با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود:

احداث مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی ۲۲هزار مترمربعی در منطقه آزاد انزلی

در راستای سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد انزلی از توسعه نظام بازارهای شفاف، ارزان قمیت، با قابلیت دسترسی سریع و در جهت حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی داخلی، ایجاد یک مرکز داد و ستد کالا به منظور تکمیل حلقه‌های خدماتی-تفریحی حوزه گردشگری منطقه برای ماندگاری گردشگران ورودی به استان و منطقه، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال در منطقه در دستورکار گرفته داده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، بر این اساس، عملیات احداث مجتمع تجاری، تفریحی و فرهنگی آرش مال، به مساحت ۲۲هزار مترمربع در فاز تجارت و گردشگری منطقه از بهمن‌ماه سال گذشته از سوی شرکت انبوه‌سازان آرش که هم‌اکنون در حوزه ساخت و بهره‌برداری از شهرک توریستی در این منطقه مشغول به فعالیت است، آغاز شده و ظرف دو سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این مجتمع تجاری، تفریحی و فرهنگی در زمینی به متراژ ۴۰۸۳مترمربع در۶طبقه بر روی همکف با مساحت ۲۲هزار مترمربع ساخته می‌شود. در این طرح سرمایه‌گذاری، طبقه زیرزمین به عنوان پارکینگ مجموعه، طبقه اول، دوم و سوم به فروشگاه‌های تجاری اختصاص یافته، در طبقه چهارم یک سالن سینما با ظرفیت ۸۰۰نفر، ۳سالن سینما خانوادگی نیز با ظرفیت ۱۵۰نفر به منظور تامین نیازهای فرهنگی و سینمایی منطقه در نظر گرفته شده است، از سوی دیگر مجموعه‌های طبخ غذای فودکورت و وجود مکانی برای بازی کودکان و گیم‌نت از دیگر امکانات موجود در این طبقه می‌باشد. در طبقه پنجم یک سالن بزرگ تالار، رستوران و کافی‌شاپ با ظرفیت ۱۵۰۰نفر طراحی شده و در طبقه ششم یک سالن‌VIP با زاویه دید ۳۶۰درجه به متراژ ۸۵مترمربع جهت پذیرش و پذیرایی مهمانان ویژه احداث خواهد شد.

بنا بر این گزارش، مجتمع تجاری، تفریحی و فرهنگی مزبور با برآورد هزینه حدود ۲۰۰۰میلیارد ریال، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای‌ ۲۵۰نفر را در دوره سه ساله ساخت مجتمع پدید می‌آورد و در زمان بهره‌برداری نیز موجبات ایجاد شغل برای ۸۵۰نفر می‌شود.

در ساخت این پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری که تاکنون حدود ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته، براساس شاخص‌های زیست محیطی و شرایط آب و هوایی منطقه از اسکلت بتنی سازه کوبیاکس استفاده شده و در عین حال از مدرن ترین سیستم‌های تهویه، ایمنی و آتش نشانی، شبکه فاضلاب، سیستم اگزاست و شبکه ارتباطی و اطلاعاتی روز دنیا در ساخت امکانات طرح استفاده می‌شود.

گفتنی است، هم‌اکنون در فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی سه مجتمع تجاری-اداری با بالغ بر ۲۰۰۰واحد در حال ارائه خدمات می‌باشند و علاوه بر سه سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال ساخت مجتمع‌های تجاری، خدماتی و پارکینگ طبقاتی می‌باشند.

سازمان منطقه آزاد انزلی بر این باور است که با توجه به روند روبه رشد مراودات مجتمع بندری کاسپین و امکانات زیرساختی ایجاد شده در حوزه گردشگری در این منطقه، زمینه توسعه فعالیت‌های بازرگانی، تولیدی، خدماتی و گردشگری را به همراه داشته است؛ برهمین اساس ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های خدماتی، تفریحی و فرهنگی نقش موثری در ایجاد ظرفیت‌های جدید برای جذب و ماندگاری گردشگر در سطح استان و منطقه را خواهد داشت؛ موضوعی که باعث افزایش مشاغل بومی-محلی مرتبط با صنعت گردشگری خواهد شد.