دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار داشت:

نقش موثر فعالان اقتصادی در بین‌المللی شدن مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی از تشکیل کمیته‌‌های پنج‌گانه «ارزی، مالیاتی، گمرکی، امور اداری و اخذ مجوزها و زیرساختی» در دبیرخانه شورایعالی خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در نشست با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به احصاء مشکلات سرمایه‌ گذاران مناطق آزاد، با تشکیل کمیته‌های «ارزی، مالیاتی، گمرکی، امور اداری و اخذ مجوزها و زیرساختی» و با استفاده از ظرفیت و مشورت فعالان اقتصادی این مناطق، در راستای شناسایی و حل مشکلات اقدام خواهیم کرد.

وی، آشنایی با فعالان اقتصادی و مشکلات آنان از نزدیک را یکی از اهداف سفرهای خود به مناطق آزاد عنوان کرد و اظهار داشت: باید از سرمایه‌گذاران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که پول، سرمایه و جوانی خود را با وجود همه کاستی‌‌ها برای آبادانی این مناطق صرف کردند، تقدیر ویژه شود.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: بند۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصل و شاکله اقتصاد کشور است که به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، جذب سرمایه‌گذار خارجی،‌ گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج تاکید شده است.

عبدالملکی با بیان این‌که ارتقاء کیفیت مناطق آزاد موجود بر ایجاد مناطق آزاد جدید اولویت دارد، افزود: به جد پیگیر مصوبات مجلس شورای اسلامی درخصوص ایجاد مناطق آزاد جدید هستیم تا در اسرع‌وقت انجام شود.

وی ادامه داد: برخی انتقادات در مورد دستاوردهای مناطق آزاد در طول سه‌دهه اخیر مطرح بوده و باید سعه‌صدر داشته باشیم؛ اما این انتقادات به معنی نفی وجود آنها نیست و عمدتا متوجه مسئولان مناطق آزاد است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اشکالاتی در مناطق آزاد در دو بخش منطقه‌ای و ملی وجود دارد و باید در بخش منطقه‌ای با مساعدت و کمک فعالان و سرمایه‌گذاران مناطق این مشکلات در تعامل با دستگاه‌های مختلف رفع شود.

عبدالملکی، در بحث مشکلات ملی به مباحثی همچون مالیات و قوانینی اشاره داشت که فلسفه اصلی مناطق آزاد را دچار خدشه کرده که مستلزم پیگیری در سطوح مختلف و اتخاذ راهکار برای رفع آنها است‌.

وی به مردمی و جهانی شدن مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین محور در مناطق آزاد فعالان اقتصادی هستند و گره‌گشایی امور آنان از اولویت‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح نمود: به تفویض اختیار اعتقاد راسخ داریم و درحال بررسی هستیم که در کدام موارد و بر چه استناد و دلیلی اختیار از مناطق گرفته شده است.

عبدالملکی با اشاره به لزوم بین‌المللی شدن مناطق آزاد و نقش فعالان اقتصادی در این میان، از آنان خواست پیگیر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشند و برای برنامه هفتم و سایر قوانینی که مربوط به مناطق آزاد است، پیشنهادهای کاربردی ارائه شود.

وی اظهار کرد: فعالان اقتصادی که برنامه هفتم و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را یک فرصت برای احیای مناطق آزاد می‌دانند، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را ارائه و عنوان کنند.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به مذاکره با وزیر راه و شهرسازی درخصوص مشمول شدن کیش در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن، خاطرنشان کرد: زمین جهت تامین مسکن کارگران زیرمجموعه بخش خصوصی در مناطق آزاد و کیشوندان تخصیص می‌یابد، به شرط آن‌که این مورد جنبه انتفاعی نیابد و پیگیر باشید تا قیمت مسکن در کیش کاهش یابد.

گفتنی است، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی سه‌شنبه (۱۵آذرماه) در سفری دو روزه به منطقه آزاد کیش، از روند پیشرفت پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش، بندر مسافری جزیره، شرکت همانند‌ساز بافت، شرکت تولید مبلمان صادرات‌محور کیش چوب و نخستین زمین چمن هیبریدی که برای نخستین‌بار در کشور با ترکیبی از چمن مصنوعی و طبیعی در جزیره اجرا شده است، بازدید کرد.