سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد:

فراهم‌سازی بسترهای لازم جهت تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب انرژی منطقه

تفاهم‌نامه همکاری ایجاد مرکز آموزش‌های تخصصی نفت و گاز در منطقه آزاد قشم فی مابین مرکز بین‌المللی رشد قشم و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) امضاء شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، تاسیس مراکز آموزشی تعمیر تجهیزات نفت و گاز، ارتقای دانش فنی و عملی نیروهای بومی جزیره، بومی‌سازی و انتقال فناوری‌های جدید در صنایع گاز ازجمله مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه هستند.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: منطقه آزاد قشم به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه سوق‌الجیشی و دارا بودن میادین نفت و گاز، نقش ممتازی برای حوزه انرژی کشور و مناطق آزاد برعهده دارد و در آینده‌ای نزدیک به هاب انرژی منطقه تبدیل می‌شود.

مختار گرشاسبی ادامه داد: ۲هزار و ۶۰۰هکتار زمین در ساحل جنوبی جزیره برای استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جانمایی شده و تاکنون برای ۶مجتمع پتروشیمی، ۲مجتمع گازی و ۲مجتمع نفتی مجوز اخذ شده است.

وی افزود: همچنین در ضلع شمال غربی جزیره نیز چند شرکت در حوزه انرژی فعال هستند و در چند سال آینده چند شرکت در زمینه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

به گفته سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم؛ تمامی این برنامه‌ریزی‌ها نشان از توسعه پایدار جزیره در آینده دارد که نیاز به آموزش نیروی انسانی متخصص و فراهم ساختن بستری برای تجهیز و تعمیر صنایع نفت و گاز را دوچندان می‌کند؛ از همین روی حضور شرکت ایکو به عنوان بزرگترین شرکت پشتیبان نفت، گاز و پتروشیمی در جزیره می‌تواند در پوشش این حوزه بسیار موثر واقع شود.

در ادامه این آیین، مدیر مرکز بین‌الملل رشد قشم گفت: ایجاد و انتقال فناوری‌های نوین یکی از رویکردهای اصلی سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان نماینده حاکمیت در جزیره بشمار می‌آید.

کمال بیرامیان افزود: مرکز بین المللی رشد قشم در همین راستا توسعه اقتصاد دریامحور، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، آموزش جوانان و نوجوانان بومی برای تبدیل شدن به کارآفرینان نمونه و توسعه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای محلی را به عنوان مهم‌ترین استراتژی‌های خود مدنظر قرار داده است.

به گفته بیرامیان؛ مرکز رشد قشم با مجموعه‌های صنعتی و آموزشی متعدد و معتبر در راستای تقویت اکوسیستم کارآفرینی، تفاهم‌نامه‌های متعددی امضا نموده که تفاهم‌نامه با شرکت ایکو نیز با نگاه به آینده در راستای ایفای نقش مرکز رشد در تسهیل مسیر توسعه همه‌جانبه و متوازن جزیره قشم انجام می‌شود.

همچنین، مدیرعامل شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت نیز در بخشی دیگری از این آیین گفت: ایران با دارا بودن ۲۰۸میلیارد بشکه ذخیره نفت و ۳۴هزار میلیارد مترمکعب ذخیره گازی، رتبه اول ذخایر را در دنیا به خود اختصاص داده است.

سعید مومنی ادامه داد: هم‌اکنون ۳هزار میلیون تن از ذخایر نفت و گاز دنیا صرف تولید انرژی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود ‌این رقم تا سال‌۲۰۴۰ به ۴هزار میلیون تن برسد.

وی افزود: با وجود گسترش استفاده از انرژی‌های نو، این ارقام نشان‌دهنده نیاز فزاینده جهان به انرژی‌های فسیلی در سال‌های آینده و گواه این موضوع است که سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و انرژی پربازده و به نفع کشور خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت؛ جزیره قشم یکی از نقاط استراتژیک کشور در حوزه استقرار صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی است و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تبدیل این منطقه به هاب انرژی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری جهت نگه‌داری و تعمیرات، ارائه آموزش‌های تخصصی و توانمندسازی نیروهای انسانی نقش مثبتی دارد.

گفتنی است، تفاهم‌نامه همکاری ایجاد مرکز آموزش‌های تخصصی نفت و گاز در منطقه آزاد قشم با حضور جمعی از معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (OICO) به امضاء رسید.