مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد:

عدم هماهنگی دستگاه‌ها، عامل از دست رفتن فرصت برنامه‌ریزی برای جام‌جهانی قطر

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: تلاش شد ظرفیت‌های گردشگری ایران از جمله هتل‌های کیش در هایا کارت قطر عنوان شود اما برای تحقق این امر قطر سه شرط رزرو هتل، داشتن بلیت رفت و برگشت و بلیت بازی و استادیوم را اعلام کرد و اساسا از سوی دستگاه متولی یعنی وزارت گردشگری این هماهنگی‌ها انجام نشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مهدی کشاورز در نشست خبری در پاسخ به سوال ایلنا درباره تامین زیرساخت‌های کیش برای میزبانی مسافران و گردشگران جام‌جهانی و ادعا و اظهاراتی مبنی‌بر اینکه برای این ایام در کیش هیچ رزروی انجام نشده است، گفت: بحث جابه‌جایی و انتقال گردشگران جام‌جهانی از کیش به قطر و میزبانی آنها، موضوع بین‌دستگاهی است و به بحث تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برمی‌گردد؛ برای مثال ورود گردشگران خارجی بدون درج مهر ویزای ایران در پاسپورت آنها به وظایف و هماهنگی‌های وزارت امورخارجه برمی‌گردد، یا اینکه دعوت از مهمانان در حوزه فدراسیون فوتبال است‌‌.

وی ادامه داد: تلاش شد ظرفیت‌های گردشگری ایران ازجمله هتل‌های کیش در هایا کارت قطر عنوان شود؛ اما برای تحقق این امر قطر سه شرط رزرو هتل، داشتن بلیت رفت و برگشت و بلیت بازی و استادیوم را اعلام کرد و اساسا از سوی دستگاه متولی یعنی وزارت گردشگری این هماهنگی‌ها انجام نشد‌‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تقسیم کار سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و سخت‌افزاری میزبانی از مهمانان و گردشگران جام‌جهانی اظهار کرد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند آمادگی ترمینال فرودگاه کیش و باند فرودگاه، ظرفیت آب، برق و فاضلاب، ایجاد و احداث ۴زمین فوتبال، تامین کشتی کروز و… را منطقه آزاد کیش فراهم آورد؛ اما سازمان منطقه آزاد کیش نمی‌تواند برای قرار گرفتن لیست هتل‌های کیش در هایا کارت قطر با دولت این کشور وارد مذاکره شود و این اقدامات جزو مسئولیت دستگاه دیگری است‌‌.

کشاورز تاکید کرد: درواقع وزارت گردشگری موظف است که برای ورود گردشگر فوتبالی و غیرفوتبالی رایزنی‌های فرهنگی‌ با سایر کشورها را انجام دهد‌‌.

وی با بیان اینکه فرصت برنامه‌ریزی کلان گردشگری برای جام‌جهانی را از دست دادیم، گفت: صحبت‌هایی مطرح شده که هایا کارت از روند گردشگرپذیری جام‌جهانی حذف شود و حذف هایا کارت به نفع ایران خواهد بود؛ اما به طور کلی فرصت برنامه‌ریزی کلان برای جام‌جهانی را از دست داده‌ایم‌‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: برای فعال کردن دو کشتی کروز در خط دریایی مسافر کیش-‌قطر مذاکراتی را انجام داده‌ایم و درحال تکمیل زیرساخت‌ها برای امکان پهلوگیری این کشتی‌ها هستیم. همچین درحال راه‌اندازی دو خط دریایی کیش-دوبی در بخش باری و تجاری و راه‌اندازی کیش-‌قطر در بخش مسافری هستیم و برای راه‌اندازی این خطوط دریایی مقدمات اولیه انجام شده است.

کشاورز درباره ارائه خدمات گردشگری به مسافران داخلی که قصد استقرار در منطقه آزاد کیش برای شرکت در جام‌جهانی قطر را دارند، افزود‌: بلیت بازی و استادیوم به عنوان ویزا از سوی قطر مورد قبول است، اما باید امکان شناسایی سریع این گردشگران را داشته ‌باشیم؛ چراکه درحال حاضر ۸۰ تا ۱۰۰درصد ظرفیت هتل‌ها به اشغال رسیده‌اند‌‌.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره احتمال واگذاری شرکت هواپیمایی کیش‌ایر بیان کرد: صددرصد با واگذاری کیش‌ایر مخالف هستم؛ چراکه کیش از ۴راه مواصلاتی، تنها به دو راه دریایی و هوایی دسترسی دارد که دسترسی آن به مسیر دریایی هم مشروط به وضعیت شرایط جوی و شرایط بندر است و در بخش هوایی هم باید مواقع بحرانی یا مسائل توسعه‌ای منطقه را در نظر گرفت و از آنجایی که مسیر هوایی دسترس‌ترین راه به این منطقه است، باید تحت نظارت سازمان منطقه آزاد کیش باشد‌‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: شرکت کیش‌ایر در تا دهه‌۸۰ یک شرکت سودده بوده و از آن پس به یکباره زیان‌ده شده و درحال حاضر هم در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته؛ اما هنوز واگذار نشده ‌است و خارج شدن آن از لیست واگذاری‌ها کار سختی است. امروز تعداد ناوگان فعال کیش‌ایر ۳ الی ۴فروند هواپیما است و باید اجازه افزایش سرمایه برای توسعه ناوگان کیش‌ایر داده شود‌‌.

کشاورز همچنین درباره آخرین وضعیت ترمینال جدید کیش اظهار داشت: در بیش از یکسال گذشته قصد بهره‌‌برداری از این ترمینال با پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی را داشتند، اما به بهره‌برداری نرسید و امروز پیشرفت فیزیکی این ترمینال بالای ۹۰درصد است و احتمالا آذرماه امسال با تکمیل ساخت به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به تعداد خانه‌های خالی در منطقه آزاد کیش گفت: درحال حاضر ۲۵هزار واحد خالی از سکنه در کیش وجود دارد و قیمت مسکن در کیش حدودا بین ۷۰ تا ۱۵۰میلیون تومان است‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به بازپس‌گیری اراضی تحویل شده به سرمایه‌گذارانی که هیچ اقدامی در این اراضی انجام نداده‌اند، افزود‌: معتقدم مناطق آزاد در ایران ناقص متولد شدند. در همه جای دنیا زیرساخت‌‌ها در مناطق آزاد ایجاد می‌شود و زمین آماده سرمایه‌گذاری به متقاضیان تحویل می‌شود؛ اما در ایران مناطق آزاد ردیف بودجه ندارند و مجبور هستند برای تامین منابع احداث زیرساخت‌ها بخشی از اراضی را بفروشند، اما در این دوره سیاست این بوده که به صورت مشارکتی اراضی به متقاضیان سرمایه‌گذار ارائه شود‌‌.

کشاورز با تاکید بر این‌که قاچاق در مناطق آزاد و کیش معنایی ندارد، گفت: اجناس و کالا از ترکیه وارد تهران و از تهران وارد کیش می‌شوند؛ از این‌رو قاچاق دیگر در کیش نمی‌تواند معنایی داشته باشد.

وی درباره خواسته دبیر سابق شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبنی‌بر واردات خودرو به کیش و قشم اظهار داشت: اول اینکه موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو بود و نه واردات و اساسا فرد خاصی برای انجام این سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نشده ‌بود. عده‌ای انتقاد کردند که چرا این موضوع به فراخوان گذاشته نشد و دلیل این بود که قبل از فراخوان موضوع باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید و قبل از تصویب، امکان فراخوان وجود ندارد وگرنه در بحث فردی که معرفی شد ایجاد هیچ رانت و انحصاری برای شخص خاصی وجود نداشت‌‌.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره ظرفیت ساخت هتل در این منطقه تاکید کرد: درحال حاضر ۵۳هتل در کیش وجود دارد و از ۲۰سال گذشته، ۵۲مجوز دیگر برای متقاضیان صادر شده ‌است که برای تمام دارندگان این مجوز اظهارنامه صادر کردیم تا سریعا این مجوزهایی را که نسبت به آن اقدامی انجام نداده‌اند، تعیین تکلیف کنند.

کشاورز ادامه داد: همچنین در طول ۷ماه گذشته ۲۸پرونده حقوقی با ارزش ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان را تعیین تکلیف و این ارزش را به چرخه اقتصاد بازگردانیم که عمر برخی از این پرونده‌ها بیش از ۱۵سال بود‌.

وی درباره خبری منتشر شده مبنی‌بر برگزاری سوگواره تابستانی کیش اظهار داشت: در این باره اطلاع‌رسانی سوگیرانه از سوی رسانه‌های معاند انجام شد. پیش از آغاز ماه محرم و صفر در تابستان، کسبه و دست‌اندرکاران گردشگری در این منطقه ماه رمضان را پشت سر گذاشته بودند و از سوی دیگر در این مدت ۱۷۳زلزله رخ داد و همه نگران کاهش رونق گردشگری این منطقه بودیم. برنامه ما برای گردشگری کیش برای ۳۶۵روز و ۱۲ماه سال برنامه داریم و می‌توان برای زمانی محرم و صفر هم برنامه‌های گردشگری داشته باشیم، اما با تِمی متفاوت. پذیرای تمام اقوام در کیش هستیم و از همه اقوام در کیش ساکن هستند‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: باید توجه داشته باشیم که در همین ایام محرم و صفر گردشگران خارجی قابل‌توجهی وارد کشورمان می‌شوند تا شاهد مراسم‌های مذهبی اقوام باشند. جمعیت مسلمان جهان به یک میلیارد و ۸۰۰میلیون نفر می‌رسد و اگر تنها یک‌درصد آن جذب گردشگری مذهبی ایران شوند، جمعیتی نزدیکی به ۱۸میلیون نفر را تشکیل می‌دهد، اما یکسری نادان در تلاش هستند که برنامه‌های جذب گردشگری در ایران و در کیش را به حاشیه بکشانند .

کشاورز با بیان اینکه برای رونق گردشگری در این منطقه ۱۶نوع گردشگری را طراحی کرده‌ایم، گفت: تا پایان امسال میزان ورود گردشگر به کیش به یک میلیون نفر می‌رسد که این عدد در سال آینده به دو میلیون نفر می‌رسد و ورود گردشگر را دو برابر می‌کنیم. همچنین از دیگر برنامه‌های به اجرا رسیده، طراحی تورهای ارزان کیش است که با مذاکرات انجام با دست‌اندرکاران گردشگری کیش و ارائه تحقیقاتی، قیمت تورهای کیش را در پکیج‌های به ۳٫۵میلیون تومان رساندیم‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان با بیان اینکه تابستان امسال برای اولین بار قطعی برق در کیش نداشتیم، خاطرنشان کرد: به ظرفیت نیروگاه کیش ۳۰مگاوات اضافه کردیم و توزیع برق که در سال‌۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده را به منطقه آزاد برمی‌گردانیم تا انتقال و توزیع حاکمیتی  برق دوباره انجام شود.