مشاور رئیس‌جمهور در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان مطرح کرد:

اجرای طرح و برنامه دقیق، عامل موفقیت مناطق آزاد کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: کارهای موفق در مناطق آزاد ناشی از داشتن طرح و برنامه دقیق و اجرای درست آن است‌‌.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان که در گرگان برگزار شد، با اشاره به بازدید خود از منطقه اینچه‌برون گفت: در اولین گام برای راه‌اندازی مناطق آزاد جدید مانند منطقه آزاد اینچه‌برون، لازم است طرح جامع و ساختار مالی و اداری سازمان منطقه آزاد مشخص شود؛ چراکه از ابتدا باید تلاش کرد در مناطق آزاد جدید با برنامه حرکت کرد. در این راستا لازم است اسناد اراضی مرتبط با مناطق آزاد جدید پیش از راه‌اندازی منطقه در اختیار سازمان مسئول قرار گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد منطقه آزاد اینچه‌برون با توجه به زیرساخت‌های موجود و همکاری قابل قبول استانداری گلستان جزء یکی از مناطقی باشد که تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

مشاور رئیس‌جمهور با تاکید بر این نکته که قرار نیست مناطق آزاد جدید را به شکل مناطق آزاد فعلی و بدون ایجاد درآمدهای پایدار اداره کنیم، اظهار داشت: اعتقاد ما در شورایعالی مناطق آزاد تامین مالی زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شامل شرکت‌های تامین سرمایه، بانک‌های خصوصی و موسسات تامین مالی است که مناطق نیز در این امر مشارکت داشته باشند‌‌.

مومنی افزود: توجه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در تمامی پروژه‌های اجرایی و عمرانی مناطق آزاد کشور یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر تمام مسئولین قرار گیرد.

وی، سهم و جایگاه مناطق آزاد در اقتصاد کشور را قابل توجه دانست و اذعان داشت: عملکرد مناطق آزاد به نسبت وضعیت داخل کشور و با در نظر گرفتن عدم ایجاد زیرساخت‌های مناطق در ابتدای شروع فعالیت‌های آنها، عملکرد قابل دفاعی است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه هاب لجستیک شمال کشور باید در مناطق آزاد انزلی و اینچه‌برون ایجاد شده و می‌بایست ظرفیت‌های جدید به این بخش اضافه شود، گفت: شورای لجستیک در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل گرفته و اعتقاد داریم این همگرایی امکانات و ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور، می‌تواند باعث زنده شدن شریان‌های ترانزیتی کشور گردد.

مومنی در ادامه این نشست یکی از برنامه‌های در دست اجرا در این شورا را ایجاد بازار مشترک مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد و افزود: این بازار می‌تواند باعث رونق تولید در مناطق آزاد شود‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تولیدکنندگان خواست نکات مدنظر خود برای برنامه هفتم توسعه و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را به دبیرخانه شورایعالی ارسال نمایند.

گفتنی است؛ حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه، چهارشنبه (۲۶خردادماه) به منظور بازدید از شهرک صنعتی یکهزار هکتاری اترک، ایستگاه راه‌آهن و مرکز لجستیک مرزی و گمرک مرزی اینچه‌برون، حضور در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و دیدار با آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان به این استان سفر کرد.