رئیس عمومی گمرک ‌جمهوری اسلامی افغانستان اظهار داشت:

ارتباط تجاری افغانستان با دنیا از طریق منطقه آزاد چابهار

رئیس عمومی گمرک ‌جمهوری اسلامی افغانستان گفت: این کشور برای صادرات و ترانزیت کالاهای خود از بندر و منطقه آزاد چابهار استفاده می‌کند تا بتواند به دنیا ارتباط تجاری داشته باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، احمد رشاد پوپل در نشست با تجار افغانستان در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: حل موارد مختلف، موانع سرمایه‌گذاری و مشکلات پیش روی کامیون‌های باری و حمل و نقل در اسرع وقت پیگیری و مرتفع می‌شود.

وی استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در بندر چابهار توسط تجار افغانستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: ترانزیت و صادرات کالا باید به شکل آسان و بدون موانع انجام شود.

رئیس عمومی گمرک افغانستان گفت: تمام موارد پیش رو را جمع‌بندی و پیگیری‌های لازم انجام و برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

احمد رشاد پوپل بر تخفیفات در رونق حمل و نقل و جابجایی بیشتر کالا بین ایران و افغانستان تاکید کرد.

همچنین، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست اظهار داشت: ۷۰۰نفر از تبعه افغانستان در منطقه آزاد چابهار اقامت و فعالیت اقتصادی دارند و از ۱۶۰شرکت ثبت شده سرمایه‌گذاری، حدود  ۸۵شرکت فعال افغانستان در این منطقه فعال هستند.

محمداکبر چاکرزهی افزود: رفع مشکلات تجار افغانستان در دستورکار سازمان منطقه آزاد چابهار است و توسعه تجارت و ترانزیت در این منطقه از راهبردهای اصلی است.

 

توسعه روابط تجاری و بازرگانی موجب توسعه روابط می‌شود

معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: توسعه روابط تجاری و بازرگانی موجب توسعه روابط اقتصادی و سیاسی می‌شود.

علیرضا نورا افزود: صادرات و واردات و نیازهای ایران و افغانستان در محدوده سیستان و بلوچستان باید بررسی و مورد توجه قرار گیرد تا سرمایه‌گذاران راحت‌تر بتوانند فعالیت کنند.

معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: چابهار بهترین شرایط را برای توسعه و سرمایه‌گذاری دارد و معاف از تحریم‌ها بهترین فرصت را برای توسعه تجارت ایفا کرده است.

 

زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تجار افغان فراهم است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: تمامی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تجار افعانستان در منطقه آزاد و بندر چابهار فراهم است.

رحمدل بامری افزود: چابهار فرصت‌های بیشمار سرمایه‌گذاری دارد و از طریق دریا به آب‌های اقیانوسی متصل و این فرصت را باید افغانستان مغتنم بشمارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار به حضور ۸۵شرکت افغانستان در چابهار اشاره کرد و افزود: با دوبانده شدن جاده ترانزیتی چابهار به میلک، تکمیل زیرساخت‌های ریلی، هوایی و بندری این منطقه به قطب تجارت و اقتصاد تبدیل خواهد شد.

گفتنی است، رئیس عمومی گمرک جمهوری اسلامی افغانستان و هیأت همراه از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیتی، زیرساخت ها، تجهیزات، اسکله ها و ساختمان های عملیاتی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار، کارخانه های فولاد و پتروشیمی و پیکره های مختلف منطقه آزاد بازدید کرد.