مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد:

آغاز عملیات پاکسازی سواحل جزیره قشم از آلودگی ترکیبات نفتی

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی 100نفر برای پاکسازی سواحل قشم از آلودگی‌های نفتی در راستای عمل به رسالت اجتماعی این سازمان و حمایت از محیط زیست خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدمحمدهاشم داخته در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بررسی وضعیت آلودگی‌های نفتی اخیر در سواحل قشم، گفت: اولین بار گزارش این آلودگی‌ها توسط یکی از کلوپ‌های غواصی در روز شنبه ۱۶شهریورماه به مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه متولی اصلی و قانونی در حوزه آلودگی‌های دریایی و سواحل، سازمان بنادر و دریانوردی است، ادامه داد: بلافاصله پس از مشاهده آلودگی نفتی در سواحل، این موضوع به صورت کتبی به سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داده شد و رسیدگی و بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: پس از بررسی‌های مقدماتی، نمونه‌هایی از آلودگی موجود در منطقه برای انجام آزمایش‌های تعیین منشاء به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال شده است و در انتظار نتایج آزمایش‌ها هستیم.

داخته درباره گستردگی آلودگی‌های نفتی در سواحل منطقه، گفت: گزارش‌هایی درباره آلودگی اندک در ساحل لارک و هنگام وجود دارد، اما آلودگی اصلی در بخش‌هایی از ساحل جنوبی جزیره قشم مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد قشم در راستای مسئولیت اجتماعی برای پاکسازی سواحل اقدام می‌کند، تصریح کرد: حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و از این رو تمام مردم با احساس مسئولیت، برای کاهش هرچه بیشتر تاثیرات مخرب آلودگی‌های نفتی بر اکوسیستم دریا به میدان بیایند و به نیروهای پاکسازی ساحل بپیوندند.

 

ساماندهی ۱۰۰نفر برای مقابله با آلودگی سواحل

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با تصمیم ستاد بحران مبنی بر جلب مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، بیش از ۱۰۰نفر نیرو برای انجام عملیات پاکسازی نقاط هدف در سواحل قشم ساماندهی شده‌اند.

داخته افزود: این نیروها در قالب پنج گروه از شرکت تعاونی کارکنان منطقه آزاد، محیط زیست سازمان و شهرستان، اداره بنادر و دریانوردی، شهرداری و کلوپ‌های غواصی با همراهی مردم جزیره قشم از صبح امروز فرآیند پاکسازی سواحل آلوده به مواد نفتی را آغاز کردند.

وی درباره ساعات حضور تیم‌های پاکسازی در سواحل ادامه داد: با توجه به ساعات جزر و مد کامل دریا فرآیند پاکسازی ساحل از ساعت ۶ و ۳۰دقیقه صبح روز چهارشنبه (۲۷شهریور) از پارک زیتون آغاز شده و در مرحله نخست تا ساعت ۱۰صبح ادامه داشته و در نوبت دوم از ساعت ۱۶ الی ۱۹ مجددا ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم درباره ترکیب تیم‌های پاکسازی سواحل بیان کرد: ۲تیم ۱۵نفره از کلوپ‌های غواصی و سازمان بنادر و دریانوردی در حد فاصل ساحل پارک زیتون تا پارک آفتاب فعالیت خواهند داشت.

داخته ادامه داد: تیم ۱۰نفره شهرداری قشم و تیم پنج نفره بنادر نیز پاکسازی سواحل پارک زیتون تا ساحل طلایی را انجام می‌دهند و پاکسازی ساحل طلایی تا روستای دیرستان توسط ۲تیم ۱۰نفره متشکل از نیروهای مدیریت امور شهری و تعاونی کارکنان منطقه آزاد با همکاری دهیاری دیرستان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود طی سه روز آینده، عمده مواد آلاینده موجود در ساحل جمع‌آوری شود، اما بیان زمان دقیق خاتمه فرآیند منوط به میزان مشارکت مردمی و همچنین بررسی‌های میدانی است.

 

خطرات آلودگی نفتی برای چرخه محیط زیست

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به آسیب‌های محیط زیستی آلودگی‌های نفتی در سواحل، خاطرنشان کرد: لکه‌های نفتی پیش از آنکه به ساحل برسند، می‌توانند عامل نابودی فیتوپلانکتون‌ها، جلبک‌ها، گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها و سایر آبزیان شوند که این موضوع در عمل چرخه زیستی دریا را به خطر می‌اندازد و همچنین  به دلیل چسبندگی ممکن است مشکلاتی را برای پرندگان دریایی، خرچنگ‌ها، حلزون‌ها و سایر حیوانات دریایی بوجود بیاورند.

داخته ادامه داد: اثرات محیط زیستی حاصل از آلودگی‌های نفتی قطعا تا سال‌ها در منطقه ادامه خواهد داشت و باید بدانیم که در طول مسیر رسیدن این آلودگی به ساحل بخشی از آن تبخیر و بخشی نیز در کف دریا ته‌نشین شده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در پایان گفت: بررسی‌های اولیه انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی نفتی موجود در سوال قشم برای اشخاصی که به فرآورده‌های نفتی حساسیت ندارند، خطر جدی در پی نخواهد داشت و همچنین آب‌ شیرین‌کن‌های موجود در سطح جزیره نیز با خطری مواجه نیستند.