مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

راه‌اندازی گردشگری تخصصی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه جزیره کیش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: گردشگری یکی از بزرگترین صنعت‌های مغفول مانده در ایران است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و درآمد صنعت گردشگری را می‌توان برای برخی از ردیف منابع بودجه تعریف کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مهدی کشاورز عنوان کرد: برای جزیره کیش دو حوزه اصلی تجاری و گردشکری در چشم‌انداز براساس طرح جامع مصوب شده و تمام مدیرانی که طی این سال‌ها در سازمان مشغول به خدمت بوده‌اند بر این دو موضوع تمرکز کردند و سعی شده تا درخور یک جزیره آماده برای جذب گردشگر، طراحی‌ها صورت گیرد؛ اما متاسفانه نگاه علمی برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشته و ما سعی کردیم در این دوره رویکرد علمی به حوزه تجارت و صنعت گردشگری را موردتوجه قرار دهیم.

وی در تشریح چگونگی ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری افزود: در حوزه تجاری براساس پیش‌نیازها، شناخت ذی‌نفعان بسیار حائز اهمیت است و حوزه تجاری و صنعتی بازرگانی نیازمند تسهیل فرآیند برای سرمایه‌گذاران از زمان آغاز تا صدور مجوز است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اذعان نمود: زیرساخت‌های فرودگاهی از سال‌ها قبل بررسی شده و بخشی با مطالعه و بررسی به مرحله عملیاتی رسیده است.

کشاورز گفت: پرونده‌های بسیار زیادی در حوزه فعالان اقتصادی و تجار بی‌نتیجه مانده بود که بی‌اعتمادی آنها نسبت به سازمان را رقم زد؛ با بررسی‌های انجام شده ظرف مدت کوتاه، ۲۸پرونده بزرگ که بین ۲ تا ۱۴سال تعیین تکلیف نشده بود را به سرانجام رساندیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با به جریان انداختن پرونده‌ها، سرمایه‌ای بالغ بر ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان آزاد شد، همچنین پرونده گل‌شرق نیز تا حدودی تعیین تکلیف شده و آخرین مراحل حقوقی و قضایی خود را طی می‌کند که ارزش آن نیز بالغ‌بر ۱۶۰هزار میلیارد تومان است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: بررسی حوزه تجارت و صنعت به صورت سطحی نبوده و ما در بخش‌های نرم‌افزاری و قوانین همچنین سخت‌افزاری و زیرساختی ورود کردیم.

کشاورز  بیان داشت: باند جدید در طول ۱۱سال، ۴۰درصد پیشرفت داشته و ظرف این مدت کوتاه حدود ۱۰۰درصد پیشرفت را تجربه کرد و این باند نخستین باند هوشمند با تجهیزات خاص و ویژه در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش به عنوان یکی از زیرساخت‌های موردنیاز تجار، بازرگانان و گردشگران در طول چند سال گذشته حدود ۷۳درصد پیشرفت داشته که خوشبختانه با تلاش مضاعف و شبانه‌روزی تیم مدیریت جدید سازمان، این طرح در یک بازه زمانی ۹ماهه، به ۹۳درصد می‌رسد که تا یک‌ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نوروز امسال در کیش از تمام ظرفیت‌ها بهره گرفتیم و ظرف مدت ۲۰روز میزبان ۳برابر ظرفیت جزیره نزدیک به ۲۰۶هزار نفر گردشگر بودیم.

کشاورز  ضمن اشاره به افزایش ظرفیت جمع‌آوری فاضلاب به عنوان معضلی جدی که دغدغه ساکنان بود، اذعان داشت: با افزایش ظرفیت از ۱۰هزار مترمکعب، به ۱۷هزار و ۵۰۰متر مکعب، ظرف مدت ۴ماه معضل موجود رفع شد.

وی در ادامه گفت: ۱۸نوع گردشگری در دنیا شناخته شده که ۱۶نوع آن در کیش قابلیت اجرا دارد و این درحالی است که از سوی مسئولان کیش و کشور به این مهم توجه نشده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش از رونمایی بسته‌های گردشگری در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: در برنامه‌ای که به صورت مفصل از بسته‌های گردشگری رونمایی می‌کنیم، انواع گردشگری دانش‌بنیان، آموزشی، خرید، فرهنگی، غذا، سالمندی، مذهبی، ورزشی، تندرستی را در دستورکار قرار خواهیم داد.

کشاورز ضمن ابراز امیدواری از انجام فعالیت‌های قابل‌قبول در حوزه گردشگری ورزشی در بازه زمانی حضور تیم مدیریتی جدید کیش گفت: کارهای ویژه‌ای در این زمینه انجام شده و ظرف مدت کمتر از ۷ماه، ساخت چهار زمین در سطح ملی و بین‌المللی را در پرونده منطقه آزاد کیش ثبت کردیم.

وی در ادامه عنوان کرد: نخستین زمین چمن هیبریدی ایران یکی از چهارزمین ساخته شده در کیش است و ۱۴کورت تنیس همچنین سالن‌های اسکواش در حد ملی و بین‌المللی ظرف کمتر از ۴ماه بازسازی شدند.

کشاورز بر تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های ویژه کیش و جلوگیری از مغفول واقع شدن آنها تاکید کرد و گفت: ما به دنبال گردشگری با تعداد زیاد و ارزش کم نیستیم، تلاش ما در کنار گردشگری معمول برای راه‌اندازی گردشگری تخصصی است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان با اشاره به شرایط خاص و اکسیژن خالص جزیره کیش، گردشگری مذهبی با وجود ۱میلیارد و ۸۰۰میلیون نفر مسلمان همچنین گردشگری درمانی با پزشکان حاذق ایرانی در تمام رشته‌ها، دارا بودن سابقه طب سنتی و طب بوعلی را منابع درآمدزایی متنوع گردشگری برشمرد که در کیش قابلیت پیاده‌سازی دارد.