مسئول اداره منطقه آزاد چابهار اظهار داشت:

پیشنهاد ایران جهت استقرار دفتر تجاری بخش خصوصی هند در چابهار

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سفر به هند درخصوص تکمیل و تجهیز بندر چابهار مذاکرات خوبی انجام شد و همچنین پیشنهاد ایران برای ایجاد دفتر تجاری بخش خصوصی هند در چابهار مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، نصرالله ابراهیمی اظهار داشت: در سفری که با یک هیات تجاری و اقتصادی به ریاست معاون اقتصادی وزارت امورخارجه به هند داشتیم، مذاکرات فشرده و خوبی برای حل مسائل فی‌مابین و به‌ویژه تکمیل تعهدات هندی‌ها در بندر چابهار که توسط شرکت هندی “IPGL” وابسته به وزارت کشتیرانی هند دنبال می‌شود، انجام گردید.

وی افزود: هند متعهد شده در مجموع ۸۵میلیون دلار ذیل توافق‌نامه دالان تجاری ایران، هند و افغانستان موسوم به «توافق‌نامه چابهار» برای تجهیز بندر چابهار به تجهیزات تخلیه و بارگیری صرف کند که تاکنون تنها ۲۸درصد این تعهد عملیاتی شده و با مذاکرات خوبی که با هندی‌ها داشتیم انتظار داریم روند تکمیل سرمایه‌‌گذاری هند در چابهار با توجه به معافیت تحریمی که این بندر برای سرمایه‌گذاری هند دارد، نهایی شود.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین در این سفر پیشنهاد منطقه آزاد چابهار مبنی بر راه‌اندازی و ایجاد دفتر تجاری بخش خصوصی هند مورد استقبال طرف هندی قرار گرفت و مقرر شد با هماهنگی وزارت امورخارجه و منطقه آزاد چابهار این دفتر آغاز به‌کار کند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشان کرد: در این سفر مقرر شد بخش زیادی از ترانزیت و واردات کالای هند به ایران و یا از طریق ایران از بندر چابهار صورت پذیرد که با توجه به خط منظم کشتیرانی فعلی که از بنادر هند به چابهار درحال حاضر برقرار است، اجرایی شدن این کار سریع‌تر و سهل‌الوصول‌تر است.

گفتنی است، سران هند و ایران و افغانستان در خردادماه سال‌۹۵ توافق‌نامه ایجاد دالان تجاری مشترک موسوم به «توافق‌نامه چابهار» را امضا کردند. این توافق‌نامه در مجالس هر سه کشور تصویب و جنبه قانونی پیدا کرده است. همچنین دولت طالبان اعلام کرده به تمامی بندهای این توافق‌نامه پایبند است.