مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان داشت:

فرار سرمایه‌گذاران با از بین رفتن مزیت‌ها و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: وضع قوانین مغایر با روح مناطق آزاد، مزیت‌های این مناطق را از بین برده و موجب فرار سرمایه‌گذاران شده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نشست با فعالین اقتصادی جزیره قشم که با حضور رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه شهرستان قشم برگزار شد، اظهار کرد: بخشی بزرگی از گردش مالی و توسعه اقتصادهای موفق دنیا توسط مناطق آزاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قانون ابتدایی مناطق آزاد یک قانون مترقی و برگرفته از الگوهای موفق دنیا بود که با توجه به شرایط کشور بومی‌سازی شده است؛ اما با گذشت زمان و با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف که ناشی از عدم شناخت دقیق فلسفه شکل‌گیری مناطق است، کارکردهای مناطق آزاد درحال از دست رفتن است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در بحث مالیات، بدعهدی و اجحاف در حق سرمایه‌گذاران انجام شده است؛ چراکه ابتدا به سرمایه‌گذار وعده معافیت مالیاتی داده‌ایم و در بین راه قوانین اخذ مالیات را وضع کرده‌ایم.

فتح‌الهی اذعان نمود: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وضع به‌گونه‌ای شده که بسیاری از تولیدکنندگان منطقه باید دو‌برابر سرزمین اصلی مالیات بپردازند و این معضل باید هرچه سریع‌تر مرتفع گردد.

وی با تاکید بر شرایط ویژه و متمایز هریک از مناطق آزاد با دیگری، تصریح کرد: قوانین باید با وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه تطبیق پیدا کنند تا موجب توسعه و افزایش رفاه مردم شوند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان، ممنوعیت ورود برخی کالاهای گروه‌۴ به منطقه آزاد را از دیگر معضلات پیش‌روی جزیره قشم برشمرد و خاطرنشان کرد: ورود برخی از کالاهای گروه‌۴ با اشتغال تعداد زیادی از مردم جزیره گره خورده است و در صورت تدام ممنوعیت، مسیر ورود از مبادی غیررسمی باز خواهد شد.

 

امام‌جمعه شهرستان قشم:

صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند

در بخش دیگری از این جلسه، امام‌جمعه شهرستان قشم گفت: صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال مردم عمل کنند و از ایجاد اثر مثبت در جامعه غافل نشوند.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به‌واسطه توسعه زیرساخت‌های جزیره قشم افزود: تقریبا تمام فعالین اقتصادی و فرهنگی جزیره حضور دکتر فتح‌الهی در سازمان منطقه آزاد قشم را مثبت ارزیابی می‌کنند.

امام‌جمعه شهرستان قشم اظهار داشت: قشم بزرگترین جزیره غیرمستقل دنیا می‌باشد و باید دیپلماسی اقتصادی فعالی داشته باشد و اقتصاد جزیره باید مبتنی‌بر خواست جامعه محلی توسعه پیدا کند.