معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد:

آموزش، مهم‌ترین محور مدیریت پسماند در جزیره قشم

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم، آگاهی‌بخشی و آموزش شهروندان خصوصا دانش‌آموزان را مهم‌ترین محور در موضوع مدیریت پسماند در جزیره قشم برشمرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سیدمحمد قدسی در همایش تفکیک پسماند از مبدا، اظهار داشت: امروزه به دلیل انبوه زباله‌های شهری و صنعتی، جهان با بحران زیست محیطی روبه‌رو شده است؛ در صورتی که اگر مدیریت پسماند به شیوه اصولی انجام شود، چرخه بازیافت فعال و کمک شایان اقتصادی و محیط زیستی به کره زمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، طرح‌های آموزشی مدیریت پسماند در قالب سه عنوان هر «کودک یک الگو»، «تفکیک از مبدا» و «نه به پلاستیک» به قشموندان ارائه خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: بانوان فعال در سمن‌های مردم‌نهاد، مهم‌ترین قسمت آگاهی‌بخشی چهره‌به‌چهره در منازل و مدارس را برعهده دارند.

به گفته قدسی؛ با توجه به وجود جمعیتی بیش از ۴۵هزار دانش‌آموز در جزیره قشم، آموزش در مدارس و به دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های اجرای طرح تفکیک از مبدا به‌شمار می‌رود.

وی همچنین از نوسازی ناوگان جمع‌آوری زباله و شست و شوی معابر در قشم خبر داد و افزود: ۱۰دستگاه خودروی پرس، جدول‌شوی و مخزن‌شوی و همچنین ۶دستگاه نیسان پرس صفر کیلومتر به منظور انجام خدمات شهری در قشم خریداری شده است.

به گفته معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم؛ طرح‌هایی همچون احداث ایستگاه میانی نیمه‌مکانیزه زباله، تصفیه‌خانه فاضلاب، ساخت، نصب و راه‌اندازی زباله‌سوز و مکان‌یابی و جانمایی سایت جدید دفن پسماند نیز ازجمله اقداماتی است که با مشارکت پیمانکار این حوزه انجام خواهد شد.

گفتنی است، این همایش با هدف آگاهی‌بخشی تفکیک زباله از مبدا و آموزش شهروندان با حضور حجت الاسلام حاجبی امام‌جمعه شهرستان، سرهنگ پاسدار حجت امیری‌کیا فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم، کوروش آموزگار معاون توسعه مدیریت، سیدمحمد قدسی معاون فنی و عمرانی و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و پایگاه مقاومت بسیج و دستگاه متولی حوزه پسماند در جزیره قشم برگزار شد.