گفت‌و‌گو با معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند:

آمیزه هنر و اقتصاد؛ مزیت رقابتی منطقه آزاد اروند

از قدیم‌الایام محدوده کنونی منطقه آزاد اروند که متشکل از شهرهای آبادان، خرمشهر و جزیره مینو می‌باشد، به عروس شهرهای ایران شهره بوده است، شهرهایی که به واسطه وجود طلای سیاه، پیش از هر نقطه‌ای در ایران زمین، توسعه و مدرنیته را با شتابی غیرقابل تصور به منصه‌ظهور رساند؛ در کنار مردمانی با اصالت و فرهنگ کهن که همگام با حرکت در مسیر پیشرفت، آیین و سنن خویش را حفظ کرده و در جامعه ایرانی و حتی کشورهای همسایه ترویج نمودند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، به راستی که تلفیق فرهنگ، هنر، موسیقی، صنایع دستی و ارزش‌های والای انسانی با تجارت، صنعت و اقتصاد آزاد در اروند قابل لمس بوده و می‌بایست در این دوران گذار، الگویی برای کشور باشد. در همین راستا با جناب آقای قدرت‌اله طمیمیان معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند به گفت‌و‌گو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

 

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در تعامل با جامعه محلی

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری در مناطق آزاد و بالطبع در سازمان منطقه آزاد اروند با بیشترین مدیریت و گستردگی موضوعات مختلف در بخش‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و هنری، آموزش اجتماعی، ورزشی، میراث فرهنگی و گردشگری، همواره یکی از پرکارترین معاونت‌های سازمان‌های مناطق آزاد است که ارتباط مستقیمی با جامعه دارد. بیشترین ارتباط را بین مدیریت‌ها و معاونت‌های سازمان را معاونت اجتماعی، گردشگری و فرهنگی دارد؛ البته این موضوع بدین معنا نیست کارش از بقیه معاونت‌ها مهم‌تر و حساس‌تر و یا اثربخش‌تر است، بلکه به نوع مسئولیت و شرح وظایفی که دارد، ارتباطش با مردم بیشتر است.

ولیکن از طرفی هم از تمام مدیریت‌ها و معاونت‌های سازمان سرویس می‌گیرد، یعنی اگر خدمات و زحمات سایر معاونت‌ها و مدیریت‌های سازمان نباشد، معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به خودی خود هیچ کاری را نمی‌تواند به ثمر برساند. به عنوان مثال ما در آماده کردن زیرساخت‌های فرهنگی، گردشگری و بهداشت و درمان‌ نیاز مبرمی به همکاری و زحمات همکاران معاونت عمرانی داریم که واقعا آنها هم با تلاش شبانه‌روزی خیلی کمک کردند و از طرفی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه اقتصاد هنر، اقتصاد فرهنگ و جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری و حتی حوزه بهداشت و درمان و در جذب سرمایه‌گذار در بخش خصوصی، نیاز داریم معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری با ما همکاری کنند که تا‌کنون الحمدلله همراهی و همکاری خوبی داشته‌اند.

معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی هم به همین صورت در تخصیص دادن اعتبارات و در کوتاه کردن مسیرهای مالی، همکاری بسیار مطلوبی با ما داشته‌اند. در همین جا، وظیفه خود می‌دانم از همه همکارانم در تمامی بخش‌ها که شاید اسم آوردن تک‌تک مدیریت‌ها امکان‌پذیر نباشد، تشکر نمایم.

 

گردشگری دفاع مقدس، مزیت منحصربه‌فرد اروند

یکی از اهداف مناطق آزاد در بخش گردشگری‌، جذب گردشگر و آوردن گردشگر در حوزه‌های مختلف است. یکی از ویژگی‌های متمایز منطقه آزاد اروند در این حوزه، مبحث گردشگری دفاع مقدس می‌باشد که ظرفیت بسیار عالیست که تا امروز که با شما صحبت می‌کنم ما از این پتانسیل به خوبی نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. بحث کاروان‌های راهیان نور که امکان بسیار خوبی است برای اینکه ما یک ظرفیت جدیدی در حوزه گردشگری و یک سرفصل جدی را در گردشگری مطرح نماییم و به دنیا معرفی کنیم تا هم دفاع مقدس خودمان را و هم جاذبه‌هایی که در حوزه دفاع مقدس وجود دارد و هم اینکه از مسائل و اثرات مالی حوزه گردشگری بهره‌مند شویم.

موضوع دیگر، مبحث جوامع محلی در منطقه آزاد اروند است که ما باید اینها را در جهت استفاده در حوزه گردشگری فعال و تقویت کنیم. همچنین گردشگری آبی در منطقه آزاد اروند نیز یکی از ویژگی‌های خاص است که سه رودخانه در اروند وجود دارد؛ رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر که می‌توانند هر کدام به تنهایی یک جاذبه خاص برای گردشگری باشند. به هر حال گردشگری آبی یکی از بخش‌های گردشگری است که در دنیا به صورت ویژه مورد پسند و توجه مردم است.

 

توجه به فرهنگ و هنر، اساس اقدامات در اروند

شهرهای آبادان و خرمشهر در حوزه فرهنگ و هنر پتانسیل‌ها و هنرمندهای ملی و بین‌المللی خوبی دارند. آیین‌های محلی جذابی وجود دارد که در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود معرفی کرد و روی آنها کار کرد و در ارتباط با این موضوعات برنامه‌ریزی نمود.

در حوزه مدیریت فرهنگی ما به دنبال ایجاد سیاستگذاری هستیم؛ سیاستگذاری فرهنگی، هنری، ساماندهی و یکپارچگی فرهنگی از طریق اجرای برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی-هنری مشترک با برنامه‌های نهادهای مختلف فرهنگی. بدین معنا که ما به صورت منظم در یک سال و نیم اخیر با نهادهای مختلف فرهنگی هنری مستقر در منطقه جلسات گوناگونی داشتیم، برنامه‌های فرهنگی و هنری سالانه‌مان را با مشارکت فکری و همچنین مشارکت اجرایی همه نهادهای فرهنگی مستقر در منطقه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. هدف این است که همه نهادها و تمامی اهل هنر و فرهنگ و نهادهای فرهنگی-هنری را در برنامه‌ریزی و هم در اجرا سهیم نماییم و یک احساس مشارکت خیلی خوبی را در این عزیزان به وجود آوریم.

به هر حال باید در اروند همه را با هم یکدست و هماهنگ نماییم؛ بخش‌های همچون حوزه هنری، اداره کل ارشاد، سازمان تبلیغات، ستاد مساجد و مدیریت و معاونت‌های فرهنگی سپاه و حوزه‌های علمیه و… تا بتوانیم اهداف و چشم‌اندازهایی را برنامه‌ریزی کنیم که از موازی‌کاری و هدررفت هزینه‌ها جلوگیری شود. اگر بتوانیم همه با همدیگر، ظرفیت‌هایمان را کنار هم قرار دهیم، اتفاقات خوب و اثربخشی را در منطقه می‌توانیم داشته باشیم.

یکی دیگر از برنامه‌هایمان در حوزه فرهنگ و هنر‌، حمایت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در منطقه است؛ همانند انجمن‌های هنری، تئاتر و تجسمی، فیلم و داستان و… که دنبال این هستیم این ظرفیت‌ها را یا به وجود بیاوریم یا اگر هستند، تقویت و حمایت کنیم و هر انجمنی در حوزه خود، کار تخصصی خودش را انجام دهد و ما به عنوان فقط حمایتگر و پشتیبان باشیم و اجرا را به دست خود دوستان اهل فن و صاحب نظر بسپاریم.

بحث توانمندسازی و آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری با مشارکت اداره کل ارشاد و حوزه هنری را دنبال می‌کنیم و همچنین رویدادها و جشنواره‌های گوناگون را با رویکرد مجازی‌سازی فعلا با توجه به شرایط کرونایی داریم. لیکن دنبال رویدادها و جشنواره‌هایی هستیم که اثرگذار باشند و بتوانند در منطقه آثار مثبتی را به جا بگذارند، نه اینکه فقط یک جشنواره را برپا کرده، هزینه‌ای کنیم، تبلیغاتی را انجام دهیم و بعد هیچ اثری در آینده از آن جشنواره نبینیم.

 

توسعه و ساخت اماکن ورزشی اروند در راستای توجه به جوانان

در مبحث امور اجتماعی و ورزشی، مدیریت توسعه اجتماعی و ورزشی سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون یکسری اقدامات را انجام داده، مانند توسعه ورزش در ابعاد مختلف، هم ورزش قهرمانی هم ورزش همگانی. ما توجه خاصی به ورزش همگانی داشته‌ایم، همچنین توجه به ورزش بانوان در مبحث توسعه ورزشی را به طور ویژه مدنظر قرار داده‌ایم. در مباحث زیرساخت‌های ورزشی، توسعه و ساخت اماکن ورزشی هم سازمان هزینه‌های مطلوبی در این دوره به عمل آورده است؛ یکسری فضاهای ورزشی را یا ساخته یا مرمت و تاسیس کرده که در اختیار جوانان و قشر ورزشکار است که در حال استفاده می‌باشند.

همانگونه که عرض کردم، با تعمیر و تجهیز اماکن ورزشی منطقه، تجهیز کلیه اماکن ورزشی جوانان آبادان و خرمشهر و همچنین مینوشهر سعی شده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که همه اماکن ورزشی به صورت یکجا در آبادان، خرمشهر و مینوشهر از تجهیزات مساوی بهره‌مند گردند.

در حوزه اجتماعی نیز سازمان منطقه آزاد اروند، پرداخت یک درصد از درآمدهای سازمان را به نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی داشته، به جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و همچنین اهمیت و ترویج حقوق شهروندی، توسعه و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و تامین کمبودهای کمپ‌های ترک اعتیاد مدنظر بوده و تاکنون با این اهداف پیش رفته‌ایم.

 

گردشگری مجازی؛ گامی در جهت توسعه گردشگری اروند

در حوزه میراث فرهنگی تاکنون سعی کرده‌ایم که پرونده ثبتی و تعیین حریم آثار میراث فرهنگی را تهیه نماییم. برای بحث میراث فرهنگی باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را همسو با هم جلو ببریم. یکی از اقدامات مورد توجه در این بخش، مرمت و احیای ابنیه تاریخی و واگذاری آثار تاریخی به سرمایه‌گذاران تحت نظارت مدیریت میراث فرهنگی بوده است.

در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، جذب سرمایه‌گذار خصوصی حرف اول را می‌زند؛ چراکه ما نمی‌توانیم به عنوان دولت تمام هزینه‌ها را خودمان انجام دهیم؛ زیرا نه در توان دولت است، نه با توجه به اوضاع و احوال مالی که اکنون همه از وضعیت دولت و سازمان منطقه آزاد خبر داریم، به شدت سازمان با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده و نمی‌توانیم خودمان به طور مستقیم هزینه کنیم. به همین سبب باید شرایط جذب سرمایه‌گذار را فراهم و تسهیل نماییم.

در این راستا، باید بخش خصوصی را تشویق و ترغیب کنیم که بیاید و در حوزه‌های مختلف خصوصا بحث گردشگری فعال شود و تاکنون هم تلاش‌مان در حوزه میراث فرهنگی و حوزه گردشگری این بوده که طرح جامع گردشگری‌مان را تهیه کنیم.

همچنین الحمدلله جامعه هتل‌داران اروند تشکیل شده و ایجاد انجمن دفاتر خدمات گردشگری در حال انجام است. استانداردسازی اقامتگاه‌های گردشگری، مجازی‌سازی گردشگری و برگزاری تورهای گردشگری در حال انجام می‌باشد که اگر بتوانیم فضاهای گردشگری را به صورت مجازی معرفی کنیم، اقدام مهمی انجام شده است؛ چراکه در فضای مجازی، مردم برای دسترسی، شناخت، آمدن و دیدن کردن از جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند نیاز نیست حتما بدون شناخت به منطقه بیایند و بعد سرگردان بخواهند منطقه را بگردند؛ می‌توانند از خانه خودشان اماکنی را که قابل گردشگری است، انتخاب کنند و سفر نمایند. به همین دلیل بحث فضای مجازی یک فرصت مغتنم و خوبی است.

 

معرفی صنایع دستی اروند به سراسر ایران و جهان

در حوزه صنایع دستی نیز تعاونی تولیدکنندگان صنایع دستی را به وسیله هنرمندان صنایع دستی و اهل فن راه‌اندازی کردیم؛ یعنی خود آنان فعال شده‌اند و ما به عنوان یک حمایتگر، کارشان را انجام می‌دادیم، ولی اصل مطلب را هنرمندان انجام دادند که بخشی از این اقدام پیشرفت خوبی داشته است.

برگزاری و حمایت از هنرمندان صنایع دستی جهت شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی در داخل و خارج از منطقه یکی از اهداف ما بوده که تاکنون انجام شده است. به دلیل اینکه بتوانیم در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف، صنایع دستی و هنرمندان این حوزه از منطقه را به مردم کشورمان و حتی علاقه‌مندان خارجی معرفی نماییم، از صنایع دستی و هنرمندان این حوزه حمایت کرده و این عزیزان را در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف شرکت داده‌ایم.

در بخش صنایع دستی به دنبال این هستیم که بتوانیم یک تشکیلات منسجمی را به جهت آموزش، تولید و فروش صنایع دستی داشته باشیم. به دنبال این هستیم که یک مرکز آموزش و نمایشگاه صنایع دستی در اروند داشته باشیم که به صورت ثابت برقرار بوده و یک محل مشخصی باشد که همگان به عنوان یک برند در منطقه آزاد اروند بشناسند.

 

افزایش امید به زندگی، اولویت اقدامات فرهنگی

اهدافمان در حوزه بهداشت و درمان منطقه آزاد اروند، افزایش امید به زندگی بوده است؛ کاهش عوامل خطر و بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، ارتقاء شاخص توسعه کودکان و همچنین به دنبال ارتقای سلامت روانی و اجتماعی مردم منطقه هستیم. در پی این هستیم که مردم یک دسترسی عادلانه به خدمات درمانی باکیفیت داشته باشند.

یکی از برنامه‌های مهم ما این است که مهارت مردم را در مراقبت از سلامت خودشان بالا ببریم. مهارت یک بحثی است که در حوزه‌های مختلف، کارکرد ویژه خود را دارد و شامل مهارت زندگی و مهارت فنی و حرفه‌ای می‌شود. به عقیده بنده، این که انسان بتواند از سلامت خویش مراقبت کند، یک مهارتی است که باید آموزش داده شود. ما به دنبال مهارت‌آموزی در حوزه سلامت هستیم. به شدت در حال افزایش تولید سیاست‌های حمایتگرانه سلامت و ایجاد تعهد برای تهیه پیوست سلامت در طرح‌های کلان توسعه‌ای هستیم.

در بحث ارتقاء سلامت باروری و فرزندآوری یکسری اقدامات انجام داده‌ایم و به دنبال این هستیم که این اقدامات ادامه پیدا کند. ارتقای سطح آمادگی نظام سلامت در برابر فوریت‌های پزشکی، حوادث و بلایا را در برنامه کار خودمان داریم.

در رابطه با قضیه کرونا، آخر سال۹۸ همچون تمام نقاط دنیا، به شیوع ویروس کووید۱۹ برخورد کردیم. ما دو یا سه اقدام در این رابطه انجام دادیم؛ یکی اینکه در بحث بهداشت یکسری اقدامات کردیم که بهداشت از شروع ویروس جلوگیری کند. یک محور دیگر از کارها، در حوزه درمان بیمارانی بود که به کرونا مبتلا می‌شدند. اول در بحث بهداشت برنامه‌ریزی کردیم، یعنی اجازه ندهیم ویروس کرونا بیش از حد شیوع پیدا کند و حالا اگر اروندنشین‌ها این مشکل را پیدا کنند، چه کاری برای درمان‌شان کنیم‌؟

مطلب سوم اینکه در حوزه فرهنگی چه اقداماتی می‌توانستیم کنیم که مردم را متقاعد نماییم، که کار سختی بود؛ چراکه در ایام تعطیلات نوروز بود و مردم باید در خانه می‌ماندند و مسائل بهداشتی و دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کردند. مطلب بعدی اینکه مثل سایر نهادها ما نیز به عنوان دستگاه حاکمیتی در ضدعفونی کردن معابر و در خیلی مسائل دیگر مشارکت داشته باشیم.

ستاد مدیریت مبارزه با کرونا را با حضور جناب آقای زمانی در منطقه تشکیل دادیم. در بحث شورای تامین منطقه خیلی فعال شدیم. ابتدا به ساکن باید تمرکزی به وجود می‌آوردیم بین همه دستگاه‌ها و نیروهای جهادی که احساس مسئولیت کرده بودند. به همین خاطر حضور پیدا کردیم و نیروهای جهادی را با هم هماهنگ نمودیم؛ یکسری امکاناتی را که می‌خواستند با تخصیص بخشی از بودجه نوروزی در اختیارشان گذاشتیم.

همچنین بخشی از بودجه صرف کمک به تجهیزات برای کادر درمانی شد. حدود بیش از ۵۰شب تمام شهرهای منطقه را با سه ماشین آتش نشانی و تعداد زیادی از نیروهای جهادی و با همکاری خیلی خوب سپاه‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، دفاتر ائمه جمعه و شخص ائمه جمعه آبادان و خرمشهر که پای کار بودند و همین طور کانون فرهنگی-هنری مساجد منطقه آزاد اروند که نیروهای مساجد را سازماندهی کرده بود، ضدعفونی کردیم. اهم فعالیت‌ها انجام شده در این ایام عبارتند از:

? افتتاح آزمایشگاه ویروس‌شناسی مولکولی در منطقه

? تخصیص بسته‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد اروند به خانواده‌های کم‌برخوردار

? اهداء ۱۴۰۰گان توسط سازمان منطقه آزاد اروند به دانشکده علوم پزشکی آبادان

? راه‌اندازی مرکز نفس منطقه آزاد اروند

? چاپ اولین کتابچه کرونا در دانشکده علوم پزشکی آبادان

? نصب و راه‌اندازی دستگاه اسکنر حرارتی در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان

? صدوز مجوز راه‌اندازی ۲خط تولید محلول ضدعفونی‌‌کننده در خرمشهر

? شروع به کار کارگاه تولیدی ماسک در منطقه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان

? مانور تشدید نظارت بر بازار در جنوب غرب خوزستان

? نصب مانیتورثبت علائم حیاتی در مراکز غربالگری کرونا اروند

? تهیه اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان جهت برگزاری امتحانات نهایی شامل الکل، ماسک، دستکش، مایع دستشویی و تب‌سنج با اعتباری بالغ بر ۷۰میلیون تومان

? تجهیز اورژانس مستقر در شلمچه در زمان شروع فعالیت گمرک شلمچه

? پرداخت پاداش به منظور تقدیر و تشکر از کادر درمان با کووید‌۱۹ در منطقه به مبلغ ۲۱۰میلیون تومان

? چاپ بنر با هدف آگاهی‌رسانی و آموزش به عموم مردم به منظور الزام استفاده از ماسک با توجه به وضعیت قرمز در منطقه

? تعیین مکان مناسب با ظرفیت ۲۰۰تخت جهت بیماران کرونای با توجه به وضعیت قرمز در منطقه

? اقدام جهت اجباری شدن داشتن ماسک در تمامی ادارات و اصناف و برخورد با متخلفین با توجه به وضعیت قرمز منطقه

? انعقاد تفاهم‌نامه با دانشکده علوم پزشکی آبادان جهت خرید دومین دستگاه‌pcr به مبلغ ۴۷۲میلیون تومان

? اطلاع‌رسانی درخصوص آخرین رخدادهای حوزه سلامت جنوب غرب خوزستان از طریق برنامه زنده تلویزیونی با همکاری ویژه دانشکده علوم پزشکی آبادان و صدا سیما مرکز آبادان

? اهداء ۶۰۰۰۰ماسک جراحی سه‌لایه به بیمارستان امام خمینی‌(ره) صنعت نفت آبادان به عنوان بیمارستان پشتیبان جهت بیماران کرونایی

 

توسعه انسانی؛ اولویت مبحث توسعه در منطقه آزاد اروند

یکی دیگر از مباحث مهمی که در حوزه کاری ما وجود دارد، بخش آموزش است؛ هم آموزش‌های مهارتی و هم بحث آموزش و توسعه کسب و کارها. همه می‌دانیم که یک جامعه هر چه آموزش دیده‌تر باشد، هر چه به سمت مهارت بیشتر برود، جامعه کمتر دچار خطا و هدررفت سرمایه‌ها می‌شود، حال فرقی نمی‌کند سرمایه انسانی یا سرمایه مالی باشد. یعنی اعتقادمان این است که هر چقدر در بحث آموزش هزینه کنیم، اینها هیچکدام هزینه نیستند، بلکه در اصل سرمایه‌گذاری است. یعنی انسان‌هایی را به عنوان منابع انسانی در جامعه داریم که در سازمان‌های مختلف و در خانواده‌ها هستند؛ ما وظیفه داریم این منابع انسانی را با آموزش تبدیل به سرمایه انسانی کنیم.

اگر بتوانیم به این سمت پیش برویم که منابع انسانی و مردم را به عنوان یک سرمایه ببینیم و برای این سرمایه، سرمایه‌گذاری کنیم؛ در بحث مهارت‌آموزی و آموزش، قدم مهمی در توسعه برخواهیم داشت. صاحب‌نظران معتقند که اولین و مهم‌ترین و با اولویت‌ترین بخش توسعه، توسعه انسانی است و کشورهایی که شاید خیلی از لحاظ اقتصادی اکنون در شاخص‌های بالایی قرار دارند اما هنوز جزء کشورهای توسعه یافته محسوب نمی‌شوند، به این دلیل است که در مباحث توسعه انسانی قدمی برنداشته‌اند، هر چند که از لحاظ اقتصادی خیلی قوی شده‌اند و جزء چند کشور اول دنیا هستند.

قاعده‌اش این است که در منطقه آزاد اروند به یک سمتی برویم که یک الگوی جامعه‌ای را با استانداردهای بالا در همه حوزه‌ها به کشورمان معرفی کنیم؛ اعم از: حوزه بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ و هنر، فرهنگ شهروندی و فرهنگ دینی و وظیفه داریم که اقداماتی کنیم که استانداردهای این حوزه‌ها را نسبت به سرزمین اصلی بالا ببریم و اصول مناطق آزاد بر این است که یک الگویی شوند برای تمام کشور و کشور خودش را به این الگو برساند.

در حوزه آموزش؛ سازمان منطقه آزاد اروند در آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش، در مبحث آموزش ابتدایی بسیار فعالانه عمل کرده است و هم در بحث زیرساخت‌های عمرانی آموزش خیلی هزینه کرده است و ان‌شاالله که بتواند هزینه‌کردها را ادامه دهد. همچنین در بحث بهداشت و درمان خیلی فعال بوده و خوب عمل نموده است.

دو محور که در بخش عمومی سازمان منطقه آزاد اروند خیلی حساس است و هیات مدیره سازمان و شخص مدیرعامل محترم به صورت خاص این مسائل را دنبال می‌کند، یکی بحث آموزش و دیگری بحث بهداشت و درمان است که جناب آقای زمانی با حساسیت و دقت نظر خاصی مرتب این دو حوزه را پیگیر هستند.

اهم فعالیت‌های مدیریت آموزش، توسعه و تعالی کسب و کارها در ۴ماهه اول سال۹۹ عبارتند از:

۱) اصلاح برنامه‌های جاری سال‌۹۹ براساس شرایط پیش آمده

۲) تامین مواد ضدعفونی،‌ ماسک و دستکش دانش‌آموزان و عوامل اجرایی امتحانات نهایی سال تحصیلی‌۹۹-۹۸

۳) ادامه فعالیت پروژه تعمیر، تجهیز و توسعه مدارس استثنایی، خرید مرحله دوم تجهیزات و توزیع بین مدارس استثنایی منطقه براساس موافقت‌نامه فی مابین

۴) تشکیل شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند

۵) برنامه‌ریزی جهت تکمیل ۱۱مدرسه نیمه‌کاره منطقه با همکاری اداره کل نوسازی مدارس استان خوزستان

۶) برنامه‌ریزی جهت تشکیل شورای آموزش، پژوهش و مهارت

۷) ادامه فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی مرکز دانشگاهی دخترانه فرهنگیان منطقه آزاد اروند

۸) برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی مرکز دانشگاه پسرانه فرهنگیان منطقه آزاد اروند

۹) برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی جهت اجرای طرح حمایت از دانش‌آموزان کمتر برخوردار سال تحصیلی‌۱۴۰۰-۹۹

۱۰) برنامه‌ریزی و پیگیری جهت راه‌اندازی سامانه جامع آموزش منطقه آزاد اروند

۱۱) پیگیری اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در حوزه آموزش و پرورش

۱۲) ادامه فعالیت پروژه تعمیر، تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای منطقه و نظارت بر آن

۱۳) برنامه‌ریزی جهت اصلاح فرآیند و چگونگی واگذاری اراضی با کاربری آموزشی به سرمایه‌گذاران آموزشی

۱۴) پیگیری و برنامه‌ریزی و اجرای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه سازمان منطقه آزاد اروند، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و استانداری خوزستان جهت آموزش و ارتقاء مهارت انسانی و تعالی سازمانی در بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی در حوزه‌های صنعت خدمات و تجارت

۱۵) برنامه‌ریزی جهت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه معاونت فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان خوزستان.

 

سخن پایانی

در راستای توسعه فرهنگی منطقه، به دنبال سه محور هستیم: فرهنگ دینی؛ فرهنگ عمومی و توجه به توسعه کسب و کارهای فرهنگی. اگر بتوانیم در فرهنگ دینی یک برنامه‌ریزی با مشارکت صاحب‌نظران فرهنگی در این حوزه داشته باشیم‌، جامعه را براساس ارزش‌ها و چهارچوب‌های مشخص دینی به جلو می‌بریم. باید جامعه را از بابت فرهنگی عمومی که شامل فرهنگ شهروندی و خیلی از مسائل این چنینی می‌شود، در استاندارد بالایی با آموزش، تبلیغ و تکرار روش‌های خاص فرهنگی قرار دهیم.

همچنین توجه به توسعه کسب و کارهای فرهنگی مورد نظر است که اگر بتوانیم اهالی فرهنگ و هنر را به سمتی ببریم که بتوانند درآمد از بخش فرهنگ و هنر داشته باشند، سایر مردم نیز به این حوزه روی خواهند آورد.

مردم ایران خصوصا مردمان آبادان و خرمشهر از قدیم با مسائل فرهنگی و هنری عجین بوده‌اند و این سختی را نداریم که بیاییم اهالی اروند را با هنر آشنا کنیم؛ چراکه از قدیم می‌شناختند و در مسائل فرهنگی فعال بوده‌اند. ما علاقه‌مند و مشتاق هستیم که دوستانی که صاحب‌نظر در مسائل فرهنگی، هنری، حوزه آموزش، بهداشت و درمان، گردشگری، صنایع خلاق و حوزه ورزش و امور اجتماعی هستند، چنانچه انتقاد و یا پیشنهادی دارند، بنده شخصا و همچنین مدیران آمادگی این را داریم که با آنها نشست داشته باشیم؛ درب اتاق‌هایمان براساس وظیفه باز است، مشتاقانه خواهش می‌کنیم و منّت‌شان را هم می‌کشیم که بیایند و اشکالات کار ما را بگویند و پیشنهاد دهند و در برنامه‌ریزی و اجرای مسائل فرهنگی مشارکت داشته باشند.

یقینا ما به عنوان یک کارمند وظیفه‌مان را انجام می‌دهیم و به تنهایی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و این موضوع عزم همه اهالی فرهنگ و هنر را می‌خواهد که بیایند کنارمان قرار بگیرند، کمک کنند و با همدیگر ان‌شاءلله این بار را برداریم.