در راستای تقویت صنعت گردشگری قشم در پساکرونا انجام می‌شود:

احیاء دریانوردی بادبانی ساحل‌نشینان جنوب در جزیره قشم

رئیس هیات قایقرانی منطقه آزاد قشم از احیاء دریانوردی بادبانی قشم به عنوان نخستین اقدام این هیات در راستای تقویت صنعت گردشگری جزیره در ایام پس از کرونا خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالعزیز سمایی با اعلام این خبر بیان داشت: پس از برگزاری نخستین گردهمایی سیلینگ (بادبانی) خلیج فارس در بهمن‌ماه‌۹۸ به میزبانی منطقه آزاد قشم و ضرورت توسعه ورزش‌های دریایی به ویژه سیلینگ (بادبانی) در استان‌های جنوبی ایران، امیدواریم پس از اتمام دوران پاندمی کووید‌۱۹، بتوانیم در نخستین اقدام، جشنواره‌ای با این محتوا برگزار کنیم.

وی با اشاره به لزوم احیای تاریخ دریانوردی نیاکان برای انتقال به نسل آینده افزود: تشکیل جامعه سیلینگ خلیج فارس به منظور توسعه فراگیر سیلینگ (بادبانی) در حوزه جنوب ایران است و در این مجمع شورای سیاستگذاری و اجرایی پیش‌بینی شده که متشکل از اعضای کلیه هیات‌های ورزشی مرتبط، نهادها و سازمان‌های دریایی حوزه خلیج فارس هستند.

به گفته سمایی، جزیره قشم با ظرفیت‌های طبیعی دریایی و هوایی، بهترین میزبان برای برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف قایقرانی به ویژه بادبانی و کایت بردینگ است که می‌تواند بعد از گذر از بحران کروناویروس فعال شده و میزبان گردشگران علاقه‌مند به ورزش‌های دریایی و هوایی باشد.

رئیس هیات قایقرانی منطقه آزاد قشم ادامه داد: قایقرانی بادبانی یکی از رشته‌های المپیکی با سهمیه ۳۰مدال است و نسبت به ورزش‌های خاکی با تنها ۳سهمیه مدالی، می‌تواند یکی از مدال‌آور‌ترین رشته‌ها برای کشور و فرزندان این آب و خاک باشد. این رشته بزرگترین فدراسیون جهان از لحاظ تعداد رشته‌ها با ۱۱۱کلاس است و با توجه به دید مثبت منطقه آزاد قشم و ظرفیت سواحل این منطقه، نه تنها در زمینه توسعه گردشگری، که در میادین ورزشی نیز می‌تواند رشد خوبی را برای فرزندان قشم به ارمغان بیاورد.

گفتنی است، جامعه سیلینگ خلیج فارس به عنوان اولین مجمع تخصصی ورزشی دریایی کشور در حال حاضر متشکل از هیات قایقرانی استان هرمزگان‌، هیات قایقرانی استان بوشهر‌، هیات قایقرانی منطقه آزاد قشم، هیات قایقرانی منطقه آزاد کیش و هیات قایقرانی بندرلنگه، است. سیلینگ (بادبانی) از اولین المپیک (آتن‌۱۸۹۶) در تمامی ادوار المپیک حضور داشته و هم‌اکنون یکی از مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی حاضر در این رقابت‌ها است.