مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد:

آموزش و پرورش، زیرساختی اساسی در جهت توسعه منطقه آزاد اروند

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: محوریت فرهنگ و اهمیت به آموزش و تعلیم و تربیت در منطقه آزاد اروند، سنگ بنای توسعه پایدار محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اسماعیل زمانی در مراسم بزرگداشت مقام معلم با تاکید بر امر آموزش اظهار داشت: نگاه سازمان منطقه آزاد اروند به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، یک زیرساخت اساسی برای توسعه است که از ابتدای ورود به این سازمان همواره هدف اصلی این بود که زیرساخت‌ها را تعیین و تکلیف کرده که در نهایت دو زیرساخت سخت و نرم مشخص شدند.

وی زیرساخت‌های سخت را راه‌ها، جاده‌ها، فرودگاه و… دانست و زیرساخت‌های نرم را عمدتا فرهنگی که زیربناهای اساسی توسعه هستند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: تحقق توسعه بدون زیرساخت‌های انسانی محال است، چراکه اساسی‌ترین محور توسعه تمدنی، توسعه انسانی است که محور آن نیز توسعه فرهنگی، آموزش و تعلیم و تربیت است.

زمانی ضمن اشاره به این مطلب که همه جوامع بشری در طول تاریخ زمانی توانسته‌اند توسعه پیدا کنند که بتوانند در حوزه فرهنگ، آموزش و تعلیم و تربیت موفق عمل کنند، عنوان کرد: تمدن با توسعه انسانی تحقق پیدا می‌کند؛ سنگ بنای این توسعه نیز آموزش و تعلیم و تربیت است ولاغیر؛ به همین دلیل هم است که نقش معلم، نقش بسیار تعیین کننده‌ای است.

وی افزود: در حوزه برنامه‌ریزی برای تعلیم و تربیت به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت و شاخص توسعه تمدن؛ همواره بشر با برنامه‌ریزی‌های ایده‌آلی طرف بوده، چراکه می‌خواسته هر چه زودتر به توسعه دسترسی پیدا کند؛ از همین روی در این حوزه آرمانی فکر کرده است که به نوبه خود موضوع بدی نیست؛ اما در عمل باید توان این را داشته باشیم که این آرمان‌ها را تحقق بخشیم و در آنها متوقف نشویم؛ به همین خاطر است که در امر برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه آزاد اروند، در هیات مدیره به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بنیادهای توسعه را در حوزه آموزش و بهداشت که ساخت و ساز تمدن همواره بر پایه آنها شکل می‌گیرد و نیروی انسانی سالم و کارآمد برای جامعه تامین می‌کند، سرمایه گذاری اساسی کنیم.

اسماعیل زمانی در ادامه عنوان کرد: در همین راستا با مدیران مربوطه مذاکره کرده و به این نتیجه رسیدیم طبق ظرفیتی که در قانون مناطق آزاد وجود دارد شورایعالی برنامه‌ریزی آموزشی منطقه آزاد اروند را سامان دهیم و در این راه از صاحب نظران و مدیران دعوت به عمل آوردیم و برای این شورا دبیرخانه‌ای نیز تعریف کردیم که مشتمل بر فرمانداران و روسای آموزش پرورش، کارشناسان و… بودند که سرانجام تبدیل به یک نهاد سازماندهی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از هزینه‌هایی که در حد توان این سازمان و در اجرای پروژه مذکور تقبل کرده‌اند خبر داد و گفت: متاسفانه در سال گذشته اندکی با مشکل مالی مواجه شدیم که آن هم ناشی از پاره‌ای مشکلات عمومی که در اقتصاد کشور به وجود آمده بود، که ما نیز متأثر از آن هستیم و به تبع آن یکسری از امکانات مالی‌مان کم شده که قطعا باید از منابع دیگری آن را تامین نماییم.

زمانی اضافه کرد: هر چقدر هم که درآمدمان کم شود، آثارش بیشتر در حوزه‌های عمرانی نمود پیدا خواهد؛ زیرا تلاش ما بر این است که دو حوزه آموزش و بهداشت کم‌ترین آسیب را به لحاظ مشکلات مالی پیش آمده، متحمل شوند و بتوانند راه بنیادین خود را ادامه دهند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند موضوع محوریت فرهنگ و اهمیت آموزش و تعلیم و تربیت در منطقه آزاد اروند را به عنوان سنگ بنای توسعه پایدار دانست که به هیچ وجه نباید نسبت به آن کوتاه بیاییم.

وی تاکید کرد: این سنگ بنای اساسی یک محور انسانی اصلی به نام معلم نیز دارد که اجرا کننده نهایی است، که تجسم اجرای برنامه‌ها و تحقق فرهنگ و تعلیم و تربیت نسلی است که به آن سپرده شده است.

زمانی به این نکته اشاره کرد که برای رسیدن به هدف اصلی، شخص معلم باید فرهیخته باشد و به لحاظ اقتصادی تأمین شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در همین راستا تصریح کرد: به لحاظ آمار کمی معلمین بسیار زیاد است، یکی از اصلی‌ترین بودجه‌های کشور بودجه آموزش و پرورش می‌باشد که در دولت نیز سعی می‌شود بیشترین نیازمندی‌های این قشر را تامین کنند؛ در این میان امیدواریم مجلس، دستگاه‌های قانونگذار و دستگاه‌هایی که تامین بودجه و منابع مالی بر عهده آنها است، بتوانند به تعهدات‌شان در حوزه آموزش و پرورش عمل کنند؛ ما نیز در منطقه آزاد اروند از آن جهت که به آموزش به عنوان سنگ بنای توسعه نگاه می‌کنیم، در حد توان برای محور این توسعه که معلمان و اساتید هستند، مایه خواهیم گذاشت؛ که در اولین گام قراردادی فی مابین دانشگاه‌های شهید چمران، علوم و فنون دریایی خرمشهر، سازمان منطقه آزاد اروند و آموش پرورش های منطقه تنظیم شده تا معلم‌های که در مقطع کارشناسی هستند، با هزینه این سازمان کارشناسی ارشد را طی کنند، با این تعهد که در منطقه بمانند.

زمانی پایه اصلی آموزش و پرورش کشور را امر آموزش دانست که آمار و خروجی‌ها نشان از این دارد که متاسفانه شهرهای آبادان و خرمشهر در این بخش ضعیف بوده که با بالا بردن سطح علمی و آموزشی معلمان و انتقال آنها به دانش‌آموزان، سعی در رفع این معضل نموده‌اند.

وی همچنین یکی از اهداف شورایعالی برنامه‌ریزی را، رفتن به سمت توسعه آموزش در جهت آموزش‌های مورد نیاز بازار عنوان کرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه بیش از ۵۰درصد دانش‌آموزان بتوانند به نیازمندی‌های بازار کار برای توسعه صنعتی و تجاری در منطقه سوق پیدا کنند، تاکید کرد: منطقه ما به عنوان یک منطقه ایده‌آل و توسعه‌یافته برای ۲۰سال آینده در نظر گرفته شده، که این عوامل توسعه، با توسعه آموزش و تعلیم و تربیت میسر نخواهد شد مگر به همت معلمان عزیز و به پشتیبانی از معلمان.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند:

دستیابی به اهداف سند تحول آموزش در منطقه آزاد اروند

همچنین در این مراسم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت‌: سازمان منطقه آزاد اروند برنامه‌های کمی و کیفی متعددی برای دستیابی به اهداف سند تحول آموزش در دستورکار خود قرار داده است.

قدرت‌الله طمیمیان ضمن تبریک و گرامی داشت مقام شامخ معلمان از زحمات و کوشش خالصانه آنها در راستای هدایت و ارشاد نسل‌های آینده کشور تقدیر و تشکر کرده و اظهار داشت: با توجه به اهمیت سه عنصر دانش‌آموز، معلم و مدرسه که در سند تحول آموزش به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است، سازمان منطقه آزاد اروند برنامه‌های کمی و کیفی متعددی برای دستیابی به اهداف و چشم‌انداز این سند مهم در دستورکار خود قرار داده و اجرا نموده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا سازمان منطقه آزاد اروند مبلغی بالغ بر ۶۰میلیارد تومان را در این حوزه با افتخار هزینه کرده است.

بنا به این گزارش، مراسم بزرگداشت مقام معلم با حضور جمع کثیری از مسئولین محلی، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند در محل اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار و از ۸۶معلم نمونه، ۶۷نفر از عوامل اجرایی مدارس و ۱۷۹فرهنگی بازنشسته به پاس سال‌های خدماتشان تقدیر به عمل آمد.