مشاور رئیس‌جمهور در شورای اداری سازمان منطقه آزاد انزلی‌‌ اظهار کرد:

مردمی کردن و بین‌المللی‌سازی، دو راهبرد اساسی مناطق آزاد در دوره جدید

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، در جلسه شورای اداری سازمان منطقه آزاد انزلی به بیان نقطه‌نظرات خود درخصوص راهبردهای مناطق آزاد در دولت سیزدهم پرداخت‌‌.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در این جلسه که با حضور مدیران استانی و نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، از تلاش‌ها و زحمات سازمان و بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی به نیابت از رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد قدردانی کرد و با ارائه تحلیلی از کارکردهای تعریف شده برای مناطق آزاد در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، این مهم را بیانگر نقش و توانمندی آنها در دستیابی به اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه‌بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد دارای ادبیات و تجربه موفقی در سطح بین‌المللی است که می‌توان از کشور چین که جهش‌های توسعه‌ای آن از شروع به‌کار مناطق آزاد و تعمیم مدل اقتصادی تحقق یافته در این مناطق به سطح کشور حاصل شده، نام برد؛ به حدی که چین درحال حاضر در جایگاه نخست اقتصاد جهانی قرار دارد‌.

وی اذعان داشت: در دوره جدید مردمی کردن و جهانی کردن، دو راهبرد اساسی مناطق آزاد است که ذیل هر یک سازوکارهایی را هدفگذاری نموده‌ایم‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور، مردمی کردن را معطوف به گره‌گشایی از مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه در بعضی مناطق آزاد فضای کسب‌وکار از سرزمین اصلی سخت‌تر و پیچیده‌تر است و این خلاف ماهیت ایجاد مناطق آزاد است و نباید فعال اقتصادی به جای کاهش بروکراسی اداری درگیر چند مرحله دستورالعمل اداری بیشتر باشد‌‌.

عبدالملکی همچنین خواستار احصاء تمام قوانین و مقررات زائد به منظور مانع‌زدایی در فرآیندها و تسهیل و تسریع در رونق فضای کسب‌وکار در منطقه آزاد انزلی به عنوان منطقه آزاد پایلوت در کشور شد و گفت: در این راستا می‌توان با برگزاری جلسات کارشناسی با بخش خصوصی، گام موثری در این جهت برداشت‌.

وی، دومین محور مردمی کردن مناطق آزاد را حول محور نفع‌رسانی حداکثری به مردم و ساکنین منطقه براساس حکم عقل و شرع بیان کرد و افزود: سومین بخش سیاست مردمی کردن، نفع‌رسانی مناطق آزاد به تمام مردم ایران است؛ موضوعی که تاکنون موردتوجه قرار نگرفته است و این مهم را می‌توان در نظر منفی مردم نسبت به عملکرد مناطق مشاهده نمود‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه رویکرد و عملکرد مناطق آزاد باید به صورتی باشد که همچون بازیکنان تیم‌ملی به ۱۵مناطق آزاد موجود و درحال ایجاد به عنوان اعضای تیم‌ملی اقتصاد جهانی جمهوری اسلامی باور داشته باشند؛ درخصوص رویکرد جهانی کردن مناطق آزاد چنین توضیح داد: یکی از راهبردهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برونگرایی است و این مفهوم در معنی ورود قدرتمند و ارتباط با اقتصاد جهانی از طرقی همچون صادرات کالاهای تولیدی با ارزش افزوده بالا بروز پیدا می‌کند‌.

عبدالملکی، وجود زیرساخت مادی و معنوی یعنی بانک، بیمه، بورس و مراکز مالی بین‌المللی در مناطق آزاد را مقدمه دستیابی به هدف جهانی کردن مناطق آزاد ارزیابی کرد و اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌های مادی می‌توان به امکانات ترانزیتی، حمل‌ونقلی و سرعت‌بخشی به تکمیل و بهره‌برداری حداکثری از زیرساخت‌های اولیه اشاره کرد‌.

وی، جذب سرمایه‌گذار خارجی در مناطق آزاد با پیش‌شرط طرح‌های سرمایه‌گذاری امکان‌سنجی شده را یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی ایران اعلام و تاکید کرد: در همین راستا طرح‌های سرمایه‌گذاری یک میلیون تا ۴میلیارد دلار جهت تقدیم به رئیس‌جمهور و کمیسیون ‌های مشترک اقتصادی در مناطق آزاد تهیه و تدوین گردد؛ چراکه متاسفانه از حجم ۸۰هزار میلیارد دلار سرمایه موجود در جهان، ما فقط موفق به جذب یک میلیارد دلار در مناطق آزاد شده‌ایم‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان با بیان این‌که یک‌پنجم زمان صرف شده از سوی مدیران مناطق آزاد باید معطوف به جذب سرمایه‌گذار خارجی با اولویت بازارهای هدف کشورهای همسایه و منطقه باشد، خاطرنشان نمود: می‌توان با همت و همکاری مضاعف، ظرف چهارسال آینده ارزش طرح‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد را به بیش از ۳۰۰میلیارد دلار افزایش داد‌.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، روز سه‌شنبه (۸آذرماه) به منظور بازدید از پروژه‌های سرمایه‌گذاری، عمرانی و بندری، به منطقه آزاد انزلی سفر کرد.