سفیر کنیا در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی عنوان کرد:

موقعیت ویژه منطقه آزاد انزلی در جهت توسعه تجارت و اشتغال با کشور کنیا

«جاشوا گاتیمو» سفیر جمهوری کنیا در ایران با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی موقعیتی ویژه برای توسعه تجارت، بازرگانی و اشتغال با کشور کنیا دارد، گفت: با توجه به این موقعیت استراتژیکی و ترانزیتی به طور قطع همکاری‌های دو کشور کنیا و جمهوری اسلامی ایران بسیار سودمند است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، وی، جمهوری اسلامی ایران را دارای فرصتی مناسب در بازار بزرگ‌ سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه دانست و افزود: کشور شما دروازه ورود به بسیاری از کشورهای منطقه ازجمله روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقزستان و آذربایجان است و کنیا نیز پتانسیل فراوانی در بخش کشاورزی دارد و ظرفیت صادرات این محصولات به ایران می‌تواند نقطه آغازی برای همکاری‌های فی‌مابین باشد‌‌.‌

«جاشوا گاتیمو» با بیان اینکه ایران در زمینه صادرات به کنیا بسیار موفق عمل کرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حوزه صادرات محصولات ساختمانی، پتروشیمی، نفت و گاز به کنیا نیز حضوری موثر داشته باشد؛ ضمن آن‌که ما نیز از بزرگترین و بهترین تولیدکننده‌های چای و قهوه دنیا هستیم و توانایی عرضه این دو محصول با قیمت مناسب در بازارهای ایرانی را داریم.

سفیر کشور کنیا در ایران با تاکید بر مراودات و همکاری‌های مطلوب ایران و کنیا اذعان نمود: در آینده‌ای نزدیک نمایشگاهی دائمی از دستاوردهای مشترک ایران و کنیا در زمینه‌های مختلف ازجمله مصالح ساختمانی در این کشور راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با سفیر کنیا گفت: با توجه به اختیاراتی که به مناطق آزاد داده شده است، امکان تشکیل بانک‌های مشترک، شرکت‌های بیمه، صرافی و نهادهای مالی مشترک نیز وجود دارد تا به نقل و انتقال مالی دو کشور کمک کند.

وحید طالب‌پور ادامه داد: دولت به مناطق آزاد اختیاراتی در زمینه ثبت شرکت‌ها ازجمله معافیت مالیاتی ۲۰ساله برای عملکرد شرکت‌ها داده است.

وی تصریح کرد‌: ما اگر شناخت درستی از نیازهای کشور کنیا داشته باشیم، می‌توانیم برای صادرات به این کشور برنامه‌ریزی کنیم؛ از این‌رو به‌زودی  فهرستی از واحدهای صنعتی و محصولات تولیدی منطقه تهیه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران کنیایی قرار خواهد گرفت. سفارت کنیا نیز لیستی از نیازمندی‌های این کشور برای مبادلات تجاری با ایران تهیه کرده و در اختیار منطقه آزاد انزلی قرار خواهد داد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: تجار کنیایی می‌توانند با احداث صنایع تبدیلی بسته‌بندی قهوه، در بخش صادرات مجدد به کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا فعالیت کنند.

طالب‌پور ادامه داد: در منطقه آزاد انزلی ۱۱شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که می‌تواند همکاری خوبی با کنیا در حوزه صنایع برق و الکترونیک و صنایع های‌تک داشته باشد. در بخش نفت و گاز هم از ظرفیت شرکت‌های فنی و مهندسی مستقر در مناطق آزاد کشور در قالب همکاری‌های متقابل در اکتشافات می‌توان بهره گرفت.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان، منطقه آزاد انزلی را بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری عنوان و خاطرنشان کرد: این منطقه می‌تواند در تامین کالاهای موردنیاز کنیا از روسیه و قرقیزستان نقش ایفا کند و کالاها را آن کشورها تحویل گرفته و از طریق بنادر جنوبی در کنیا تحویل دهد و ضمن آن‌که با توجه به ظرفیت کنیا در تولیدات محصولات غذایی ازجمله قهوه منطقه آزاد انزلی می‌تواند بازارهای خوبی برای عرضه این تولیدات باشد.

گفتنی است، در نشست مشترک مسئولان منطقه آزاد انزلی و سفیر کنیا، مهدی کاظمیان سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی هم گزارش کاملی از دستاوردها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی ارائه کرد.

شایان ذکر است، ظرف ۲سال اخیر، ۴۷هیات تجاری کنیایی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری چابهار، اصفهان، کاشان، لاهیجان و منطقه آزاد انزلی بازدید کرده‌اند.