در آیینی با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری در قشم انجام شد:

آغاز عملیات اجرایی ۱۴پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۳۲۰۰۵میلیارد ریالی و ۱۷۲میلیون دلاری در قشم

کلنگ آغاز عملیات اجرایی 14پروژه بزرگ در حوزه‌های عمرانی، انرژی، حمل ‌و نقل دریایی، آبزی‌پروری و گردشگری درمجموع با اعتباری بالغ‌بر 32هزار و پنج میلیارد ریال و 172میلیون دلار با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری در منطقه آزاد قشم به زمین زده شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مجموع افزون بر ۷هزار و ۱۱۶نفر شامل یکهزار و ۹۳۶نفر به‌ صورت مستقیم و ۵هزار و ۱۸۰نفر به‌صورت غیرمستقیم در آنها مشغول به کار می‌شوند.

 

آغاز اجرای دو پروژه بزرگ راه‌سازی

براساس این گزارش، پروژه اجرای بزرگراه ساحل جنوبی حدفاصل میدان هنگام قشم تا روستای رمکان به طول ۳۵کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۱۰هزار و ۸۵۰میلیارد ریالی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، بزرگ‌ترین پروژه از نظر میزان اعتبار ریالی در میان این ۱۴پروژه محسوب می‌شود که ۳۰۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۶۰۰نفر به‌صورت غیرمستقیم در آن اشتغال پیدا می‌کنند.

بهسازی محور فرودگاه-‌باسعیدو به طول ۷۵کیلومتر دومین پروژه بزرگ از نظر میزان اعتبار ریالی در میان این ۱۴پروژه است که با سرمایه‌گذاری ۸هزار میلیارد ریالی سازمان منطقه آزاد قشم و اشتغال‌زایی ۱۰۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۲۵۰نفر به‌ صورت غیرمستقیم در آیین افتتاح ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در قشم کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن به زمین زده شد.

 

سرمایه‌گذاری ۷میلیارد دلاری

پروژه آماده‌سازی هاب نفت، گاز و پتروشیمی سلخ شامل پنج مجتمع پتروشیمی، یک پالایشگاه نفت، سه واحد بانکرینگ و سه واحد ال‌.ان‌.جی با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری در ۲هزار و ۶۰۰هکتار زمین و در مجموع با ظرفیت تولید و جابه‌جایی ۱۲میلیون تن سوخت در سال که با مشارکت سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت توسعه‌گر هاب اجرا می‌شود، یکی دیگر از این پروژه‌هاست که برای آغاز اجرای آن با مجموع سرمایه‌گذاری ریالی پنج هزار میلیاردی و اشتغال‌زایی ۳۵۰نفری به ‌صورت مستقیم و ۱۲۰۰نفری به‌ صورت غیرمستقیم در این آیین کلنگ‌زنی شد.

کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث ساختمان اداری سازمان منطقه آزاد قشم  با ۱۸هزار مترمربع زیربنا و با سرمایه‌گذاری ۳۵۰۰میلیارد ریالی قرارگاه خاتم الاانبیاء و اشتغال‌زایی ۳۵۰نفر به‌ صورت مستقیم و ۷۰۰نفر به صورت غیرمستقیم نیز در این آیین به زمین زده شد.

همچنین احداث مجتمع گردشگری اقامتی سولار سوزا در مساحتی به میزان ۲۰هزار مترمربع و سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰میلیارد ریالی شرکت خصوصی توسعه بامداد قشم و اشتغال‌زایی ۲۵۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۴۰۰نفر به ‌صورت غیرمستقیم و پروژه ساخت ۲۵فروند شناور در سال توسط شرکت خصوصی اسکان نور قشم با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۸۷میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۸۵نفر به ‌صورت مستقیم و ۶۰نفر به‌ صورت غیرمستقیم نیز در این آیین کلنگ‌زنی شد.

 

آغاز ساخت مجتمع فرودگاهی و گردشگری

کلنگ‌زنی شروع طرح توسعه و اجرای فاز تکمیلی مجتمع فرودگاهی و گردشگری آسمان قشم با سرمایه‌گذاری ۶۰۰میلیارد ریالی شرکت ایمن‌گستر آسمان آبی قشم و اشتغال‌زایی ۵۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۱۲۰نفر به ‌صورت غیرمستقیم که در زمینی به مساحت ۸٫۶هکتار اجرا می‌شود، یکی دیگر از این برنامه‌ها بود که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری اجرا شد‌‌.

این گزارش حاکی است، احداث قطعه‌۳ بزرگراه مرکزی جزیره قشم به طول ۱۰کیلومتر با ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار که ۵۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۱۰۰نفر به‌ صورت غیرمستقیم در آن اشتغال پیدا می‌کنند و همچنین احداث بلوار مرکزی طولا به طول ۲کیلومتر و با اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۵۰نفر به ‌صورت مستقیم و ۱۰۰نفر به ‌صورت غیرمستقیم از دیگر پروژه‌های سازمان منطقه آزاد قشم بود که برای آغاز عملیات اجرایی احداث آنها در آیین افتتاح ویدیوکنفرانسی رئیس جمهوری در قشم کلنگ‌زنی شد.

پروژه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان با ظرفیت سه هزار تن با سرمایه‌گذاری ۲۹۸میلیارد ریالی شرکت کاویان کهن قشم و اشتغال‌زایی ۱۶نفر به‌ صورت مستقیم و ۱۵نفر به‌ صورت غیرمستقیم و پروژه تکثیر میگو با ظرفیت ۵۰میلیون قطعه با اشتغال‌زایی ۱۵نفر به‌صورت مستقیم و ۳۵نفر به ‌صورت غیرمستقیم با سرمایه‌گذاری ۱۷۰میلیارد ریالی شرکت تعاونی طلال قشم نیز برای اجرای آنها در این آیین کلنگ‌زنی شد.

 

سه پروژه در حوزه انرژی

بر اساس این گزارش، پروژه بانکرینگ یا سوخت‌رسانی به کشتی‌ها با مساحت ۱۰هکتار و با ظرفیت جابه‌جایی ۱۰۰هزار تن سوخت در سال با اشتغال‌زایی ۲۵نفر به‌ صورت مستقیم و ۱۵۰نفر به‌ صورت غیرمستقیم که با سرمایه‌گذاری ۳۶میلیون دلاری شرکت مکین انرژی قشم اجرا می‌شود، همراه با مجتمع پتروشیمی تولید فرمالدئید، اسیدسولفوریک  و الیاف پلی‌استر (پایین‌دست پتروشیمی‌) با  تولید ۱۲۵هزار تن محصولات پتروشیمی با اشتغال‌زایی ۲۱۰نفر به ‌صورت مستقیم و یکهزار و ۱۴۰نفر به‌ صورت غیرمستقیم و با سرمایه‌گذاری ۵۶میلیون دلاری شرکت جندی‌شاپور قشم نیز دو پروژه دیگری بود که در این آیین، کلنگ آغاز اجرای آنها به زمین زده شد.

ایجاد پالایشگاه قیر پلیمری و پایین‌دستی (نفت، گاز، سولفور زیر نیم‌درصد) توسط شرکت نیروی شمس قشم (زیرمجموعه شرکت هیربدان مجری نیروگاه ۳۲۰مگاواتی هلدینگ پاسارگاد) با ظرفیت تولید ۸هزار بشکه در روز و با سرمایه‌گذاری ۸۰میلیون دلاری و اشتغال‌زایی ۸۵نفر به ‌صورت مستقیم و ۳۱۰نفر به ‌صورت غیرمستقیم نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که برای شروع عملیات اجرایی آن در این آیین کلنگ‌زنی شد‌‌‎.

گفتنی است، امروز دوشنبه ۳۱خردادماه‌۱۴۰۰ در آیین ویدیو کنفرانسی با حضور رئیس جمهوری تعداد ۱۰۵پروژه با اعتبار ارزی ۶۶۷میلیون دلار و ۲۷۶میلیون یورو و ریالی ۶۱هزار و ۱۵۰هزار میلیاردی در سه بخش افتتاح، کلنگ‌زنی و معرفی طرح‌های در حال اجرا در منطقه آزاد قشم معرفی و به بهره‌برداری رسید.

یادآور می‌شود، منطقه آزاد قشم پیش ‌از این در چهار مرحله از افتتاح‌های ریاست جمهوری در دولت تدبیر و امید با ۶۳پروژه به اعتبار ریالی ۶۴هزار و ۶۷۰میلیاردی و ارزی ۳۴۰میلیون یورو و ۲۸۱میلیون دلاری در دو بخش دولتی و خصوصی حضور داشته است.