مشاور رئیس‌جمهور در سفر به شهر بانه مطرح کرد:

اختصاص ۲هزار و ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار جهت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد بانه-‌مریوان

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به شهر بانه سفر کرد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در بدور ورود پس از غبارروبی مزار شهدای سلیمان‌بیگ بانه، با خانواده شهید صفری دیدار کرد و به همراه فرماندار بانه، مدیر اجرایی منطقه آزاد کردستان و جمعی از مسئولین استانی از روند پیشرفت سد عباس‌آباد بازدید به عمل آورد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ملاقات‌های مردمی، با جمعی از شهروندان در راستای تکریم ارباب‌رجوع و آگاهی و پیگیری از مسائل و مشکلات آنان دیدار کرد و دستورات لازم را جهت پیگیری درخواست‌های آنان خطاب به مدیران و دستگاه‌های اجرایی مربوطه صادر نمود.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: برای تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد بانه-‌مریوان ۲هزار و ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار در سه سال اختصاص می‌یابد.

سعید محمد در جریان بازدید از سد عباس‌آباد بانه در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود منابع برای منابع مالی جهت تامین زیرساخت‌های منطقه آزاد بانه-‌مریوان اظهار داشت: یکهزار و ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و یکهزار و ۲۰۰میلیارد ریال توسط اعتبارات استانی و سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین از مناطق آزاد دیگر کشور ۵۰۰میلیارد ریال به این منطقه اختصاص یافته است.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به استقبال خوبی که از منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی بانه-‌مریوان شده است، اظهار داشت: این منطقه نقش مهمی در توسعه شهرستان بانه و جمع‌آوری کولبری و اشتغال برای کولبران دارد تا کولبران در شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌کارگیری شوند.

سعید محمد ادامه داد: اساسنامه منطقه آزاد بانه-‌مریوان در شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصویب شده و این اساسنامه باید در شورای نگهبان نیز تایید گردد.

وی اظهار کرد: پس از تصویب اساسنامه در شورای نگهبان، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی بانه-‌مریوان به صورت رسمی مستقر می‌شوند و امکان عملیات مالی و انعقاد قراردادها فراهم می‌شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه هفت منطقه جدید آزاد در کشور سال گذشت مصوب و ابلاغ شده‌اند، افزود: پنج هزار و ۵۰۰هکتار زمین به این منطقه اختصاص یافته که ۲هزار و ۲۰۰هکتار در بانه است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با توجه با اینکه از منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی بانه استقبال خوبی شده است، تامین زیرساخت‌ها این منطقه در اولویت قرار دارد.

سعید محمد در بخش دیگری از سخنان خود، به مشکلات و کمبودها در شهرستان بانه اشاره کرد و اذعان داشت: مهم‌ترین مشکلات این شهرستان، کمبود آب شرب و کمبود تجهیزات پزشکی و تخت‌های بیمارستانی است که این مشکلات پیگیری می‌شود‌‌.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات بانه در زمینه تامین منابع مالی و بدهی‌های شهرداری بانه است که این مشکلات با جدیت پیگیری می‌گردد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور اظهار داشت: با توجه به آبگیر زودتر از موعد مقرر سد عباس‌آباد بانه، از سال‌۱۳۹۶ هیچ‌گونه اعتباری به این پروژه اختصاص نیافته و مطالبه مسئولان شهرستان اختصاص اعتبار به این پروژه است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: منابع آب بانه کفاف وضعیت موجود شهرستان را نمی‌دهد؛ باید مشکل این سد حل و عملیات اجرایی سد جدید نیز آغاز شود.

لازم به ذکر است، شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸هزار نفر جمعیت در ۲۷۰کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.