با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت پذیرفت:

آغاز عملیات احداث پل خلیج‌فارس قشم همزمان با دهه مبارک فجر

همزمان با هفتمین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر، عملیات اجرایی «پل خلیج‌فارس» با حضور حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان اجرایی استان هرمزگان و شهرستان قشم آغاز شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این آیین گفت: عملیات ساخت پل خلیج‌فارس به عنوان آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم، همزمان با جشن های چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پس از وقفه‌ای ۷ساله با همتی جهادی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد.

افشار فتح‌الهی افزود: احداث پل خلیج‌فارس، اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی با اعتبار سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۴۶۰میلیون یورو در دولت انقلابی و مردمی را محقق خواهد ساخت.

به گفته وی؛ اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج‌فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس با محوریت و اتکاء بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه‌های کشور ایجاد می‌کند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و و طول کل پل ۳۴۳۰متر است که ۲۵۰۰متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه‌های ۳۶۰متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود ۳۲متر از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.

فتح‌الهی اذعان نمود: راه‌اندازی پل خلیج‌فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل حداقل به میزان ۳۰درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰درصد، کاهش قیمت تمام‌شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای می‌شود.

وی اظهار کرد: با عنایت به نقش استراتژیک قشم و آغاز عملیات اجرایی توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بزرگراهی و پل خلیج‌فارس، بندر کاوه با ۹۲کیلومتر بزرگراه و همچنین ۸۶کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل‌ونقلی جزیره کامل خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: پروژه عظیم پل خلیج‌فارس، شامل چهار خط عبور خودرو، یک خط عبور قطار، خطوط اضطراری و پیاده‌راه نیز می‌باشد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تکمیل آن حدود سه‌و‌نیم سال پیش‌بینی شده است.

براساس این گزارش، پروژه عظیم احداث پل خلیج‌فارس درحال حاضر دارای ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی است و امروز پس از وقفه‌ای هفت ساله در دولت سیزدهم فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.