مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد:

ارسال سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار به هند

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر شهید بهشتی چابهار زمینه‌ساز تقویت ظرفیت‌های توافق سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان است، گفت: سومین کشتی ترانزیتی حامل کالاهای کشور افغانستان از طریق بندر چابهار به سمت بنادر هند رهسپار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، بهروز آقایی بیان کرد: طی روزهای اخیر این برای سومین مرحله است که در راستای اجرای توافق سه‌جانبه هند، افغانستان و ایران، یک کشتی صرفا برای حمل کانتینرهای حامل محمولات ترانزیتی افغانستان وارد بندر شهید بهشتی چابهار می‌شود و این بندر را به مقصد هند ترک می‌کند.

وی افزود: در همین راستا، کشتی اینتر سیدنی با حدود ۷۰تی‌ای‌یو کانتینر معمولی و یخچالی حامل محمولات ترانزیتی کشور افغانستان، از بندر شهید بهشتی چابهار به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا حرکت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تایم کوتاه ترانزیت بین چابهار و بنادر موندرا و ناواشیوا و خدمات مطلوب ارائه شده به بازرگانان افغانستانی، زمینه‌ساز فعال ساختن ظرفیت‌های توافق سه جانبه ایران، هند و افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار شده است.

آقایی گفت: در همین راستا در یک ماهه جاری ۱۱۶تی‌ای‌یو کانتینر حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان در قالب ۲کشتی کانتینربر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به بنادر موندرا و ناواشیوا ارسال شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طی سال‌های اخیر صادرات کالای هند به افغانستان از طریق بندر چابهار انجام و همچنین محموله‌های صادراتی خشکبار و کالای فاسد شدنی افغانستان از این بندر به هند ارسال شده است؛ اما ارسال محموله‌های صرفا ترانزیتی در راستای توافق‌نامه سه‌جانبه هند، افغانستان و ایران بی‌سابقه بوده که برای اولین بار در سال‌۹۹ محقق شد.