وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد:

اختصاص تسهیلات ۱۸هزار میلیارد ریالی دولت در جهت رونق گردشگری کشور

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت برای حمایت از بخش گردشگری کشور پرداخت ۱۸هزار میلیارد ریال تسهیلات را در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علی‌اصغر مونسان در بازدید از دو هتل در حال ساخت در بخش غربی جزیره کیش، با اشاره به تاثیرات منفی شیوع کرونا بر صنعت گردشگری جهان اظهار داشت: تمام کشورهای دنیا از گزند این ویروس در امان نبودند و پیش‌بینی می‌شود تابستان امسال این صنعت پس از واکسیناسیون عمومی، در بسیاری از کشورها ازجمله ایران تا حدودی به روال عادی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه دولت برای حمایت از بخش گردشگری کشور پرداخت ۱۸هزار میلیارد ریال تسهیلات را در دستورکار قرار داده است، افزود: تاکنون حدود ۶۷درصد از این تسهیلات به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده و ۶هزار میلیارد ریال نیز در روند پرداخت قرار دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خسارات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در بخش‌های گردشگری کشور را در ۱۵ماه گذشته، حدود ۲۲۰هزار میلیارد ریال اعلام کرد‌.

مونسان، توسعه گردشگری را ازجمله برنامه‌های دولت تدبیر و امید برشمرد و ادامه داد: حذف روادید سفر بین کشورهای مختلف ازجمله این برنامه‌ها بوده که روادید بین ایران با کشورهای عمان و چین نیز به صورت یکطرفه حذف شد. در چند روز آینده نیز با سفر به روسیه، برای حذف روادید بین ایران و روسیه به صورت دوطرفه مذاکره خواهیم کرد.

وی، برابر شدن میانگین خروج مسافر داخلی از کشور با میانگین ورود مسافر خارجی در سال۱۳۹۸ برای نخستین بار در کشور را نتیجه تلاش هشت سال گذشته عنوان کرد و گفت‌: آمار مسافران خروجی سال۹۷ حدود ۱۰میلیون نفر بود که با کاهش‌ ۲۰درصدی در سال۹۸، به‌ ۸میلیون رسید. در مقابل ورود مسافران خارجی هم در این مدت از چهار میلیون و ۶۰۰هزار نفر به هشت میلیون و ۸۰۰هزار نفر افزایش یافت‌.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه سند جامع گردشگری کشور در سال‌های گذشته تدوین و تصویب شده است، اذعان داشت: هم‌اکنون با سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین برنامه عملیاتی گردشگری کشور هستیم که در این طرح نیازسنجی توسعه این صنعت در عرصه بین‌المللی برنامه‌ریزی می‌شود.

مونسان اظهار کرد: انتظار می‌رود این طرح، مکملی برای سند جامع گردشگری باشد و با استقبال سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری کشور همراه گردد.

گفتنی است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دیدار با سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه گردشگری کیش و بازدید از چند طرح گردشگری شامل مرمت کاخ مرجان، هتل‌های آسمان، پالاس، گرند ملیا و سپنتا گشت به جزیره کیش سفر کرده بود.

لازم به ذکر است، از میان آثار و بناهای تاریخی جزیره کیش، ۶اثر  ازجمله شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی‌ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.