بتواند آمار ملی را به تفکیک مناطق شهرها و استانها دسته‌بندی و به مسئولان عرضه کند و امیدواریم این همکاری بتواند الگویی برای همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

وی با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص رسمی بودن آمارهای مرکز آمار ایران افزود : این آمار قابلیت استناد در مجامع جهانی و بین المللی را دارد.

وی تصریح کرد: آمار موجود تاکنون ازجانب خود مناطق آزاد تهیه و تنظیم می‌شد اما از این پس، مرکز آمار ایران متولی تولید آمار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خواهد بود.