معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:

اروند، بزرگترین منطقه صادراتی در میان مناطق آزاد کشور

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: منطقه آزاد اروند با یک‌چهارم صادرات کل مناطق آزاد کشور بزرگترین منطقه آزاد صادراتی است که از طریق بنادر آبادان و خرمشهر و مرز خشک شلمچه این صادرات صورت می‌گیرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سید‌علی موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: به رغم همه محدودیت‌های کووید۱۹ و تحریم‌ها در بیشتر مرزهای صادراتی کالا و با توجه به چهارماه رکود عمومی ناشی از ویروس کرونا، روند صادرات از منطقه آزاد اروند تعطیل نشد و بنادر آبادان و خرمشهر عملکرد قابل قبولی در این حوزه داشتند و این امر در حالی رقم خورد که صادرات در کشور رشد منفی داشت.

وی افزود: مجهزترین پایانه صادراتی خشک کشور در اروند وجود دارد، ضمن اینکه تنها پایانه صادراتی شیلات و سیمان مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد اروند واقع شده است که با این پتانسیل در جهت تسهیل و روان‌سازی صادرات از این منطقه اقدامات شایسته‌ای نیز انجام شد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در کنار این پایانه‌های صادراتی، ۳۳شناور همزمان عملیات تخلیه و بارگیری کالا را در سه هزار و ۲۵۰متر اسکله در بندر خرمشهر انجام می‌دهند که این بندر را پس از سال‌ها فعالیت در زمینه واردات به عنوان بندر صادراتی فعال مطرح کرده است.

موسوی با اشاره به برون‌سپاری جهت تسهیل در صادرات کالا و حمایت از صادرکنندگان در این منطقه افزود: در بنادر آبادان و خرمشهر این اقدام صورت گرفت تا تصدی‌گری دولت به حداقل برسد.

وی با بیان ایجاد ۷۰۰هکتار پارکینگ در مرز شلمچه گفت: نصب دستگاه ایکس‌ری برای خودروهای سنگین و سبک در شلمچه همچین حمایت تسهیلاتی-لجستیکی در این مرز اقداماتی بود که جهت روان‌سازی صادرات صورت گرفت.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: فعال کردن کنسولگری در بصره عراق و همچنین رایزنی ما در عراق به عنوان بزرگترین شریک تجاری سازمان منطقه آزاد اروند، یکی از اقدامات مهم این سازمان به شمار می‌رود که برای رفع مشکل تاجران و سرمایه‌گذاران جهت صادرات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از توان اتاق‌های بازرگانی آبادان، خرمشهر و همچنین اتاق‌های مشترک عمان، عراق و کویت، یکی از اقدامات مهم سازمان منطقه آزاد اروند است که آمار‌، خود نشان دهنده تسهیل در صادرات کالا از این منطقه به کشورهای عراق، کویت، عمان، امارات، قطر و کشورهای بلوک شرقی اروپایی می‌باشد.

موسوی با اشاره به برقراری خط پروازی رفت و برگشت هواپیمایی کارون به تهران در منطقه آزاد اروند افزود: این خط پروازی پارالل برای تسهیل در کار تجار و بازرگانان صورت گرفت، البته به دنبال ایجاد کارگو توسط شرکت هواپیمایی کارون هم هستیم تا تاجران بتوانند از طریق خط هوایی صادرات خود را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به پتانسیل‌های حمل و نقلی‌، لجستیکی و بنادر که در منطقه آزاد اروند وجود دارد، می‌توانیم بهترین ظرفیت را برای ایجاد کریدورهای صادراتی جنوب به شمال از طریق اتصال کشورهای cis به حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعاملات خوبی با بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی صورت گرفته تا بتوانیم بنادر جنوب به شمال را متصل کنیم.