مشاور رئیس‌جمهور در دیدار با فعالین اقتصادی منطقه آزاد ماکو مطرح کرد:

لزوم الگوبرداری سایر نقاط کشور از تجربه توسعه درون‌زا در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تجربه توسعه درون‌زا در مناطق آزاد باید در سایر نقاط کشور الگوبرداری شود. بزرگترین قدرت‌های اقتصادی در دنیا، با تدوین ساز و کارهای اصولی، توجه ویژه‌ای به مناطق آزاد داشته‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق،‌ مرتضی بانک همزمان با دهه مبارک فجر در سفر دو روزه خود به منطقه آزاد ماکو، در دیدار با فعالین اقتصادی و مسئولین منطقه با بیان اینکه منافع و مزیت‌های مناطق آزاد در مرحله اول متعلق به مردمان بومی منطقه است، افزود: مناطق آزاد در ایران بدون آماده بودن زیرساخت‌ها راه‌اندازی شده‌اند و عمده درآمد حاصل از این مناطق صرف ایجاد زیرساخت و امور زیربنایی شده است. ذی‌نفعان اصلی مناطق آزاد،‌ مردم و ساکنین آن مناطق هستند و باید منفعت حاصله برایشان قابل لمس باشد‌.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق سیاست‌های کلان اقتصادی، اراده و عزم جدی لازم است، اظهار داشت: مناطق آزاد ایران بدون فراهم بودن زیرساخت‌های اولیه راه‌اندازی شده‌اند که رویکرد متفاوتی در تمام دنیا در این زمینه به حساب می‌آید.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور چین ۲۴۰۰منطقه آزاد دارد، گفت: این کشور همچنان سیاست توسعه مناطق آزاد را دنبال می‌کند و بیشترین سهم در بهره‌برداری از ظرفیت‌های این مناطق را دارد.

مرتضی بانک، به نقش موثر روابط خارجی در بالا بردن بهره‌وری مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: تجارت بین‌الملل نقش اساسی در میزان و نوع سرمایه‌گذاری دارد‌‌.

وی بیان کرد: مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها موجب توسعه اقتصادی درون‌زا شده است. ما چهار  سال سخت را با بیشترین محدودیت‌ها گذرانده‌ایم، ولی با هدایت مقام معظم رهبری سرپا ایستاده‌ایم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مراقبت از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران را وظیفه اصلی دولت دانست و اظهار نمود: سرمایه‌گذاران، جهادگران اصلی صحنه اقتصادی در کشور هستند؛ اگرچه روزهای سختی به دلیل تحریم‌ها به کشور تحمیل شد، اما موجب رشد علمی و عملیاتی داخلی در زمینه‌های مختلف شده است‌‌.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه قانون اداره مناطق آزاد کامل و اجرای آن ضروری است، گفت: مناطق آزاد هم متاثر از شرایط کل کشور، محدودیت‌هایی را در دوران کرونا متحمل شده است‌.

وی، استقرار سامانه گمرک و اجرای قوانین آن را موجب تسهیل در فعالیت‌های مناطق آزاد عنوان کرد و ادامه داد: شفافیت در مراودات تجاری و مبادلات الزامی است و نظام اقتصادی ما از روش‌های توسعه‌ای پیشرفته در دنیا استفاده می‌کند که یکی از اصلی‌ترین ارکان آن تبادل دقیق اطلاعات و شفافیت در فعالیت اقتصادی است.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه کرد: ۳۲۰۰قلم کالا براساس مصوبه هیات دولت و ابلاغ وزیر صنعت، در صورت ورود به مناطق آزاد تجاری نیاز به ثبت سفارش در وزارت صنعت ندارد و ثبت سفارش در مناطق موجب روشن‌تر شدن میزان واردات و کالاهای وارداتی اتهام‌زدایی از مناطق شد.

گفتنی است، مرتضی بانک همزمان با دهه مبارک فجر به منظور بازدید، افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر کرده است.