مشاور رئیس‌جمهور از مرکز نوآوری کیش بازدید کرد:

مناطق آزاد و انقلاب دانش‌بنیان ایرانی در پروژه شیرین‌سازی آب دریا

یک شرکت خلاق و نوآور ایرانی مستقر در کیش توانست با به‌کارگیری روش «ترکیبی رزونانس مولکولی بدون غشا» نسل جدیدی از آب شیرین‌کن با توانایی تولید 95درصد آب شیرین از دریا را اختراع کند و با تحقیق و توسعه توانسته است با تبدیل آب به ژله زمینه کشت گیاه در آب را فراهم کند‌‌‎.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی به همراه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و برخی از معاونان و مدیران عامل شرکت‌های تابعه این سازمان، با حضور در مرکز نوآوری کیش، از مراحل آزمایش نسل جدیدی از آب شیرین‌کن بنام «کیمیا» بازدید به عمل آوردند.

سعید محمد در جریان این بازدید با اشاره به بحران آب در کشور و هزینه‌های بالای تامین آب شرب، با ابراز خرسندی از موفقیت‌آمیز بودن اجری طرح تولید آب شیرین‌کن کیمیا در مقیاس آزمایشگاهی به ظرفیت ۱۵مترمکعب، به حمایت دبیرخانه شورایعالی از این طرح بعد از کسب استانداردهای لازم اشاره کرد و افزود: اجرای موفقیت‌آمیز تولید آب شیرین با روش رزونانس مولکولی که با ایجاد فرکانس‌های مختلف می‌تواند املاح گوناگون را از آب جدا کند؛ انقلابی در تصفیه آب و تامین آب شرب برای هموطنان و کیشوندان باشد.

همچنین، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این بازدید با بیان این‌که فعالیت شرکت خلاق و نوآور در راستای رفع چالش‌ها در سطح بومی و ملی در جزیره کیش گسترش خواهد یافت، اظهار کرد: با توجه به کمبود آب و نیازمندی ۷۵۰هکتار فضای سبز به آبیاری، اقدمات این شرکت در راستای سیاست سازمان مبنی‌بر رفع چالش‌های کیش و کشور است‌‌.

مهدی کشاورز تاکید کرد: لازمه تبدیل کیش به یک جزیره دانش‌بنیان، حمایت عملیاتی و همه‌جانبه از شرکت خلاق و نوآور است؛ از این‌رو در بازدیدهای قبل از این شرکت‌ها، خواستیم با همکاری، ترکیب و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و دانش یکدیگر، خالق خروجی واحد باشند.

گفتنی است، سامانه آب شیرین‌کن کیمیا، نسل جدیدی از تصفیه آب است که با روش رزونانس مولکولی بدون غشاء می‌تواند آب شور دریا را با راندمان فوق‌العاده‌ای معادل ۹۵درصد شیرین کند و با توجه به عدم استفاده از فیلتر و غشا و عبور جریان آب، نیاز به پمپ فشار قوی نداشته و نظر به قدرت بسیار بالای دستگاه می‌توان حجم آب مورد‌نیاز را به‌راحتی تولید کند.

آب شیرین تولید شده در این سیستم بسیار ارزان‌تر از همه روش‌ها است که خود بهترین توجیه اقتصادی این روش است. یکی دیگر از برتری‌های این روش که برای نخستین بار انجام می‌گردد، حذف عناصر به صورت دلخواه و انتخابی می‌باشد که در هر لحظه‌ای از زمان، می‌تواند انجام گیرد و حتی می‌توان عناصر با ارزش محلول در آب را جداسازی و به عنوان تولید محصول به بازار عرضه کرد.

عملیات شیرین‌سازی به‌گونه‌ای است که هیچ افت فشاری در آب ورودی ایجاد نکرده و آب با سرعت مناسب و دِبی بالا نمک‌زدایی خواهد شد و در نتیجه خروجی آب شیرین نسبت به آب ورودی با اختلاف ۵درصد برابر است که این روش در دنیا انجام نگرفته است.

بازدهی آب شیرین‌کن اسمز معکوس(RO) در بهترین حالت ۳۵درصد آب شیرین است این درحالی است که برای سامانه کیمیا ۹۵درصد است و پساب معادل ۶۵درصد و پساب کیمیا ۵درصد است.

پساب آب شیرین‌کن اسمز معکوس(RO) مخرب محیط زیست است، درحالی که آب شیرین‌کن‏ مذکور کاملا زیست دوست‌پذیر است و میزان مصرف برق در RO به ازای هر ۱۰هزار لیتر ۳کیلو وات ساعت است، د حالی که سامانه کیمیا یک‌دهم مصرف RO را دارد.

یکی از نکات جالب توجه در این بازدید، خبر تولید ماده افزودنی (کاتالیست) توسط شرکت کیمیا بود که با اضافه کردن آن به آب می‌تواند آن را ماده ژله‌ای بدل کند که قابلیت کشت انواع گیاهان را دارد و برای مناطقی که از خاک حاصلخیز بی‌بهره هستند بسیار کاربری بوده و می‌تواند اشتغال‌زایی فراوانی به همراه داشته باشد.

همچنین این شرکت توانسته است با اضافه کردن مواد افزودنی (کاتالیست ها)، پساب حاصل از آب شیرین های را به ماده ای ژله ای تبدیل نماید که مصارف گوناگون داشته و می تواند در صنایع ساختمان سازی و بتن از آن بهره برد.

خاطر نشان می شود: امکان خدمات دهی برای سامانه کیمیا به دلیل بومی بودن تکنولوژی به نسبت سامانه RO در دسترس و راحت است.

لازم به ذکر است؛ مرکز نوآوری کیش با مدیریت اجرایی موسسه علوم و فنون کیش وابسته سازمان منطقه آزاد کیش در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان با محوریت حوزه‌های مرتبط با دریا و حمایت از نوآوران و فناوران و با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای اجرایی نمودن ایده‌های این گروه‌های خلاق راه اندازی شده است. در واقع این مرکز محلی است برای استقرار شرکت های خلاق و نوآور، استارتاپ ها، شتابدهنده‌ها و صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق های خطر پذیر ایجاد شده است.