مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد:

منطقه آزاد قشم، پیشگام تغییر الگوی تولید میگو در کشور

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: قشم به دنبال تغيير الگوي توليد ميگو از روش‌هاي سنتي  با بهره‌وري پايين، به روش‌هاي متراكم با بهره‌وري بالا و افزايش توليد در واحد سطح مي‌باشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، منصور آزاد با بیان این مطلب اظهار داشت: در تمام دنیا ازجمله ایران برنامه‌ریزی‌ها با هدف تامین این پروتئین، حول محور پرورش آبزیان انجام می‌شود و نمودار تولید در سال‌های اخیر که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد «فائو» ارائه شده، موید این حقیقت است.

وی ادامه داد: براساس آمارهای منتشر شده،  در سال‌۲۰۳۰ برای حفظ دسترسی فعلی جمعیت دنیا به پروتئین باید سهم پرورش در تولید پروتئین‌های دریایی از ۴۸درصد به ۶۰درصد افزایش یابد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: در ایران به‌واسطه وجود سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور، صنعت تکثیر و پرورش میگو همزمان با رشد و توسعه این حرفه در عرصه جهانی از توسعه چشمگیری برخوردار بوده و در جزیره قشم نیز برنامه‌ریزی برای تولید ۳۲هزار تن میگو انجام شده است.

آزاد با بیان اینکه صنعت پرورش میگو شامل مولدسازی، تکثیر، پرورش، عمل‌آوری و بازاریابی مطرح است، تصریح کرد: در همه مراحل یاد شده موضوع برندسازی باید موردتوجه قرار گیرد.

وی اذعان داشت: تاکنون میگو به روش سنتی و در سدهای خاکی در نزدیکی سواحل پرورش می‌یافته، اما با همت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران هم‌اکنون تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه پرورش میگو ازجمله کشت متراکم و فوق‌متراکم به کشور وارد شده است‌‌.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: کشت‌های مبتنی‌بر تکنولوژی علاوه‌بر اینکه عواقب محیط زیستی کشت‌های سنتی را در پی ندارند و کم‌ترین آسیب را به محیط پیرامون وارد می‌کنند، از نظر اقتصادی نیز بهره‌وری چند برابری دارند و مقرون به‌صرفه هستند.

به گفته آزاد؛ برداشت ۱۰برابری کشت‌های مدرن نسبت به کشت سنتی جذابیت این صنعت را برای سرمایه‌گذاران دوچندان کرده است؛ چراکه در کشت متراکم به ازای هر هکتار زمین توانایی برداشت تا ۱۰۰تن میگو را می‌توان ایجاد کرد‌‌.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تصریح کرد: جزیره قشم توان تولید ۳۲هزار تن میگو را دارد که هم‌اکنون ۴هزار تن از این مقدار به مرحله تولید رسیده است و تا سال‌۱۴۰۴ میزان تولید میگو پرورشی در قشم به ۲۳هزار تن از طریق کشت‌های سنتی و متراکم می‌رسد.

براساس این گزارش، پرورش متراکم میگو هم‌اکنون در زمره یکی از پربازده‌ترین صنایع شیلاتی مورد‌توجه قرار گرفته و نخستین مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم در قشم نیز با حضور افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به بهره‌برداری رسید.

گفتنی است، شرکت «کیان یزدان قشم» با فعالیت در حوزه پرورش میگو به شیوه فوق‌متراکم در ۱۰هکتار وسعت و سرمایه‌گذاری ۲۴۰میلیارد ریالی، سعی کرده باتوجه به محدودیت منابع زمین در جزیره قشم، به بالاترین نرخ تولید در هر هکتار دست یابد.