سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد:

ورود بیش از ۶میلیون گردشگر به منطقه آزاد انزلی در ۶ماهه اول سال۱۴۰۱

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی از افزایش ۱۱۱درصدی ورود گردشگران به منطقه آزاد انزلی در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق ازاد، مهدی کاظمیان از افزایش ۱۱۱درصدی ورود گردشگران به این منطقه طی ۶ماهه امسال نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال، بالغ‌بر ۶میلیون و ۱۰۴هزار و ۸۵۴نفر گردشگر وارد منطقه آزاد انزلی شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت، ۵۳۳گردشگر خارجی به این منطقه سفر کرده‌اند، درحالی‌ که سال قبل در این زمان تنها ۶گردشگر خارجی داشته‌ایم.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، درصد رشد اقامت گزینی مسافران در منطقه آزاد انزلی را دارای رشد ۱۷۸درصدی عنوان و اظهار کرد: گردشگرانی که حداقل یک شب منطقه آزاد انزلی را برای اقامت انتخاب کرده‌اند، ۱۴هزار و ۷۵۸نفر بودند که این رقم در نیمه نخست سال‌۱۴۰۰، پنج‌هزار و ۳۰۹نفر در این منطقه، شب را سپری کردند.

براساس این گزارش، وجود زیرساخت‌های مناسب همچون مجتمع‌های خرید، بزرگترین آکواریوم کشور، اسکله تفریحی مارینا، پارک ساحلی، بازارچه سنتی، مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌ها ازجمله جاذبه‌های منطقه آزاد انزلی است.

شایان ذکر است، منطقه آزاد انزلی دارای ۱۶۰واحد تولیدی با میزان اشتغال‌زایی مستقیم برای حدود ۴هزار نفر در ۲شهرک صنعتی و خارج از آن است و هم‌اکنون مراحل احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین با مساحت ۵۰هکتار در دست انجام است که علاوه‌بر افزایش ۲برابری وسعت صنعتی منطقه، ضریب اشتغال‌زایی و واحدهای تولیدی را به چند برابر افزیش می‌دهد.

منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی انزلی، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی شمال-‌جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت ازجمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

گفتنی است، مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی-‌بیمه‌ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره‌برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص خلق مزایا و معافیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی و تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر، زمینه‌ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده این منطقه شده است.