در نشست مجمع نمایندگان گیلان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح شد‌:

منطقه آزاد انزلی، اهرمی جهت افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اقتصادی کشور

نشست مجمع نمایندگان گیلان با حضور سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا و رئیس مجمع نمایندگان گیلان، احمد دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی، سیدعلی آقازاده نماینده مردم رشت، حسن محمدیاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال، ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه و رسول فرخی‌میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل به میزبانی سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، در این نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تقدیر از نمایندگان گیلان به منظور پیگیری موضوعات مرتبط با منطقه آزاد انزلی، بیان کرد: خوشبختانه استان گیلان از ظرفیت نمایندگان توانمندی در مجلس شورای اسلامی برخوردار بوده و به همت مجمع نمایندگان گیلان در ۶ماه گذشته چهار جلسه در سطح ملی و استانی با محوریت رفع مشکلات سرمایه‌گذاران، افزایش خدمات به فعالین اقتصادی، تسریع در تکمیل راه‌آهن رشت به بندر کاسپین و اجرای طرح‌های توسعه‌محور منطقه برگزار شده است.

عیسی فرهادی در ادامه خواستار اهتمام ویژه نمایندگان مجلس به منظور تقویت مناطق آزاد شد و افزود‌: با توجه به تدوین برنامه هفتم توسعه و تدوین بودجه‌۱۴۰۲، خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس گیلان به حذف مالیات بر ارزش افزوده فعالین اقتصادی در مناطق آزاد، لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی خصوصا پهنه‌های صنعتی و افزایش کشتی در دریای خزر هستیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه به بیان اقدامات انجام شده و عملکرد سازمان متبوع خود پرداخت و خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی به عنوان یک سرمایه ارزشمند برای کشور محسوب شده و در زمینه صادرات و ترانزیت رشد قابل توجهی داشته‌ایم که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی و گردش مالی شده است. در سال جاری تاکنون ۱۸۶میلیون دلار صادرات از مسیر دو بندر کاسپین و انزلی داشتیم که نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰درصد رشد داشته است و درحال حاضر نیز ۱۶۴واحد صنعتی فعال در محدوده منطقه آزاد انزلی تولیداتی به ارزش ۳۰۰میلیون دلار داشته‌اند که کالاهای تولیدی به ارزش ۲۵۰میلیون دلار در داخل کشور، ۲۰میلیون دلار صادرات و ۳۰میلیون دلار در حوزه مسافری عرضه شده است.

در ادامه این نشست، رئیس مجمع نمایندگان گیلان ضمن تقدیر از عملکرد دکتر فرهادی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای افزایش شاخص‌های اقتصادی گفت: در این جلسه مقرر شد نمایندگان گیلان در زمینه بازگشت معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد به منظور افزایش ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، واردات خودروهای سنگین عمرانی و خدماتی به منظور تامین نیاز گیلان، افزایش محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سطح گیلان و کاهش مشکلات پرسنل و سرمایه‌گذاران پیگیری‌های لازم را در سطح ملی داشته باشند.

سیدکاظم دلخوش در ادامه به موقعیت ممتاز منطقه آزاد انزلی در سطح ملی و بین‌المللی اشاره و افزود: با توجه به قرار گرفتن این منطقه در موقعیت استراتژیک، می‌توان با توسعه زیرساخت‌ها در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی، تامین نیاز کشور از مسیر منطقه آزاد انزلی و رشد همه‌جانبه شاخص‌های اقتصادی ملی موفق بود .

همچنین، احمد دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی نیز به لزوم بازنگری در زمینه فعالیت‌های تجاری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی اشاره و اظهار داشت: زنجیره تجارت در حوزه خزر باید اصلاح شود تا علاوه‌بر تقویت شاخص اقتصادی، نیاز کشور نیز در این بخش تامین گردد و در گام نخست مردم بندر انزلی و در ادامه مردم گیلان و ایران از مزیت‌های این منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی بهره‌مند شوند.

در ادامه این نشست، فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل نیست مناطق آزاد را سکوی صادرات دانست و گفت: با توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی می‌توان ظرفیت صادراتی کشور را افزایش و منطقه آزاد انزلی را به سکوی صادراتی شمال کشور تبدیل کرد.

همچنین، محمدیاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس نیز خواستار افزایش محدوده تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد انزلی و افزایش پهنای صنعتی تحت پوشش منطقه آزاد انزلی به منظور افزایش فرصت اشتغال در گیلان شد.

در ادامه همچنین، آقازاده نماینده مردم رشت و خمام در مجلس نیز به لزوم تکمیل کریدورهای تجاری متصل به این منطقه آزاد اشاره و تاکید کرد: اتصال راه‌آهن رشت به بندر کاسپین موجب تکمیل کریدور شمال-‌جنوب شده و این کریدور تجاری یک فرصت مناسب به منظور رشد شاخص‌های اقتصادی بوده که باید از ظرفیت آن با توجه به مزیت‌های منطقه آزاد انزلی بهره برد.

نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نیز به لزوم تشویق فعالین اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی استان گیلان دارای ۲۳۰هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که ۳۰درصد آن قابلیت کشت دوم داشته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی و نیاز کشورهای همسایه خصوصا روسیه می‌توان صادرات تولیدات کشاورزی این استان به کشورهای حاشیه خزر را افزایش داد.

گفتنی است، در این نشست معاونین سازمان منطقه ازاد انزلی نیز اقدامات یک‌ساله خود و برنامه‌های در دست اجرا را تشریح کردند.