آغاز عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کرم‌آباد پلدشت با حضور دکتر روحانی

عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخرنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد در شهرستان پلدشت به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) با حضور در محل احداث سد مخزنی کرم‌آباد، ضمن بهره‌برداری از این پروژه، با توضیح مسئولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند احداث طرح سد و شبکه زهکشی و آبیاری کرم‌آباد و چگونگی مهار آب‌های مرزی شمال غرب کشور توسط این سد قرار گرفت.

طرح جامع ساختمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم‌آباد با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۰۰میلیارد تومان از سال‌۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است.

سد مخزنی کرم‌آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳متر و از پی سنگی ۵۵متر حجم عملیات خاک ریزی حدود ۵میلیون ۶۵۰هزار مترمکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد حدود ۵۷میلیون متر مکعب است.

با بهره‌برداری از طرح کرم‌آباد، علاوه بر اینکه ۲۵۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود، برای ۱۵هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

سد کرم‌آباد ازجمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

استفاده از حق‌آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره‌برداران از مهم‌ترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌‌شود.

همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم ازجمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.