گردش مالی بیشتر با رشد گردشگری

مبحث گردشگری یکی از پراهمیت‌ترین مباحث در جذب توریست بوده که می‌تواند در رشد و شکوفایی منطقه و فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی بسیارموثر باشد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، توریسم ورزشی، پزشکی، طبیعت‌گردی، تاریخی، بازار و تجاری ازجمله بخش‌هایی است که می‌تواند در منطقه آزاد اروند موردتوجه قرار گیرد و پردازش شود، اما در […]

مبحث گردشگری یکی از پراهمیت‌ترین مباحث در جذب توریست بوده که می‌تواند در رشد و شکوفایی منطقه و فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی بسیارموثر باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، توریسم ورزشی، پزشکی، طبیعت‌گردی، تاریخی، بازار و تجاری ازجمله بخش‌هایی است که می‌تواند در منطقه آزاد اروند موردتوجه قرار گیرد و پردازش شود، اما در این میان توریسم تجارت، بازار و پزشکی شاید با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. قطعا گردش مالی که حضور توریسم در منطقه ایجاد می‌کند، برای مردم نتیجه بهتری به همراه دارد، چراکه این گردش مالی برای اقتصاد شهر و برای کسب ‌و کارهای کوچک بسیار سود‌ده خواهد بود.

مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند که یکی از زیرمجموعه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان است، با در نظر گرفتن اهمیت حضور گردشگر در منطقه، همواره گام‌های مثبتی در این میان برداشته است.

 

منطقه آزاد اروند، فضایی گردشگر پذیر دارد

به نقل از معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، این منطقه در ایام نوروز بهترین شرایط آب و هوایی را دارد و طبیعت سبز و جاذبه‌های طبیعی، فضایی گردشگرپذیر فراهم می‌کند. به گفته وی مشابه جاذبه‌های گردشگری منطقه در کمتر جایی از دنیا مشاهده می‌شود. روستاهای این منطقه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و بسیاری از آنها نظیر (معاف، بدریه، شلهه حاج‌حسین، غانمیه، حیر، سادات، صنگور و مغیطیه) دارای طبیعتی جنوبی و بکر هستند. پیرو این گفته در ایام نوروز در این روستاها آموزش‌های صنایع خلاق و جذاب در راستای توسعه صنعت گردشگری روستایی و در جهت جذب گردشگران شامل صنایع‌دستی، کارآفرینی و بازاریابی جذب توریست با نظارت بر عملکرد آنها در امور گردشگری، از سوی مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به‌صورت مستمر انجام شد.

 

توافقی برای توسعه گردشگری آبی

در ایام نوروز رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سفری یک‌روزه به منطقه آزاد اروند، از وضعیت ارائه خدمات به گردشگران و راهیان نور و همچنین بازدید از ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد اروند به این منطقه سفر کرد. علی‌اصغر مونسان در اولین بازدید خود، هتل بارمانی در خرمشهر را افتتاح کرد و سپس به مرز شلمچه رفت و با حضور در یادمان شهدا، یاد و خاطره شهدای ۸سال دفاع مقدس را گرامی داشت. معاون رئیس‌جمهوری در این سفر از مسجد رنگونی‌ها و موزه تاریخی آبادان نیز دیدن کرد. اما در این سفر اتفاق مهمی نیز رقم خورد؛ با حضور روسای سازمان‌ میراث ‌فرهنگی و سازمان بنادر و کشتیرانی، استاندار خوزستان و قائم‌مقام سازمان منطقه آزاد اروند، توافقی به‌ منظور توسعه گردشگری آبی نیز منعقد شد. براساس این تفاهم‌نامه گردشگری آبی که یکی از ظرفیت‌های استان خوزستان و علی‌الخصوص منطقه آزاد اروند است توسعه پیدا خواهد کرد.

 

رمضان و جشن بزرگ «گرگیعان»

ازجمله فعالیت‌های حوزه گردشگری پرداختن به مراسم و مناسک بومی و محلی است که برای بسیاری از مهمان‌های داخلی و خارجی دارای جذابیت است. یکی از این رسوم قدیمی و پراهمیت مراسم گرگیعان است که معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند همواره برای برگزاری مراسم مربوط به این روز پیشگام بوده است.

امسال نیز در ایام ماه مبارک رمضان و مصادف با تولد امام حسن مجتبی‌(ع) این مراسم باشکوه بسیار، برگزار شد. این مراسم که یکی رسوم سنتی در منطقه آزاد اروند است با برنامه‌ریزی مدیریت گردشگری این سازمان برگزار شد و سیدمرتضی نعمت‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در جشن بزرگ «گرگیعان» در خرمشهر حضور داشت.

 

احیاء بناهای تاریخی

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در راستای اهداف خود به ‌منظور حفظ بناهای تاریخی و گسترش جذب گردشگر، پروژه‌های عمرانی و احیاء بناهای تاریخی را در دستور کار خود قرار داد.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با توجه و پرداختن به پروژه‌های عمرانی درزمینه میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر، گامی مثبت در جهت ارتقاء صنعت توریسم برداشته است.

سیدمرتضی نعمت‌زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اهمیت فراوان بناهای تاریخی و ضرورت حفظ و نگهداری آنها در این خصوص توضیح داد: مسجد امام موسی کاظم(ع)، کلیسا، گورستان ارامنه و انگلیسی‌ها ازجمله اماکنی است که با توجه به نیاز مرمت و احیاء به‌عنوان اولین پروژه‌های عمرانی در حال اجرا سال جاری، در دستور کار این معاونت قرار دارند.

وی همچنین متذکر شد: حضور این معاونت در حفظ و احیاء بناهای تاریخی به این چند پروژه ختم نمی‌شود و در آینده‌ای نزدیک منطقه شاهد تلاش‌های بیشتری در زمینه احیاء و مرمت اماکن دیگر میراث فرهنگی و گردشگری از جانب سازمان منطقه آزاد اروند خواهد بود.

این صحبت‌ها با وجود توافق‌نامه‌ای که این معاونت با میراث استان برای احیاء و مرمت مسجد رنگونی‌ها و موزه مردم‌شناسی آبادان منعقد کرده، قوت می‌گیرد.

 

دیدار پرسنل اداره توسعه گردشگری از هنرمندان صنایع‌ دستی

هم‌زمان با روز جهانی و ملی صنایع‌دستی، پرسنل اداره توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، به دیدار تنی چند از هنرمندان این عرصه رفته و پای صحبت‌های آنها نشستند.

در این دیدار دوستانه از آموزشگاه صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی سپیده اروندان و تعداد دیگری از واحدهای صنفی صنایع‌دستی در خرمشهر، این هیات پای صحبت‌های هنرمندان نشستند و به ارائه برنامه‌های این مدیریت در راستای توانمند شدن هنرمندان بومی و هم‌فکری در جهت هرچه بهتر شدن کیفیت آثار تولیدی و فروش بیشتر پرداختند.

به گفته سیدمحمد سیدی، مسئول مدیریت توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند؛ هدف اصلی از این دیدارها حمایت از تولیدات هنرمندان بومی با توجه به شعار سال مقام معظم رهبری که به حمایت از تولید ملی تأکید داشته‌اند و بررسی مشکلات فعالان این عرصه بود.

 

اهمیت آژانس‌های گردشگری

سیدمحمد سیدی از اهمیت فعالیت آژانس‌های گردشگری در منطقه برای جذب گردشگر و توریست خصوصا با برداشته شدن حذف روادید گفت و افزود: تاکنون مجوز برای تاسیس ۱۵آژانس گردشگری صادرشده که ۴مورد از این رقم به سه‌ماهه سال‌۱۳۹۷مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که ۲مورد از این ۴مورد در خرمشهر و ۲تای دیگر در آبادان بوده است.

سیدی از افزوده شدن ۳هتل جدید در منطقه به لیست هتل‌های قبلی در سال جاری نیز خبر داد.

لازم به ذکر است مدیریت گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، ساماندهی صنایع‌دستی منطقه را نیز در دستور کار خود قرار داده و اقدام به جمع‌آوری نمونه‌هایی از آثار هنری و دستی هنرمندان منطقه نموده تا با بررسی‌های لازم شناسنامه‌دار شوند. همچنین این مدیریت با تهیه کاتالوگ اقدام به معرفی صنایع‌دستی هنرمندان منطقه نموده است.

سیدی گفت: بعد از اتمام پروژه شناسنامه‌دار کردن صنایع‌دستی، در صدد هستیم نمایشگاهی جهت معرفی این آثار نیز برگزار کنیم.

سیدمحمد سیدی در آخر خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که این مدیریت در دست اقدام دارد، جمع‌آوری و جمع‌بندی جهت برگزاری دوره آموزشی هتلداری مخصوص هتل‌های منطقه و برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری جهت عموم با همکاری اتاق بازرگانی خرمشهر است.