مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی اظهار کرد:

ضرورت توسعه تعاملات بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری‌-صنعتی و ويژه اقتصادی در نشست با نخبگان و فعالین فرهنگی گام دوم انقلاب در منطقه آزاد ماکو گفت: فرهنگ جهادی و تقویت تولید ملی، دو رکن اساسی اقتصادی مقاومتی هستند و اگر یکی از این ارکان حذف شود، در اقتصاد مقاومتی موفق نخواهیم شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در این نشست افزود: بند‌۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است.

وی ادامه داد:‌ درواقع مناطق آزاد موتورهای محرکه اقتصاد کشور هستند و در حوزه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، عمران و آبادی منطقه و توسعه زیست‌پذیری برای مردم از هیچ کوششی نباید دریغ کرد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه آزاد یک وجه فرهنگی دارد و یک وجه اقتصادی، اظهار کرد: رویکرد ما که در سفر به مناطق آزاد دیگر نیز مطرح شد، موضوع مردمی کردن این مناطق است؛ یعنی ساکنین در این مناطق و سرزمین اصلی،‌ مناطق آزاد را «مثل خلیج‌فارس» متعلق به خود و از خودشان بدانند.

عبدالملکی اذعان داشت:‌ متاسفانه مردم سرزمین اصلی و گاها حتی ساکنین در مناطق آزاد،‌ این مناطق را مفید و متعلق به خود نمی‌دانند.

وی به جهانی کردن فعالیت‌های مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: مناطق آزاد باید در تعاملات بین‌المللی با جهان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، حرف اول را بزنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری‌-صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه گفت:‌ من برخلاف کسانی که به عدم حضور جمعیت زیاد در مناطق آزاد اعتقاد دارند،‌ معتقد هستم جمعیت برای مناطق آزاد به‌مثابه برکت و پیشرفت است و هم مسئولیت‌هایی که این مناطق در قبال مردم دارند.

عبدالملکی با بیان اینکه اولویت سفرهای ما به مناطق آزاد بررسی مسائل فرهنگی با تراکم جمعیت بالا ‌در این مناطق است، اظهار داشت: همه فعالیت‌ها در مناطق آزاد باید با پیوست فرهنگی دنبال شوند. حتی اگر در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صادرات و تولید رشد صدبرابری داشته باشیم ولی در رفع مشکلات فرهنگی و معضلات حرکت نکنیم، آن پیشرفت‌ها هم صفر بوده است‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری‌-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان به اولویت‌بندی رسیدگی به مشکلات اشاره کرد و خاطرنشان نمود: ‌با توجه به محدودیت منابع، اولویت‌‌بندی اقدامات و طرح‌های مرتبط با حل مشکلات منطقه آزاد ماکو، نیازمند اجماع همه دستگاه‌ها است.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، به منظور بازدید از طرح‌های سرمایه‌گذاری، عمرانی و زیرساخت‌های لجستیکی به منطقه آزاد ماکو سفر کرد.